HelloZdrowie

Cukier trzcinowy zamiast białego – to na pewno dobra zmiana? Odpowiada dietetyczka

Cukier trzcinowy zamiast białego?/iStockphoto

Często zamiast białego cukru sięgamy po cukier trzcinowy, traktując go jako zdrowszą alternatywę dla tego „tradycyjnego”. Czy na pewno tak jest? Odpowiada dietetyczka Magda Hajkiewicz.

Cukier biały i trzcinowy pod lupą

Cukier jest dodawany do niemal wszystkich produktów przetworzonych. I nawet jeśli nie słodzisz, to ciężko go całkowicie wyeliminować z diety. Dlatego warto być świadomym, jaki jest jego skład. Dietetyczka Magda Hajkiewicz bierze pod lupę cukier biały i trzcinowy.

Cukier biały składa się z sacharozy – dwucukru będącego połączeniem glukozy i fruktozy. Cukier trzcinowy również składa się z sacharozy – dwucukru będącego połączeniem glukozy i fruktozy… ” – pisze w swoim ostatnim wpisie na Instagramie.

Różnica polega tylko na tym, z czego oba rodzaje cukru są produkowane – cukier biały z buraka, a trzcinowowy, jak sama nazwa wskazuje – z trzciny. Pytanie, czy sacharoza z trzciny może być w czymkolwiek lepsza od sacharozy z buraka. Dietetyczka Magda Hajkiewicz odpowiada krótko i bez owijania w bawełnę: „nie!”. Dlaczego?

Cukier trzcinowy to dobra zmiana?

Cukier to cukier i ma taki sam wpływ na organizm, bez względu na to, z czego został pozyskany. Ktoś oczywiście może powiedzieć, że cukier trzcinowy jest lepszy, bo jest bogatszy w niektóre składniki mineralne. Okej, ale od kiedy traktujemy cukier jako źródło składników odżywczych w naszej diecie?” – zaznacza.

Jak w takim razie wykluczyć biały cukier w diecie? Hajkiewicz radzi wprowadzanie zamienników, ale według niej nie powinien to być ani cukier trzcinowy, ani brązowy, bo to „dokładnie ta sama substancja, tylko w droższym opakowaniu”.

„Nie dajmy się nabrać na teksty o ‚zdrowszych’ zamiennikach, a raczej zadajmy sobie pytanie: dlaczego chcemy je stosować? Jakie miejsce w naszej diecie zajmuje cukier? Czy chcemy stosować ‚zdrowsze’ zamienniki by móc jeść ich tyle, co zwykłego cukru, a może nawet więcej, bo ‚przecież to nie biały cukier, to można?” – pisze dietetyczka.

Wiem, co jem – Magda Hajkiewicz

Autorka bloga i profilu na Instagramie magda.wiemcojem, Magda Hajkiewicz,  jest dietetyczką, psychodietetyczką i studentką psychologii. Pomaga w zmianie nawyków żywieniowych, odzyskaniu radości z jedzenia, i naprawieniu swoich relacji z nim. Jej profil na Instagramie obserwuje prawie 40 tys. osób.

„Nie chodzę na skróty. Nie interesują mnie szybkie i restrykcyjne diety, które przynoszą efekty tylko do pierwszego kryzysu. Interesuje mnie to, aby dobierać takie rozwiązania, które tym kryzysom zapobiegają i pozwalają cieszyć się wymarzoną sylwetką na lata (a nie na lato)” – zaznacza.

Zobacz także

Zainteresują cię również:

Jak poradzić sobie z wodą zatrzymaną w organizmie? Radzi Agnieszka Pocztarska

Wiecznie jesteś głodna? Sprawdź, jak łatwo sobie z tym poradzić

Czy kawa w kapsułkach jest dobra dla nas i dla środowiska? Tłumaczy dietetyk kliniczny

Zdrowsze grzechy żywieniowe. Jak wybrać najzdrowszą wersję czekolady?

Co zrobić, żeby pokonać ochotę na słodycze? Wyjaśnia dietetyczka

„Ciąg może trwać tygodniami lub nawet miesiącami”. Psychodietetyk opisuje mechanizm działania… cukru

Największe mity na temat insulinooporności. Dietetyczka Anna Reguła wyjaśnia, w co absolutnie nie powinnyśmy wierzyć

„Jestem wdzięczna za ziemniaki, pszenicę, margarynę i cukier”. Psychodietetyczka podkreśla, że to dzięki nim przeżyliśmy po 1989 roku

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Cukier uzależnia – objawy i sposoby walki z uzależnieniem

7 zaskakujących sygnałów, że jesz za dużo cukru

Cukier – jak wpływa na organizm człowieka?

Zamienniki cukru – sprawdź listę TOP 5 przygotowaną przez dietetyka

Lubisz słodkie napoje? Mają negatywny wpływ na twoje zdrowie

Nie możesz obejść się bez cukru? Wypróbuj jego zdrowsze zamienniki

Miód zdrowszy niż cukier? Odpowiedź może cię zaskoczyć

Kontroluj cukier! Podpowiadamy, jakie produkty ci w tym pomogą

Niekoniecznie Dietetycznie: „Jeśli odrzucasz syrop glukozowo-fruktozowy na rzecz cukru, to niepotrzebnie. Oba są siebie warte”

Cukier, który szkodzi wątrobie

Aspartam – czego jeszcze o nim nie wiesz? O jego wadach i zaletach rozmawiamy z dietetyczką Zofią Suszką

Co cukier robi z twoim wyglądem, psychiką i odpornością?

Cukier waniliowy czy wanilinowy? Ekspertki z Czytamy Etykiety alarmują, żeby dokładnie czytać etykiety