Przejdź do treści

7 właściwości zdrowotnych bananów. Niektóre z nich mogą cię zaskoczyć!

Tekst o zdrowotnych właściwościach bananów i ich korzyściach. Na zdjęciu: Miska pokrojonych bananów - HelloZdrowie
źródło: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Banan to jeden z najpopularniejszych owoców całorocznych. Zawiera w sobie dużą ilość składników mineralnych oraz liczne witaminy. Zjada się je na surowo, robi się z nich koktajle. Obok przyjemności z samego jedzenia, banany skrywają w sobie niesamowite zdolności zdrowotne. Jakie?

Banan kontra nadciśnienie

Banany są skarbnicą potasu, a on natomiast odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu poziomem ciśnienia krwi. Pomaga on w łagodzeniu napięcia w tętnicach i żyłach, dzięki czemu krew może swobodnie przepływać przez ciało i dotleniać narządy. Przyczynia się również do zmniejszenia ryzyka wystąpienia miażdżycy oraz udarów i ataków serca, które są często z nią związane. Natomiast włókno w bananach usuwa nadmiar cholesterolu z tętnic i naczyń krwionośnych oraz dodatkowo zmniejsza stres związany z układem sercowo-naczyniowym.

Banan kontra cukrzyca

Pektyna zawarta w bananach jest substancją odżywczą, pomagającą w poprawie tolerancji glukozy u diabetyków. Banan dostarcza około 3 gramów błonnika pokarmowego, co jest korzystne zarówno dla cukrzyków typu 1, jak i typu 2. Diabetycy typu 1 mogą obniżyć poziom glukozy we krwi, a u osób zmagających się z typem 2, może poprawić jej poziom we krwi.

Banan kontra anemia

Banany są bogate w żelazo, które jest istotne przy leczeniu anemii. Żelazo jest główną częścią czerwonych krwinek. Banany mają również znaczną zawartość miedzi, która jest ważnym elementem w ich tworzeniu. Zwiększając liczbę czerwonych krwinek, nie tylko zapobiegamy anemii, ale możemy również zwiększyć krążenie do wszystkich części ciała, tym samym dotleniając je i optymalizując ich funkcjonalność.

Awokado - jego właściwości działają zarówno na ciało, jak i umysł.

Banan dobry na odchudzanie

Banany są bardzo przydatne w odchudzaniu, ponieważ jeden banan ma  jedynie ok. 90 kalorii. Zawierają one również dużo błonnika i są łatwe w trawieniu. Ponadto nie zawierają żadnych tłuszczów. Dlatego osoba z nadwagą nie musi jeść dużo, jeśli w jej diecie występują banany, bo zapewniają one sytość na długi czas. Błonnik sprawia, że nie odczuwamy głodu, bo hamuje uwalnianie greliny (hormonu głodowego). W ten sposób ten niepozorny, żółty owoc pomaga w utracie wagi.

Banan dobry na kości

Fruktooligosacharyd jest prebiotykiem, który zwiększa przyswajanie minerałów i składników odżywczych przez organizm. Banany są powiązane ze zwiększoną absorpcją wapnia. A wapń jest najważniejszym elementem w produkcji i odrastaniu materii kostnej w ciele. W ten sposób zmniejsza się ryzyko zachorowania na osteoporozę, a nasze kości, dzięki jego wchłanianiu, naturalnie się wzmacniają.

jajko

Banan dobry na wzrok

Banany, podobnie jak wiele innych owoców, są pełne przeciwutleniaczy i karotenoidów, jak również zdrowej mieszanki minerałów, które mogą poprawić zdrowie oczu. Zwyrodnienia, zaćma, ślepota nocna i jaskra mogą ulec zmniejszeniu przy normalnym spożyciu bananów i innych owoców o podobnej zwartości minerałów.

Banan dobry na pamięć i samopoczucie

Aminokwasy tryptofanowe i przeciwutleniacze, takie jak dopamina, w bananach odgrywają istotną rolę w poprawianiu nastroju i zapamiętywaniu. Dodatkowo magnez pomaga rozluźnić mięśnie, a witamina B6 pomaga dobrze spać. Zatem jedząc banany, pomagamy naszemu mózgowi w funkcjonowaniu, który z pewnością nam się odwdzięczy.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: