Przejdź do treści

Życie bez cukru. Co się zadzieje, kiedy odstawisz słodkości?

cukier
Jak oczyścić organizm z toksyn (i nie tylko) Fot. adrian_ilie825/AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Współcześnie dieta wielu osób jest daleka od doskonałości – niezdrowe produkty, takie jak szybkie przekąski czy słodycze, sprawiają, że organizm nie radzi sobie z nadmiarem cukru. Skutkiem tego jest nie tylko nadwaga, ale też pogorszone samopoczucie czy nieatrakcyjna cera. Warto usunąć cukier z diety, aby cieszyć się doskonałą formą.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Cukrowy detoks wydaje się ogromnym wyzwaniem, jednak życie bez cukru wcale nie jest trudne. Co prawda osoby, które każdego dnia spożywają duże ilości cukru, mogą mieć problem z jego wyeliminowaniem, jednak wystarczy zastosowanie kilku sprawdzonych sposobów, aby nadać swojej diecie zupełnie nową jakość. W większości przypadków wystarczą 2 tygodnie, aby całkowicie zmienić sposób odżywiania i rozpocząć nowe życie bez cukru.

Odstawienie cukru – dlaczego warto?

Nadmierna ilość cukru ma wyjątkowo negatywny wpływ na organizm. Cukier w najbardziej popularnej formie, czyli biały, produkowany jest z trzciny cukrowej lub z buraków cukrowych. Na samym początku ma on dużo składników odżywczych, jednak złożony proces oczyszczania sprawia, że biały cukier, a właściwie dwucukier sacharoza, jest całkowicie pozbawiony jakichkolwiek wartości odżywczych. Sok, pozyskiwany z trzciny lub buraków, poddawany jest skomplikowanym procesom chemicznym, podczas których stosuje się m.in. dwutlenek siarki, siarczan sodu czy ultramarynę. Już sama świadomość tego, jak długą drogę przeszedł krystaliczny, biały słodzik, sprawia, że odstawienie cukru wydaje się o wiele łatwiejsze. Cukier ma bardzo wysoki indeks glikemiczny. Jest co prawda źródłem energii, ale tylko na chwilę. Po jego spożyciu poziom glukozy we krwi gwałtownie wzrasta, przez co aktywuje się trzustka – musi ona wytworzyć dużą ilość insuliny, dzięki której poziom cukru zostanie uregulowany. W efekcie poziom cukru gwałtownie spada, powodując silną ochotę na coś słodkiego – ten prosty mechanizm wyjaśnia sekret, dlaczego tak wiele osób przynajmniej kilka razy dziennie ma ochotę zjeść coś słodkiego. Dieta bogata w cukier to nie tylko sposób na wprowadzenie organizmu w stan hipoglikemii, ale też ogromne zagrożenie nadwagą. Inne negatywne skutki spożywania cukru to: próchnica, podrażnienie śluzówki żołądka, niszczenie błony śluzowej jelit, a nawet niedobory magnezu, który jest w nadmiarze zużywany podczas trawienia cukru. Biorąc pod uwagę, jak szkodliwa może być dieta bogata w słodkości, odwyk cukrowy wydaje się doskonałym pomysłem.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Cukrzyca jest chorobą przewlekła.

Jak odstawić cukier?

Cukrowy detoks to najlepszy sposób na rozpoczęcie życia bez cukru. Organizm przyzwyczaja się do dużych ilości cukru w diecie – z tego powodu im więcej słodyczy pojawia się w menu, tym większa jest ochota na produkty bogate w cukier. Na szczęście ten mechanizm działa również w drugą stronę – im mniej cukru w diecie, tym mniejsza jest na niego ochota. W wielu przypadkach wystarczy odstawienie cukru na 4 dni, aby pozbyć się ochoty na słodycze. Warto pamiętać, że sama rezygnacja ze słodyczy nie wystarczy – niezbędne jest całkowite odstawienie cukru. Nie każdy jednak wie, jak usunąć cukier z diety. Należy zwrócić uwagę na wszystkie produkty, które mogą go zawierać – jogurt, dania błyskawiczne, gotowe sosy czy napoje. Należy także unikać jedzenia poza domem, przynajmniej przez kilka dni. Dzięki temu można o wiele łatwiej kontrolować, czy w którymś ze spożywanych produktów nie pojawił się cukier. Chociaż brak cukru w diecie może wydawać się wyzwaniem, już kilka dni wystarczy, aby poczuć się o wiele lepiej. Osoby, które są przyzwyczajone do spożywania dużych ilości słodyczy, w pierwszych dniach mogą narzekać na kiepskie samopoczucie – z reguły są to objawy odstawienia cukru. Warto wykazać się silną wolą i przeczekać ten okres, aby detoks cukrowy skończył się pełnym sukcesem. Osoby, które zdecydowały się na detoks cukrowy, nie powinny planować żadnych wydarzeń towarzyskich. Dzięki temu łatwiej uniknąć dodatkowego stresu, jakim będzie konieczność zrezygnowania ze słodkiej przekąski, np. z ulubionego ciasta w kawiarni. Silne postanowienie, aby rozpocząć nowe życie bez cukru, to najlepszy sposób na przetrwanie cukrowego detoksu. Warto myśleć o celu – szczuplejszej sylwetce, świetlistej cerze czy lepszym samopoczuciu.

Zobacz także

Życie bez cukru – podsumowanie

Odstawianie cukru jest dużym wyzwaniem, jednak warto poświęcić na nie kilka dni. Niezależnie od siły przyzwyczajenia do słodkich produktów, odpowiedni plan działania i silna wola są najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu, czyli na zdrowe życie bez cukru.

Najnowsze w naszym serwisie

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

10 dietetycznych mitów, w które nie warto wierzyć. Wśród nich jest ten o czekoladzie

Kuchnia molekularna – na czym polega, stosowane techniki, domowe potrawy molekularne

Świąteczne obżarstwo / istock

„Nic nie zmieszczę, no może jeszcze kawałek serniczka”. Dlaczego mówi się, że na deser mamy drugi żołądek?

Herbata z imbirem i cytryną

Herbata z imbirem (zimowa) – przepis na zdrowie

Czy mak jest zdrowy? Właściwości, zastosowanie i przepisy  

owsianka na wodzie

Owsianka na wodzie – jak przygotować zdrowe śniadanie?

oliwa

Wysoki cholesterol? Oto 6 produktów obniżających cholesterol

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Homogenizacja – co to jest i czy jest szkodliwa? Mleko homogenizowane czy pasteryzowane?

Soplówka jeżowata – właściwości. Kiedy i jak stosować?

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Katechiny – działanie, źródła w diecie, właściwości

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Fitoestrogeny – gwarancja zdrowia i dobrego samopoczucia, zwłaszcza w czasie menopauzy

Morele – wartość odżywcza, indeks glikemiczny, przepisy

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Deska serów – na imprezę i nie tylko. Jak ją zrobić, jakie wino będzie najlepsze?

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

Polenta – co to jest, jak gotować? Przepis na kaszę kukurydzianą 

Marta Stoberska: Kiedyś usłyszałam, że nie wyglądam jak trenerka. Bo co? Bo nie mam kraty na brzuchu i trzęsie mi się skóra na tyłku?

Mleko acidofilne – co to jest, właściwości, gdzie kupić

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

×