Przejdź do treści

Wielkanoc na diecie wegańskiej – jak poradzić sobie w święta bez jaj?

Wielkanoc na diecie wegańskiej - jak poradzić sobie w święta bez jaj? Toa Heftiba/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Jakiś czas temu przeszłam na weganizm. Co więc ze świętami? Jaja na twardo, majonez, sałatka jarzynowa, pasta jajeczna, żurek z jajkiem, ciasto bez jaj – czy to możliwe? Spokojnie, weganie są bardzo sprytni i świetnie dają sobie radę w wymyślaniu zamienników wszędobylskich jaj. Oto kilka sprawdzonych patentów!

Czy to trudne?

W mojej rodzinie wyjątkowo łatwo udało się wprowadzić roślinne zamienniki jaj, mimo że oprócz mnie i mojej starszej siostry, która nie je mięsa, reszta domowników jest wszystkożerna. Zawdzięczam to w dużej mierze mamie, która jest najlepszą kucharką na świecie (będę to często powtarzać), otwartą na nowe smaki i rozwiązania w kuchni. Rodzice także nigdy nie krytykowali moich jedzeniowych wyborów, a zawsze mnie bardzo wspierali. Dlatego wegańskie święta nigdy nie były dla mnie stresujące. Mam także szczęście, bo moja starsza siostra nie lubi majonezu i jaj na twardo, więc zawsze musieliśmy kombinować, co przygotować na święta, aby mieć co jeść. No to jak sobie radzę bez jaj? 

Czarodziejska sól kala namak

Czarna sól to dalej sól, więc nie można jej nadużywać w diecie, o tym należy pamiętać. Jednak jest w niej coś wyjątkowego, za co pokochali ją wszyscy roślinożercy. Co to takiego? Dzięki związkom siarki nadaje potrawom jajeczny smak i zapach, dlatego świetnie potrafi podszywać się pod jajko. Do czego ją można dodać? Do wegańskiego majonezu (np. z fasoli lub mleka sojowego), wegańskiej sałatki jarzynowej lub pasty bezjajecznej (np. z tofu). Na co dzień taka sól świetnie się sprawdzi w omletach z mąki z ciecierzycy czy tofucznicy świetnie udającej klasyczną jajecznicę (a gdy dodasz do tofucznicy kurkumę, to nawet kolor będzie bliski oryginałowi). Jeden prosty składnik, a tyle zastosowań!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Pasta bezjajeczna na kanapce

Bezjajeczne wypieki

Nie będę ukrywać, że mam słabość do słodkich wypieków, dlatego dosyć intensywnie poszukiwałam wegańskich zamienników jaj. Dodatkowo jako dietetyk uważam, że ciasta bez nich stanowią zdrowszą wersję, tych tradycyjnych. Roślinnych substytutów jaj jest naprawdę bardzo dużo.

Zalicza się do nich: zmielone siemię lniane (zblendowane i rozpuszczone w wodzie), banan lub bardzo dojrzałe awokado zmiażdżone widelcem na purée, nasiona chia zmiksowane z dodatkiem wody, mus jabłkowy, purée z dyni, a nawet jogurt sojowy. No i co najważniejsze, można także zrobić wegańską bezę z tzw. aquafaby, czyli wody po gotowaniu ciecierzycy (aquafaba to także płyn, który zostaje po odsączeniu strączków z puszki czy słoika). Kolejny plus jest taki, że w kuchni nic się nie zmarnuje. Aquafaba ma sporo białka, mało kalorii i świetnie nadaje się do ubijania, robienia różnorodnych musów, kremów, no i bezy oczywiście. Możliwości roślinnych zastępników jaj w słodkościach jest naprawdę bardzo dużo i zauważcie, że zazwyczaj nie są to wymyślne i trudno dostępne produkty.

A na koniec mały apel. Nie chcę nikogo zmuszać do niejedzenia jaj. Jest to świadoma decyzja każdego z nas i trzeba ją podjąć zgodnie ze swoimi przekonaniami. Jednak jeśli już jecie jajka, kupujcie te z jedynką – to oznaczenie jaj od kur z wolnego wybiegu. 

Zobacz także

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Sezam – jak rośnie, właściwości zdrowotne, produkty, przepisy

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Wegańska tarta kakaowa ze śliwkami. Smakuje genialnie!

Sernik bez sera w dwóch odsłonach – pieczony i na zimno. Przepisy 

Lody

Wegańskie lody bakaliowe. Nie zawierają dodatkowego cukru, śmietany ani mleka

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe. To prostsze, niż myślisz!

Konrad Budzyk: „Kiedy ktoś mówi, że chce być wege, ale nie ma czasu na stanie przy garach, to wymówka”

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem. Idealny przepis na czerwcowy weekend

Anna Sudoł

Kuchnia polska w wegańskim wydaniu? Tak, to możliwe! Anna Sudoł opowiada o kuchni roślinnej po polsku [WIDEO]

jajka po włosku

Jajka po włosku zapiekane w bułeczkach. Przepis wart sprawdzenia!

Ciasto

Co zrobić z ciastem po świętach? Podpowiada psychodietetyczka dr Anna Januszewicz

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy? Podpowiadamy, jak je możesz wykorzystać

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy? Podpowiadamy, jak je możesz wykorzystać

"Ma być czyściutko, nagotowane i dużo radości", czyli Wielkanoc po ukraińsku

„Ma być czyściutko, nagotowane i dużo radości”, czyli Wielkanoc po ukraińsku

Wielkanoc to survival dla wątroby. Jak przetrwać te święta?

Wielkanoc to survival dla wątroby. Jak przetrwać te święta?

chrzan

Chrzan to wciąż niedoceniony naturalny antybiotyk. Dietetyczka mówi, jakie ma właściwości lecznicze

Jak zdrowo i bez uczucia ciężkości przeżyć święta wielkanocne?

Jak zdrowo i bez uczucia ciężkości przeżyć święta wielkanocne?

Pascha kokosowo-miodowa

Pascha kokosowo-miodowa. Wielkanocny deser w zdrowym wydaniu

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna

Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna

„Nie kupujmy produktu, w którego składzie na pierwszym miejscu jest cukier”- apeluje dr inż. Anna Hinburg. Czy czekoladowe zajączki to dobry pomysł?

Pasta bezjajeczna na kanapce

Wegańska pasta bezjajeczna. Zdrowe urozmaicenie wielkanocnego jadłospisu

Mazurek wielkanocny – przepis. Jak zrobić go w wersji light?

Jajka - wielkanoc

Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Domowy chrzan – na poprawę trawienia

Przepis na domowy chrzan na lepsze trawienie. W sam raz na Wielkanoc!

×