Przejdź do treści

Co wspomaga proces detoksykacji organizmu? Dlaczego czasem jest zaburzony? Wyjaśnia farmaceutka

Kobieta trzyma szklankę herbaty
Co wspomaga proces detoksykacji? Dlaczego czasem jest zaburzony? Wyjaśnia farmaceutka/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Złe samopoczucie, zmęczenie czy drażliwość mogą być oznaką, że nasz organizm nie radzi sobie z procesem detoksykacji. Istnieją jednak produkty, które pomogą nam się z tym uporać. Wymienia je na swoim profilu na Instagramie farmaceutka Zofia Winczewska. 

Przyczyny zaburzonego procesu detoksykacji

Organizm człowieka powinien sam bez problemu pozbyć się zanieczyszczeń. Wyposażony jest bowiem w naturalne mechanizmy, które wspomagają proces oczyszczania. Dzięki temu np. toksyny nie zalegają w naszych narządach. Czasem jednak ta funkcja zostaje zaburzona. Co jest tego powodem?

Zaburzone procesy odtruwania/detoksykacji mogą wynikać zarówno z przeciążenia „chemią środowiskową” (zanieczyszczenie powietrza/chemiczne środki myjące/kosmetyki), jak i niedoborów składników pokarmowych czy zaburzeń mikroflory, które są kluczowe w napędzaniu naszych wewnętrznych mechanizmów odtruwających do działania – wyjaśnia Zofia Winczewska. 

Farmaceutka dodaje także, że taki stan rzeczy może być również związany z występowaniem:

  • trądziku,
  • alergii,
  • PMS,
  • zaburzeniami hormonalnymi,
  • przewlekłym stanem zapalnym.
5 pomysłów na jednodniowy detoks

Czym wspomóc proces detoksykacji?

Warto sięgnąć po produkty, które pomogą oczyścić się organizmowi z toksyn. Tym bardziej, jeśli ostatnio twoja skóra jest matowa, a ty czujesz się zmęczona i rozdrażniona. Prawdopodobnie twój organizm potrzebuje wsparcia. Winczewska w swoim wpisie wymieniła 3 rzeczy, które mogą ci się przydać na drodze po zdrowie. Wyjaśniła też, dlaczego według niej to najlepsze opcje.

Co wspomaga procesy detoksykacji?

  • Kurkumina

Stymuluje produkcję glutationu, czyli naszego potężnego, wewnętrzkomórkowego antyoksydantu odpowiedzialnego za usuwanie toksyn z ustroju. Do uszczuplania zapasów glutationu może dochodzić na przykład w wyniku długotrwałego przyjmowania paracetamolu przy jednocześnie niskim spożywaniu metioniny w diecie.

Kurkuma jako przyprawa nie ma tych samych mocy co kurkumina, ponieważ zawiera tylko 3-5 proc. tej ostatniej. Jeżeli zależy nam na konkretnym efekcie poza doprawianiem potraw kurkumą, zaopatrz się w dobry produkt zawierający odpowiednią dawkę kurkuminy.

  • NAC- N-acetylocysteina

Powszechnie znana jako lek na mokry kaszel upłynniający zalegającą wydzielinę. Jest to także związek wspomagający detoks – poprzez zwiększanie stężenia endogennego glutationu.

Aby podnieść jego poziom w komórkach najlepiej jest dostarczać związki nasilające jego produkcję z diety (szparagi, awokado, cebulę, czosnek czy brokuły) czy poprzez suplementację (NAC, kurkumina, witamina C, raczej nie zaleca się suplementowania czystego glutationu).

Wspomaga rozkład i wydalanie toksyn, wspiera florę jelitową (ważnego gracza w procesach detoksykacyjnych). Zawarte w niej katechiny neutralizują nadmiar wolnych rodników zmniejszając tym samym stany zapalne.

Uważaj jednak z piciem zielonej herby na czczo, ponieważ zawarte w niej taniny mogą podrażniać żołądek wzmagając nudności i wymioty

– tłumaczy ekspertka.

Warto też pamiętać, że do poprawnego funkcjonowania naszego organizmu potrzebne jest odpowiednie menu. Na naszym talerzu powinny znaleźć się warzywa, owoce, kasze (w szczególności jaglana), soki naturalne i woda.

Pomocne w oczyszczaniu organizmu będą również:

Oczyszczanie organizmu – objawy

W obecnych czasach żyjemy w ogromnym stresie i w ciągłym biegu. Warto więc wsłuchać się w swój organizm, aby wiedzieć, kiedy przyda nam się odpowiednie oczyszczanie. Do najbardziej popularnych objawów zaliczyć trzeba:

  • złe samopoczucie,
  • większą wagę,
  • drażliwość,
  • zaparcia,
  • gazy i wzdęcia,
  • ciągłe zmęczenie,
  • brak energii,
  • matowe i osłabione włosy,
  • szarą cerę,
  • łamliwe paznokcie.

Zosia Winczewska

Zofia Winczewska jest farmaceutką, która aktywnie dzieli się wiedzą w mediach społecznościowych. Zarówno na nich jak i na swoim blogu ekspertka stara się przemycać wiedzę na temat racjonalnej suplementacji, dietoterapii i zdrowego stylu życia. Jej profil na Instagramie obserwuje ponad 5 tys. osób.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: