Przejdź do treści

Ta dieta usprawnia mózg

Ta dieta usprawnia mózg
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Wielu dietetyków wskazuje południe Europy jako kolebkę jednej z najzdrowszych diet na świecie. Właśnie odkryto jej kolejne korzystne właściwości: konserwuje naszą pamięć.

Boję się starości. Gdybym miała swoje obawy doprecyzować: boję się różnych jej defektów, które z wieku wynikają, na przykład demencji. Owszem, osłabienie zdolności poznawczych jest w pewnym stopniu nieuniknione, ale można ten nieprzyjemny proces zahamować. Chociażby dietą. Tak uważają naukowcy, a opierają się, wierzę w to, na rzetelnych obserwacjach. Podpowiadają, że aby uniknąć demencji na starość, powinniśmy stosować dietę tradycyjną dla ludności zamieszkującej rejony śródziemnomorskie – bazującą przede wszystkim na roślinach, głównie owocach, warzywach, ziarnach, roślinach strączkowych, orzechach, nasionach i oliwie. Dodatkowo: owoce morza, nabiał, jaja i drób. Za to jak najmniej czerwonego mięsa i słodyczy.

Jako dowód: szczegółowe badanie neuropsychologiczne, dotyczące trzech podstawowych parametrów: pamięci, skupienia/funkcji wykonawczych i ogólnej sprawności intelektualnej, które przeprowadzili naukowcy z Madrytu. Badanych przydzielono losowo do trzech grup: a. stosującej dietę śródziemnomorską wzbogaconą oliwą z oliwek 1l/tydzień, b. dietę śródziemnomorską wzbogaconą orzechami (30 g/dobę) lub c. dietę niskotłuszczową (grupa kontrolna). Czas obserwacji wyniósł 6 lat. Uczestnicy byli poddawani szczegółowej ocenie neuropsychologicznej przed rozpoczęciem badania i po nim. W rezultacie osoby stosujące dietę śródziemnomorską lepiej wypadły w testach oceniających funkcje poznawcze i pamięć. Ogólna sprawność umysłowa była najlepsza w grupie diety śródziemnomorskiej ze zwiększonym spożyciem oliwy, na drugim miejscu była dieta z dodatkiem orzechów, a najmniej efektywna – dieta niskotłuszczowa.

Dotychczas dietę śródziemnomorską uznawano za najlepszą przede wszystkim w kontekście dobroczynnego wpływu na serce. Nowe badania rzucają światło na kolejny aspekt. To badanie, jak chwalą się autorzy, jest pierwszym na świecie, które wykazało korzystny wpływ określonych wzorców żywieniowych w porównaniu z innymi na sprawność mózgu w zaawansowanym wieku.

Cała publikacja dostępna jest w naukowym piśmie JAMA Internal Medicine.

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Twój mózg też chce dobrze zjeść! Czego nie może zabraknąć w diecie dla mózgu?

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

świąteczne ciasteczka

Świąteczne zasady na mniejsze zło. Jak jeść, by się nie przejeść?

Tych rzeczy nie jedz przed randką! Sprawdź naszą czarną listę

cukier

Życie bez cukru. Co się zadzieje, kiedy odstawisz słodkości?

Co oponka na brzuchu ma wspólnego ze zdrowiem mózgu?

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Urozmaicaj i próbuj, czyli wegetariański tuning dnia

Omlet fit – przepis na zdrowy omlet z bananem

kobieta pijąca koktajl

„Czysta micha” wcale nie taka czysta! Dlaczego trend „clean eating” przynosi więcej szkody niż pożytku?

"Halo! Jelita? Dzwoni mózg". Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie nawyki żywieniowe szkodzą i im, i mózgowi

„Halo! Jelita? Dzwoni mózg”. Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie nawyki żywieniowe szkodzą i jelitom, i mózgowi

Crostini – jak zrobić? Przepisy na włoskie grzanki 

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

Anchois – co to, właściwości odżywcze, gdzie kupić, przepisy na dania z anchois

Pierś z indyka – skład, wartości odżywcze, przepisy z filetem z indyka

„Głodówka oczyszczająca nie istnieje. Bo z czego miałaby oczyszczać? Raczej nie z toksyn czy złogów w jelitach” – mówi dietetyk kliniczny Kamil Paprotny

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Chcesz jeść zdrowo, ale bliscy kuszą cię słodkościami? Naucz się mówić NIE!

Julia Trawińska

Jak badanie genetyczne przełożyć na naszą dietę? Julia Trawińska o nutrigenetyce [WIDEO]

Jod - właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła /fot. iStock

Jod – właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła

Nowa "dieta cud", która podbija Hollywood - dieta bulionowa. Dietetyczka wyjaśnia, czy słusznie zyskała sławę

Nowa „dieta cud”, która podbija Hollywood – dieta bulionowa. Dietetyczka wyjaśnia, czy słusznie zyskała sławę

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

Czy można pić kawę podczas…? Internistka odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

×