Przejdź do treści

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?
Dlaczego warto jeść jabłka? Zdj: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Regulują poziom cholesterolu, chronią przed Alzheimerem, a do tego –  pomagają pozbyć się zbędnych kilogramów. Jabłka stanowią bogate źródło składników odżywczych. Zawierają witaminę C, potas, fosfor, magnez… A to dopiero początek długiej listy pierwiastków, które dobroczynnie wpływają na organizm. Tymczasem naukowcy z roku na rok odkrywają kolejne, coraz to bardziej imponujące ich właściwości.

Jabłka pomogą ci zrzucić zbędne kilogramy

Bardzo ważną właściwością jabłek jest to, że są niskokaloryczne. Dzięki wysokiej zawartości błonnika oraz wody, są one w dodatku bardzo sycące. To szczególnie istotna wiadomość dla tych osób, które są na diecie – spożywanie jabłek sprawi, że długo nie będziesz głodna, a co za tym idzie – nie będziesz potrzebowała kolejnych przekąsek. Warto pamiętać, aby spożywać jabłka jednak razem ze skórką, ponieważ to ona zawiera najwięcej błonnika.  Jak dowiodły badania, osoby jedzące dwa plasterki jabłek przed posiłkiem, spożywały później o 200 kalorii mniej niż te osoby, które tego nie robiły.

Jabłka mogą pomóc zapobiegać nowotworom

Jabłka posiadają działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne. Dzięki temu mogą zapobiegać powstawaniu nowotworów. Badania przeprowadzone w 2016 roku wykazały, że u kobiet, które jedzą jabłka, odnotowuje się niższy odsetek zgonów niż u tych, które tego nie robią. Mówi się, że wystarczy spożywać jeden taki owoce dziennie, aby znacznie obniżyć ryzyko choroby. W przełożeniu na liczby, jabłka zmniejszają ryzyko za chorowania o:

Zawarte w jabłkach związki pektynowe powodują, że wydalane są organizmu substancje kancerogenne. Dzięki błonnikowi, szkodliwe związki mają również mniejszą styczność z nabłonkiem jelit, co potęguje ich działanie przeciwnowotworowe.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność
Estabiom Baby, Suplement diety, krople, 5 ml
28,39 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z Twoim mikrobiomem, 30 saszetek
139,00 zł
Odporność
Naturell Uromaxin + C, 60 tabletek
15,99 zł
Zdrowie intymne i seks, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z dobrym seksem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, ElPol
Przecier z owoców bzu czarnego ElPol, 300 ml
19,50 zł

Jedzenie jabłek chroni układ neurologiczny i poprawia pamięć

W jabłkach znajduje się kwercytyna, która wykazuje się działaniem neuroprotekcyjnym. To związek, który jest silnym antyoksydantem, dzięki czemu może uchronić mózg przed demencją i chorobą Alzheimera. Okazuje się, że pomaga ona przetrwać komórkom nerwowym, których ubywa wraz z wiekiem. Co więcej, sok jabłkowy pomaga utrzymać w organizmie odpowiedni poziom acetylocholiny, który zmniejsza się u osób starszych – niskie stężenie tego składnika powiązane jest z kolei bezpośrednio z chorobą Alzheimera.

Jabłka chronią przed cukrzycą typu 2

U osób, które jedzą większą ilość błonnika, istnieje mniejsze ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Jak to wygląda przełożeniu na liczby? Osoby zjadające przynajmniej jedno jabłko dziennie, są mniej podatne o 25% na ten rodzaj cukrzycy niż ci, którzy tego owocu nie jedzą. Mamy jednak dobrą wiadomość również i dla zapominalskich: u osób które nie jedzą jabłek każdego dnia, ale kilka razy w tygodniu, stopień podatności na cukrzycę typu 2 może być bardzo podoba. Z czego wynika takie działanie jabłek? Okazuje się, że zawarte są w nich pektyny, które wpływają na regulowanie cukru we krwi.

Owoc jabłoni chroni reguluje poziom cholesterolu

Naukowcy z Ohio State University zauważyli związek pomiędzy zawartym w jabłkach błonnikiem a rozwojem miażdżycy. Jak się okazuje, wystarczą zaledwie cztery tygodnie, aby zmniejszyło się pod wpływem tych owoców stężenie „złego” cholesterolu LDL: błonnik utrudnia bowiem jego wchłanianie się. Jabłka są, w tym przypadku, o wiele skuteczniejsze nawet od kapsułek zawierających polifenole. Zawarty w jabłkach potas uszczelnia także ściany naczyń krwionośnych.

Jesienne owoce chronią przed udarem i zawałami

Opisane powyżej właściwości sprawiają również, że jabłka mogą zapobiegać nadciśnieniu tętniczemu, udarom oraz zawałom serca – jest to szczególnie istotne w grupie osób po 50. roku życia. Pod względem działania, jabłka wygrywają nawet z lekami, ponieważ nie wywołują skutków ubocznych. Okazuje się, że gdyby 70% reprezentantów tej grupy wiekowej jadło jabłka regularnie, przedwczesnej śmierci mogłoby uniknąć 9000 osób rocznie.

Nie lubisz jeść koszteli czy papierówek? Pamiętaj, że nie musisz spożywać ich na surowo. W HelloZdrowie znajdziesz przepisy m.in. na: placki z jabłkami, wegańskie ciasto z jabłkami, ryż z dodatkiem tych owoców, a nawet tartę! Przejrzyj nasze receptury i dowiedz się więcej.

Bibliografia:

  1. A Comprehensive Review of Apples and Apple Components and Their Relationship to Human Health, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3183591/
  2. Apple intake and cancer risk: a systematic review and meta-analysis of observational studies, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27000627
  3. Jedno jabłko dziennie może uratować życie, http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,398516,jedno-jablko-dziennie-moze-uratowac-zycie.html

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Homogenizacja – co to jest i czy jest szkodliwa? Mleko homogenizowane czy pasteryzowane?

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Soplówka jeżowata – właściwości. Kiedy i jak stosować?

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Śliwka – właściwości zdrowotne i wartości odżywcze. Najciekawsze przepisy

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Sok z wiśni – przepisy i właściwości

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Katechiny – działanie, źródła w diecie, właściwości

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Tarta z jesiennymi owocami

Przepis na tartę z jesiennymi owocami – rozkosz dla podniebienia!

Fitoestrogeny – gwarancja zdrowia i dobrego samopoczucia, zwłaszcza w czasie menopauzy

Morele – wartość odżywcza, indeks glikemiczny, przepisy

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Jak długo trzeba jeść awokado, żeby obniżyć poziom cholesterolu? Zaskakujące wyniki nowego badania

Jak długo trzeba jeść awokado, żeby obniżyć poziom cholesterolu?

Deska serów – na imprezę i nie tylko. Jak ją zrobić, jakie wino będzie najlepsze?

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

Polenta – co to jest, jak gotować? Przepis na kaszę kukurydzianą 

Marta Stoberska: Kiedyś usłyszałam, że nie wyglądam jak trenerka. Bo co? Bo nie mam kraty na brzuchu i trzęsie mi się skóra na tyłku?

Mleko acidofilne – co to jest, właściwości, gdzie kupić

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

„Głodówka oczyszczająca nie istnieje. Bo z czego miałaby oczyszczać? Raczej nie z toksyn czy złogów w jelitach” – mówi dietetyk kliniczny Kamil Paprotny

×