Przejdź do treści

Znudziło ci się tradycyjne pesto? Zaszalej ze składnikami i odkryj jego smak na nowo!

pesto
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Marchew, orzechy laskowe, lubczyk, natka pietruszki, pestki dyni… Lista naszych lokalnych składników, z których można zrobić pesto, jest długa. Wypróbujcie nasze przepisy i wkręćcie się w kręcenie pesto!

Włosi od pokoleń kręcą pesto. Przepyszne zielone ‒ z bazylią ‒ znane jest na całym świecie, nie mniej popularne jest także pesto rosso (czerwone) ‒ odmiana sycylijska, z suszonymi pomidorami. Wszyscy chyba dobrze je znamy i bardzo lubimy, ale tak jak Włoszki, które ze swojego targu przynoszą do domu orzeszki piniowe i dorodne zioła, i my idźmy na swój, kupmy garść naszych rodzimych orzechów, pestek dyni bądź słonecznika, chwyćmy za pęczek młodej, świeżej zieleniny i ukręćmy sobie świeże, tanie, nasze polskie, lokalne pesto.

Przy doborze składników zdecydowanie można zaszaleć! Natka marchewki, rzodkiewki, pietruszki, pokrzywa, świeży szpinak, liście brokułu, pędy młodego czosnku, rukola, jarmuż, świeży zielony groszek… To wszystko jest jak najbardziej jadalne, smaczne, bardzo odżywcze i czeka tylko na ukręcenie. Rodzaj zieleniny można sobie dowolnie zmieniać, tak samo jak dodatki. Raz można wsypać słonecznik lub orzechy laskowe, innym razem migdały lub orzechy włoskie. Dobrej jakości oliwa z oliwek jest bardzo ważna, ale nie mniej smaczne pesto wyjdzie z tłoczonym na zimno olejem lnianym, słonecznikowym lub rzepakowym. I do tego zioła. Oprócz bazylii ciekawym akcentem w pesto mogą być: szałwia, estragon, tymianek czy lubczyk. Chwila ukręcania w moździerzu lub szybkiego miksowania w blenderze i gotowe.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł

Potem już tylko wystarczy ugotować makaron, obtoczyć go w pesto i szybki, prosty, smaczny obiad w sam raz na lato ląduje na stole. Ale sposobów na wykorzystanie słoiczka pysznego pesto jest o wiele więcej. Posmaruj nim kanapki z dużą ilością warzyw, dodaj do burgera, polej na pieczone warzywa lub posmaruj nim ciasto francuskie, zawiń i zamień w pyszne pieczone roladki. Doskonale smakuje także na pizzy. Pesto możesz również zamienić w pyszny dressing do świeżej letniej sałatki, wystarczy, że wymieszasz je z jogurtem lub majonezem. Piekąc chleb lub bułki, dodaj odrobinę pesto, fantazyjnie go zwiń, a potem wyjmij z pieca niezwykle aromatyczne pieczywo. Kleksem z pesto możesz również wzbogacić zupę z sezonowych warzyw.

Zupa serowa z pietruszkowym pesto

I to właśnie teraz, kiedy stragany uginają się wręcz od ciężaru zielonych pędów i doniczek z ziołami, jest idealny czas, żeby sobie trochę pesto ukręcić na zapas. Najlepiej jest zrobić od razu większą ilość, część zapakować w plastikowe pojemniki i zamrozić. A zimą, kiedy zatęsknimy za latem, wyciągnąć pesto z zielonego groszku i rozkoszować się nim znowu.

Pesto ze świeżego zielonego groszku i pestek dyni 

Pesto ze świeżego zielonego groszku i pestek dyni. Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com

To pesto może być świetną pastą na letnie warzywne kanapki, ale wspaniale sprawdzi się też jako sos do makaronu, tego tradycyjnego z mąki lub witariańskiego, zrobionego z cukinii.

Składniki (1 średni słoik):

– 2 szklanki świeżo wyłuskanego zielonego groszku (300 g – waga po obraniu)
– 1/2 szklanki pestek dyni

– 10 dużych listków świeżego lubczyku
– 2 łyżki oliwy z oliwek extra virgin
– 2 łyżki płatków drożdżowych nieaktywnych (albo parmezanu w wersji wege)
– 1 łyżka soku z cytryny
– 1 ząbek czosnku
– 1/3 łyżeczki różowej soli himalajskiej
– szczypta czarnego mielonego pieprzu 

Przygotowanie:

Łuskamy zielony groszek. Podprażamy pestki dyni na patelni. Przygotowujemy resztę składników. Następnie wrzucamy je do blendera i miksujemy na gładko. Przechowujemy w lodówce i spożywamy w ciągu tygodnia bądź zamrażamy na dłużej. 

Pesto z natki marchewki i orzechów laskowych

Do trzech razy pesto

To pesto jest słodkawe w smaku. Wspaniale nadaje się na dressing do świeżych letnich sałatek, ale będzie również doskonale smakowało na kanapkach czy w sezonowej zupie.

Składniki (1 mały słoik):

– natka z dwóch dużych, młodych marchewek (liście + łodygi)
– 1/2 szklanki orzechów laskowych

– 1 łyżka soku z cytryny
– 2 łyżki płatków drożdżowych nieaktywnych (lub parmezanu w wersji wege)
– 1/3 łyżeczki różowej soli himalajskiej
– 1/4 łyżeczki czarnego mielonego pieprzu
– 1/2 szklanki oliwy z oliwek extra virgin 

Przygotowanie:

Natkę marchewki dokładnie myjemy i obsuszamy na ręczniku kuchennym. Orzechy laskowe podprażamy kilka minut na patelni, aż się lekko zarumienią. Można je także podpiec w piekarniku (5‒7 minut w 200°C). Chwilę studzimy i „wycieramy” je w ściereczkę, aby pozbyć się części łusek, które są gorzkawe. Następnie wrzucamy je do blendera, dodajemy resztę składników i miksujemy do ulubionej konsystencji. Pesto przechowujemy w słoiku w lodówce do dwóch tygodni lub w plastikowym pojemniczku w zamrażarce do kilku miesięcy. Gdy trzymamy je w lodówce, warto wlać na wierzch odrobinę oliwy ‒ pomoże zachować jego świeżość na dłużej.

Pesto z bazylii z zieloną pietruszką i słonecznikiem

Do trzech razy pesto

Doskonałe jako dodatek do zup, makaronu lub pieczywa.

Składniki (1 mały słoik): 

– 1/2 doniczki świeżej bazylii
– 1/2 dużego pęczka świeżej zielonej pietruszki

– 1/2 szklanki nasion słonecznika
– 2 łyżki soku z cytryny
– 4‒5 łyżek oliwy z oliwek extra virgin
– 2 łyżki płatków drożdżowych nieaktywnych (parmezanu w wersji wege)
– 1 ząbek czosnku
– 1/3 łyżeczki różowej soli himalajskiej
– szczypta czarnego mielonego pieprzu 

Przygotowanie: 

Myjemy bazylię i pietruszkę. Podprażamy nasiona słonecznika na patelni. Wrzucamy wszystko do blendera, dodajemy resztę składników i miksujemy na gładko. Przechowujemy w lodówce do dwóch tygodni lub kilka miesięcy w zamrażarce. Gdy trzymamy pesto w lodówce, warto wlać na wierzch odrobinę oliwy ‒ pomoże zachować jego świeżość na dłużej.

Agata Dejafotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na pogodowe zawirowania

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Muffiny

Muffiny gryczane z ricottą i czekoladą. Idealne dla osób z nietolerancją glutenu

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Śliwki pod orzechową kruszonką, czekoladowe mleko z orzechów laskowych, makaron z orzechowym sosem. Jesień po prostu smakuje orzechami!

jarmuż w sicie

Jarmuż – teraz ma swój czas! W sałatce z dynią, ciecierzycą i granatem zdobędzie twoje podniebienie!

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe! / mat. pras.

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe!

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą – pyszny patent na lepszą odporność

Kasztany

Kasztany pod zdrową kruszonką. Ten przepis wyjdzie każdemu!

Omlet fit – przepis na zdrowy omlet z bananem

Ryżowe sakiewki z pieczonym burakiem

Upiecz buraka i zamknij go w ryżowych sakiewkach – poznaj ten niebanalny przepis

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Galette

Razowe galette z gruszkami. Pyszne i zdrowe jesienne ciasto

Tarta z jesiennymi owocami

Przepis na tartę z jesiennymi owocami – rozkosz dla podniebienia!

Kiszony kalafior

Kiszony kalafior – przepis, wartości odżywcze. Jest zdrowy?

Śniadanie na ciepło. Trzy proste przepisy na niedzielny poranek!

Brownie z batatów

Brownie z batatów. Przepis na zdrowe czekoladowe brownie

Dynia – pomarańczowa alternatywa dla smutnej jesiennej aury. Zobacz, jakie przepisy poleca Kasia Bem

Topinambur – przepis na danie ze słonecznika bulwiastego

tofu

Tofu wcale nie musi być nudne. Podkręcamy kultowy ser!

Bruschetta z figami

Bruschetta z figami. Smakuje obłędnie, a jest zaskakująco prosta w wykonaniu!

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

×