Przejdź do treści

Dieta bez mięsa? Wegetarianie i spółka

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Diety śmiało można podzielić na mięsne i bezmięsne. O mięsnej nie ma co opowiadać – sprawa jest oczywista, ludzie jedzą produkty odzwierzęce. Schody się zaczynają, kiedy pod lupę weźmiemy wszystkie oblicza diety bezmięsnej. Jest tego mnóstwo!

Wegetarianizm

To najbardziej popularna dieta bezmięsna. Łączy ona ludzi, którzy nie jedzą mięsa ze względów zdrowotnych lub ideologicznych. Moda na wegetarianizm to jedno, ale korzyści z tej diety są rzeczywiście nieocenione. Wegetarianie nie jedzą mięsa, ryb, owoców morza oraz produktów pochodzących z uboju, takich jak smalec czy żelatyna. Dieta obfituje w warzywa, strączki, ziarna czy nasiona. Dobrze skomponowana dieta wegetariańska powinna zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na wszystkie niezbędne składniki poza witaminą B12, która w przypadku wszystkich osób na diecie bezmięsnej powinna być suplementowana. Liczne badania i publikacje potwierdzają, że rozsądne menu wegetariańskie jest kluczem do zdrowia, pomaga uniknąć chorób serca, miażdżycy, cukrzycy, otyłości i chorób krążenia.

Ale opcji wegetarianizmu jest więcej! Dla porządku przyjrzyjmy im się pokrótce:

Laktoowowegetarianizm – najbardziej powszechna forma wegetarianizmu. Z diety wyrzucamy mięso, ale zostawiamy jajka, mleko i produkty mleczne.

Laktowegetarianizm – mięso i jajka „out”, zostają mleko i produkty mleczne.

Owowegetarianizm – mięso i nabiał „out”, zostają jajka.

Weganizm

Jest bardziej restrykcyjną wersją wegetarianizmu. Osoby na diecie wegańskiej nie jedzą mięsa oraz wszystkich produktów odzwierzęcych. Z menu wykreślają jaja, nabiał, sery, owoce morza, a nawet miód. Dla niektórych to prawdziwy kult, a szalonych wegan nietrudno spotkać na licznych forach poświęconych zarówno dietom, jak i obronie zwierząt. Weganizm wyszedł nawet poza talerz i lodówkę i zakradł się na półki z kosmetykami czy do sklepów odzieżowych. Czujne oko ekonomii i marketingu dostrzegło niezwykłą siłę retoryki, jaką posługują się ekstremalni weganie. Są już więc kremy „vegan friendly”, buty, torebki i paski. To już nie tylko dieta, ale styl życia. Menu weganina to tak samo jak w przypadku wegetarianina głównie warzywa, owoce, strączki, nasiona i zioła. Ale dodatkowo zamiast produktów mlecznych mamy mleka roślinne, tofu, produkty sojowe i różnego rodzaju pasty: od hummusu, przez pasty z soczewicy, fasoli, groszku, po wszystko, co dała natura i co można zmiksować. Nie bez powodu uważa się, że nieodzownym atrybutem weganina jest blender. Niektórzy weganie z zawziętością i nieustępliwie twierdzą, że na diecie w 100 proc. roślinnej są w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby organizmu. Nie jest to niestety prawdą, bo już sama witamina B12 musi być przez nich suplementowana. Warto również przyjrzeć się na poziomowi wapnia, białka, żelaza, magnezu – tu także może pojawić się potrzeba suplementacji.

Frutarianie

Znacznie węższym kręgiem są frutarianie. To bardzo restrykcyjna grupa zakładająca, że człowiek z natury powinien jeść jedynie warzywa i owoce. Ale to nie koniec. Frutarianin nie zje warzywa czy owocu, jeśli jego zerwanie wiązałoby się z uszkodzeniem rośliny. Sałata, marchew czy kalafior nie pojawią się na talerzu frutarianina, bo… to naraża warzywo na wyginięcie. W 80 proc. dieta składa się z samych owoców, ale skrajni frutarianie zawężają to do owoców, które same spadły na ziemię. Dieta oparta na owocach może przynieść wiele korzyści, jeśli wprowadzimy ją na kilka dni – wówczas wpłynie korzystnie na oczyszczenie organizmu i uregulowanie wagi. Jednak stałe funkcjonowanie na tak restrykcyjnej i niskoenergetycznej monodiecie jest ryzykowne. Nie dostarczamy niezbędnych dla organizmu kwasów tłuszczowych, więc wcześniej czy później wystąpią niedobory białka, wapnia, żelaza, magnezu, cynku, witaminy B12.

Witarianizm

Czyli dieta „raw” – to nic innego jak unikanie gotowania. Produkty nie mogą być poddawane obróbce termicznej, która według witarian pozbawia żywność cennych składników odżywczych. Potrawy sporządzane są w temperaturze maksymalnie 40 stopni, a głównym elementem diety są produkty nieprzetworzone. Teoretycznie dieta witariańska powinna eliminować spożycie mięsa, ale ziemia nosi osobników, którzy w imię „raw” zjedzą surowe mięso, ale za to nie wypiją kawy, bo wymaga parzenia. W przypadku witarianizmu ryzyko niedoborów jest takie samo jak w przypadku wegetarianizmu i weganizmu. Spore.

Są też różne kombinacje diet mięsnych i bezmięsnych, zwane „pseudowegetariańskimi”. Jednak zarówno osoby spożywające mięso, jak i weganie i wegetarianie, spuszczają zasłonę milczenia nad tymi dietami. Semiwegetarianizm to według wegetarian i wegan skandal – dieta półwegetariańska, która wprawdzie bazuje na roślinach, nie dopuszcza jedzenia ssaków, ale już drób, ryby i owoce morza ze smaczkiem zajadane są przez semiwegetarian.

Pollowegetarianizm – dopuszcza jedzenie drobiu, ale rezygnuje z mięsa ssaków i ryb.

Ichtiwegetarianizm – ze wszystkich zwierząt dopuszcza jedynie ryby.

Insektowegetarianizm – dopuszcza jedzenie niektórych… owadów, jako źródła cennych składników odżywczych.

Bretarianizm – neguje jedzenie. Bo jest ogólnie szkodliwe i dostarcza toksyny. Czyżby bretarianie żywili się energią kosmosu?

Freeganizm – freeganie nie płacą za jedzenie. Żywią się tym, co znajdą na śmietnikach.

Jak widać, dieta to nie tylko sposób odżywiania, ale cały system ideologii. Na wybór diety ma wpływ wiele czynników: od kwestii zdrowotnych, przez dbanie o środowisko naturalne, walkę o prawa zwierząt, po postrzeganie siebie na świecie i w przestrzeni. Co polecamy? Dbanie o własny dobrostan, obserwowanie organizmu, a nade wszystko… zdrowy rozsądek!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Odporność
Iskial MAX + CZOSNEK, Suplement diety wspierający odporność i układ oddechowy, 120 kapsułek
42,90 zł
Energia
WIMIN Dobra energia, 30 kaps.
59,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z Twoim mikrobiomem, 30 saszetek
139,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw suplementów, 30 saszetek
99,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie masz pomysłu na niedzielny obiad? Wypróbuj zupę pho w polskiej odmianie, która wzmocni organizm w śnieżnej, zimowej aurze

Wegańskie przekąski na sylwestra. Pokochają je nawet nieweganie!

Wegańskie potrawy wigiljne

Wegańskie potrawy wigilijne. Mamy dla ciebie kilka inspiracji

Sezam – jak rośnie, właściwości zdrowotne, produkty, przepisy

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Wegańska tarta kakaowa ze śliwkami. Smakuje genialnie!

Sernik bez sera w dwóch odsłonach – pieczony i na zimno. Przepisy 

Lody

Wegańskie lody bakaliowe. Nie zawierają dodatkowego cukru, śmietany ani mleka

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe. To prostsze, niż myślisz!

Konrad Budzyk: „Kiedy ktoś mówi, że chce być wege, ale nie ma czasu na stanie przy garach, to wymówka”

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem. Idealny przepis na czerwcowy weekend

Anna Sudoł

Kuchnia polska w wegańskim wydaniu? Tak, to możliwe! Anna Sudoł opowiada o kuchni roślinnej po polsku [WIDEO]

Wielkanoc na diecie wegańskiej – jak poradzić sobie w święta bez jaj?

Pasta bezjajeczna na kanapce

Wegańska pasta bezjajeczna. Zdrowe urozmaicenie wielkanocnego jadłospisu

Pułapki diety wegetariańskiej. Natkniesz się na nie na pewno, jeśli planujesz zrezygnować z jedzenia mięsa

Zima roślinożerców. Co teraz włożyć do gara, by przetrwać?

Pomarańczowe fit ciasto z mąki kokosowej

Chilli sin carne / mat. prasowe Veganbanda

Marokańska bissara, chilli sin carne i bounty w słoiczkach. Dzielimy się przepisami z książki „Szybko, prosto, wegańsko. 5 składników. 15 minut” Idy Kulawik!

Grzybki shiitake

Grzybki shiitake – wartości odżywcze i właściwości

Wegańskie serniczki

Przepis na wegańskie serniczki

Fasola adzuki

Fasola adzuki – właściwości i zastosowanie

Wegańskie danie

Dzień z życia weganina. Jadłospis na cały dzień

Sałatka z kaszą jaglaną

Jak ugotować kaszę jaglaną? Proporcje, czas i porady

Sałatka z komosą ryżową (quinoi)

Komosa ryżowa – jak gotować? Właściwości quinoi

×