Przejdź do treści

Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!

Tekst o korzyściach zdrowotnych jedzenia białych owoców. Na zdjęciu: Osoba trzymająca jabłka w swoich rękach - HelloZdrowie
Natalie Grainger/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Jeśli boisz się podwyższonego cholesterolu, zjadaj co najmniej jedno jabłko dziennie. Może być też inny owoc lub warzywo, ale ważny jest jego kolor.

Po raz pierwszy naukowcy zbadali związek barwy owoców i warzyw, w które bogata jest nasza dieta, z ryzykiem udaru. Wyniki są bardzo zaskakujące, bo dotychczas wiele wskazywało, że to ciemne rośliny (dzięki dużej zawartości antocyjanów) są najzdrowsze dla serca i naczyń.

Jednak holenderscy naukowcy analizowali przypadki 20 tys. osób (w wieku od 20 do 65 lat) przez dziesięć lat i doszli do odwrotnych wniosków. Im rośliny jaśniejsze, tym bardziej chronią przed jednym z najgroźniejszych skutków chorób układu krążenia.

oliwa

Uczeni z Uniwersytetu w Wageningen, bo o nich mowa, podzielili owoce i warzywa na 4 grupy kolorystyczne: zielone, pomarańczowe/żółte, czerwone/fioletowe oraz białe. Z tym że kierowali się kolorem miąższu, nie skórki czy innej części rośliny. Okazało się, że jadłospis bogaty w rośliny z trzech pierwszych grup nie miał związku z częstszymi czy rzadszymi przypadkami udarów. Natomiast gdy uczestnicy zjadali w ciągu swojego życia dużo roślin o jasnych barwach, mieli nawet o 52 proc. niższe ryzyko udaru niż pozostali!

W „białej” grupie badani jedli przede wszystkim jabłka. To jedne z najzdrowszych na świecie owoców. Zawierają mnóstwo przeciwutleniaczy, dzięki czemu hamują proces starzenia i obumierania komórek. Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego na Florydzie nazywali je w jednej z publikacji „cudownymi owocami”, gdyż jak dowiedli, kobiety, które zaczęły jeść codziennie przynajmniej jedno jabłko, już po pół roku miały we krwi o 23 proc. mniej złego cholesterolu, a o 4 proc. więcej dobrego cholesterolu.

Jedz białe warzywa!

Przy okazji nie można pominąć białych warzyw takich jak cebula, czosnek czy kalafior. One z kolei zawierają spore ilości związków siarki, które ograniczają osadzanie się płytek miażdżycowych na ścianach naczyń krwionośnych.

Autorzy badania podkreślają, że nie powinniśmy rezygnować z różnokolorowych owoców i warzyw. Ich zdrowe właściwości ujawniają się w innym zakresie. Na przykład fioletowe rośliny pomagają zapobiegać otyłości i cukrzycy.

Zielone zawierają sporo błonnika, kwasu foliowego i karotenoidów, czyli związków, które mogą hamować rozwój nowotworów. Zaś pomarańczowe i żółte rośliny to bogactwo zeaksantyny, likopenu, potasu, beta-karotenu i witamin, szczególnie A i C. Rośliny z tej grupy wspomagają wzrok, układ krążenia, zmniejszają stany zapalne, chronią stawy i kości, a także poprawiają odporność.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: