Przejdź do treści

Top 5 Superfoods – żywność nadzwyczajna!

Superfoods - żywność nadzwyczajna!
Superfoods: spirulina. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Wyobraźcie sobie, że na waszym talerzu spotkały się żywnościowe odpowiedniki Supermana, Batmana i Spidermana.  Superfoods to prawdziwi herosi wśród pokarmów – produkty obdarzone niezwykłą mocą uzdrawiającą i odmładzającą. W stu procentach naturalne, nieprzetworzone i niskokaloryczne. Sprawdź naszą listę top 5 superfoods. 

Superfoods to produkty bogate w składniki odżywcze, antyoksydanty, witaminy, minerały, proteiny, enzymy. Potrafią poprawić kondycję i wydolność organizmu niemalże z dnia na dzień. Znacie na pewno powiedzenie: „nie wystarczy jeść, trzeba się odżywiać”. Superpokarmy są odpowiedzią na postulat w nim zawarty. Nie sztuką jest zjeść górę bezwartościowego jedzenia, sztuką jest dostarczyć organizmowi posiłku, który go odżywi, zregeneruje, poprawi odporność, dostarczy energii oraz zostanie szybko i łatwo strawiony. Oczywiście nie chodzi o to, aby zrezygnować z naszych dietetycznych przyzwyczajeń i zacząć odżywiać się radykalnie, stosując wyłącznie superfoods. Superdieta to dieta dobrze zbilansowana, w której superżywność zajmuje ważne, ale nie wyłączne miejsce.

Pełna lista superfoods obejmuje kilkadziesiąt pozycji, my prezentujemy naszą subiektywną listę TOP 5. Wszystkie produkty są dostępne w Polsce w sklepach z organiczną żywnością lub można je kupić przez internet. Niektóre znajdziecie w popularnych sieciach handlowych. Pamiętajcie, że pytając o te produkty, wytwarzacie na nie popyt i sprawiacie, że stają się łatwo dostępne!

Spirulina

To jeden z wielu gatunków alg produkowany w morskich hodowlach głównie w Ameryce i Azji. Zawiera 3900 proc. więcej beta-karotenu niż marchew, 2300 proc. więcej żelaza niż szpinak, 375 proc. więcej białka niż tofu, 300 proc. więcej wapnia niż mleko. Nie dość tego – 3 g spiruliny mają tę samą wartość odżywczą co pięć porcji owoców i warzyw. Bardzo wysoka zawartość chlorofilu w spirulinie poprawia skład naszej krwi. Znakomicie alkalizuje i oczyszcza organizm. Wegetarianom polecana jest ze względu na wysoką zawartość doskonale przyswajalnego białka i witaminy B12.

Jak jeść: Spirulina nie powinna być traktowana jako samodzielny posiłek. Odgrywa rolę suplementu. Dostępna jest w formie tabletek lub w wersji sproszkowanej. Tabletki przyjmuje się trzy razy dziennie, popijając je szklanką wody, proszek rozpuszcza się w wodzie lub dodaje do soków. Wmieszana do soku lub smoothie może spełnić funkcję wzmacniającej przekąski, ale morski smak jest dość intensywny i nie każdemu przypadnie do gustu. Można spirulinowym proszkiem posypywać kanapki lub sałatki. Dobrym pomysłem jest wówczas zmieszanie spiruliny z sezamem i odrobiną soli.

Inne superalgi: chlorella oraz wodorosty takie jak: wakame, kombu, arame, dulse, nori, kelp.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Miksujemy superfoods! Koktajl ze spiruliną

Quinoa, czyli komosa ryżowa

Pochodzi z Boliwii i nie bez powodu nazywana jest złotem lub skarbem Inków. Coraz częściej określa się ją też mianem „superziarna przyszłości”. Dlaczego? Komosa ryżowa jest najbogatszym źródłem białka wśród popularnych roślin zbożowych. Jego jakość jest porównywalna do kazeiny – białka mleka krowiego. Ma w sobie bogactwo aminokwasów i charakteryzuje się wysoką zawartością pierwiastków mineralnych takich jak żelazo, magnez, potas, cynk i wapń, co powoduje, że może być z powodzeniem stosowana jako podstawa diet oczyszczających i regenerujących organizm. Dodatkowo nie zawiera glutenu.

Jak jeść: komosę ryżową gotuje się tak jak ryż w proporcji 1:11/2 z dodatkiem oliwy i soli, na małym ogniu, aż woda wsiąknie w ziarno. Po ugotowaniu można ją łączyć z ulubionymi warzywami lub podawać na słodko, na przykład z prażonym jabłkiem, cynamonem i rodzynkami. Jest wyjątkowo lekkostrawna i bardzo smaczna, ma lekko orzechowy posmak.

Inne bezglutenowe: superzboża: amarantus oraz kasza jaglana.

Jagody goji

Superfoods - żywność nadzwyczajna!

Jaskrawoczerwone, słodko-kwaśne jagody goji rosną w Mongolii i Tybecie. Małe, ale wszechpotężne z nich jagódki. Jeśli chodzi o zawartość potężnej dawki przeciwstarzeniowych antyoksydantów, nie mają sobie równych. Samej witaminy C zawierają 500 razy więcej niż pomarańcze. Są więc również znakomite w profilaktyce przeziębień oraz wzmacnianiu ogólnej odporności organizmu Zawierają pełen zestaw białek, także witaminy z grupy A i E, 18 aminokwasów oraz 21 pierwiastków śladowych. To najzdrowsze owoce świata!

Jak jeść: dodawać do owsianek, jaglanek, domowych granoli, do ciast i ciasteczek jak rodzynki, posypywać nimi sałatki, jeść samodzielnie. Niewielka garść jagód goji to świetna, wzmacniająca przekąska.

Inne superowoce: awokado, jagody, ciemne winogrona, papaja, czereśnie, jabłka, żurawina.

Trawa jęczmienna

Superfoods - żywność nadzwyczajna!

Zapaleńcy hodują trawę jęczmienną w domu i wyciskają z niej codziennie kieliszeczek zjadliwie superzdrowego zielonego płynu, ale młody jęczmień można też kupić w formie sproszkowanej, specjalnie preparowany, tak że nie traci swoich cennych właściwości. Warto! Zawiera 11 razy więcej wapnia niż krowie mleko, siedem razy więcej witaminy C niż sok pomarańczowy, ale też bogactwo witamin E, B1, B2, B6 oraz B12, pięć razy więcej żelaza niż szpinak, a także spore ilości witaminy B12 oraz błonnika. Ma w sobie podobny składem do krwi chlorofil, co oznacza, że picie napoju z trawy jęczmiennej poprawia skład chemiczny krwi. Dodatkowo oczyszcza i odtruwa organizm, poprawia pracę jelit, wzmacnia odporność

Jak jeść: pić rano i wieczorem 1 łyżeczkę proszku zmieszaną z wodą jako suplement lub jako samodzielny posiłek – wmieszaną do soku lub zielonego koktajlu. Ma delikatniejszy smak niż spirulina i nie dominuje w takim stopniu smaku wyciśniętych lub zmiksowanych owoców lub warzyw.

Inne superliście: jarmuż, szpinak, kiełki, natka pietruszki, rukola, szpinak, rzeżucha, sałata.

Surowe kakao

Superfoods - żywność nadzwyczajna!

Dobra wiadomość dla wielbicieli czekolady, ale UWAGA! nie mówimy o kakao czy czekoladzie dostępnej masowo w sklepach. Mamy na myśli surowe ziarna kakaowca, surowe kakao albo surową czekoladę. Surowe, czyli niepoddane procesom termicznym, w których temperatura przekroczyłaby 40 st. C. Wyższe temperatury pozbawiają enzymów, przeciwutleniaczy, witamin i składników odżywczych. Surowe kakao zawiera megadawkę magnezu, którego zwykle mamy za mało lub się go pozbawiamy niewłaściwą dietą, a 28 g surowych ziaren kakaowca to dawka 314 proc. zalecanego dziennego spożycia żelaza. Surowe kakao to też przebogate źródło antyoksydantów, aż 21 razy przebija słynącą z bogactwa przeciwutleniaczy zieloną herbatę. To także swoisty rodzaj naturalnego dopingu, surowe kakao jest silnie pobudzające, dlatego nie należy przesadzać z ilością.

Jak jeść: surowe ziarna można chrupać jako zdrową energetyzującą przekąskę, surowe kakao znakomicie smakuje zmieszane z koktajlami mlecznymi – zwłaszcza z mlekiem migdałowym czy orkiszowym.

Inne superziarna: siemię lniane, pestki dyni, sezam.

 

Kasia Bem – nauczycielka jogi, oddechu i medytacji w systemach Sivananda Jogi (tytuł Master of Yoga, II stopień specjalizacji), Ashtangi Jogi i Sri Sri Jogi, RYT 500. Autorka programów: Joga dla Twarzy, Potęga Ciszy, Happy Detoks z jogą naturalnie! Autorka książki „Happy Detoks”. Więcej: www.kasiabem.com, www.namastejoga.pl

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Syrop klonowy – skład, właściwości, zastosowanie w kuchni i domowej pielęgnacji

Berberys – zastosowanie w kuchni, kosmetologii i suplementach diety

10 dietetycznych mitów, w które nie warto wierzyć. Wśród nich jest ten o czekoladzie

Mąka ze świerszczy zasmakuje Polakom? Właśnie dołączyła do superfoods. Na rynek UE ma trafić jeszcze w tym miesiącu

Kuchnia molekularna – na czym polega, stosowane techniki, domowe potrawy molekularne

Świąteczne obżarstwo / istock

„Nic nie zmieszczę, no może jeszcze kawałek serniczka”. Dlaczego mówi się, że na deser mamy drugi żołądek?

Herbata z imbirem i cytryną

Herbata z imbirem (zimowa) – przepis na zdrowie

Czy mak jest zdrowy? Właściwości, zastosowanie i przepisy  

Śniadaniowa miska zdrowia

Smoothie bowl, czyli śniadaniowa miska zdrowia. Na dobry początek dnia!

owsianka na wodzie

Owsianka na wodzie – jak przygotować zdrowe śniadanie?

cukier

Życie bez cukru. Co się zadzieje, kiedy odstawisz słodkości?

oliwa

Wysoki cholesterol? Oto 6 produktów obniżających cholesterol

Brokuły jesienią – wartości odżywcze, właściwości. Jak je gotować?

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Homogenizacja – co to jest i czy jest szkodliwa? Mleko homogenizowane czy pasteryzowane?

Tryptofan i jego wpływ na poziom serotoniny. Gdzie go znajdziemy?

Soplówka jeżowata – właściwości. Kiedy i jak stosować?

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Katechiny – działanie, źródła w diecie, właściwości

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Fitoestrogeny – gwarancja zdrowia i dobrego samopoczucia, zwłaszcza w czasie menopauzy

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

×