Przejdź do treści

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Zdjęcie: Marta Winiarska | www.eateasy.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Na koniec zimy czujesz, że coś nie tak z twoim samopoczuciem, kondycja daleka od idealnej a ubrania wydają się mniejsze? Pora wdrożyć dietetyczny program naprawczy! Jego podstawą będzie solidna dawka antyoksydantów.

Antyoksydanty to naturalne substancje wspierające mechanizmy obronne komórek człowieka. Wymiatają szkodliwe wolne rodniki i toksyny, wzmacniają odporność, przeciwdziałają nowotworom. W których produktach ich szukać?

Z pewnością w kaszach, a w szczególności – owsianej. Ostatnio staje się coraz popularniejsza na sklepowych pólkach. I świetnie! Jest tania i niesamowicie odżywcza. Postawi nasze organizmy na nogi, bo zawiera najwięcej przeciwutleniaczy spośród wszystkich rodzajów zbóż, a nawet warzyw. Jest też skarbnicą zdrowych węglowodanów, błonnika, magnezu, cynku i witamin z grupy B. Podobnie jak komosa ryżowa zawiera też cenne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Innym bogatym źródłem wymiataczy wolnych rodników (luteiny, zeaksantyny i glutationu) są gruszki. Jedzmy je ze skórką! Zawiera znacznie więcej cennych składników niż sam miąższ. W skórce gruszki są też substancje przeciwzapalne i antynowotworowe, np. kwas cynamonowy. Pyszne gruszki są wspaniałą skarbnicą boru i jodu – minerałów poprawiających pracę mózgu i tarczycy. Wbrew panującej opinii – nie są ciężkostrawne, wręcz przeciwnie. Mogą je jeść nawet osoby z wrażliwym żołądkiem i niemowlęta. To jedne z najrzadziej powodujących alergie owoców.

Solidną dawkę najsilniejszych znanych naturze antyoksydantów zawiera też awokado – aż 70% z nich zgromadzone jest w jego pestce. Tylko w jaki sposób ją zjeść, skoro jest tak piekielnie twarda? Pestkę najlepiej dobrze ususzyć (2-3 dni) na kaloryferze, następnie włożyć do plastikowego woreczka, rozbić tłuczkiem lub młotkiem i rozdrobnić na pyłek – w blenderze lub młynku do kawy. Nawet niewielka ilość dodawana do sałatek i koktajli zdziała cuda. Z kolei miąższ, jedzony regularnie, obniży poziom cholesterolu, poprawi funkcjonowanie mózgu i metabolizm – a tym samym pomoże schudnąć.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
Guacamole

Kasze, gruszki i awokado najlepiej miksować w śniadaniowych koktajlach lub łączyć w pysznych i sycących zimowych sałatkach.

Sałatka na ciepło z kaszą owsianą, gruszką, awokado, kurczakiem i sezamowo-pomarańczowym dressingiem

przepis na salatke z kurczakiem

Zdjęcie: Marta Winiarska

Sałatka owsiana z gruszką i kurczakiem – składniki (na 2 porcje):

– 2 garście rukoli, roszponki lub miksu sałat
– 1 pojedyncza pierś z kurczaka
– 1 szklanka ugotowanej kaszy owsianej
– 1 dojrzałe awokado
– 1 dojrzała gruszka
– 5-6 suszonych pomidorów w oliwie
– ok. 1/2 szklanki ciecierzycy z puszki
– 2 łyżki prażonego sezamu, pestek dyni lub słonecznika, ewentualnie ulubionych orzechów
– po 1 łyżeczce: ostrej papryki, słodkiej papryki, miodu
– szczypta cynamonu
– 1 łyżka octu balsamicznego
oliwa z oliwek
– sól i pieprz

Sałatka owsiana z gruszką i kurczakiem – dressing:

– 1 łyżka oliwy z oliwek
– 1 łyżka pasty sezamowej tahini
– 1 łyżka soku z pomarańczy
– 2-3 łyżki zimnej wody

Sałatka owsiana z gruszką i kurczakiem – przygotowanie:

Kurczaka oczyszczamy z błonek i przekładamy do miski. Dodajemy ocet, przyprawy, oliwę, mieszamy i odstawiamy do schłodzenia na ok. 20-30 minut.

Na patelni dobrze rozgrzewamy łyżkę oliwy. Przekładamy na nią mięso (powinno głośno skwierczeć) i smażymy na dużym ogniu ok. 1,5 minuty, obracamy na drugą stronę i smażymy drugie 1,5 minuty. Obracamy filet, zmniejszamy ogień przykrywamy patelnię przykrywką i smażymy mięso ok. 8-10 minut, co jakiś czas obracając (pierś powinna równomiernie się zrumienić). Wyłączamy ogień i zostawiamy mięso na patelni na 6-7 minut, by odpoczęło.

W międzyczasie, awokado i gruszki kroimy w plasterki. Gdy kurczak lekko przestygnie, kroimy go w poprzek  na 2-centymetrowe w plastry. W miseczkach układamy rukolę, posypujemy ją kaszą. Dodajemy pokrojoną gruszkę, awokado, ciecierzycę, suszone pomidory i kurczaka. Posypujemy  sezamem lub pestkami.

W naczynku łączymy składniki dressingu. Skrapiamy nim sałatkę bezpośrednio przed podaniem. Gotowe!

Marta Winiarska – pasjonatka zdrowego jedzenia i alternatywnych smaków. Gotuje, fotografuje, ćwiczy, podróżuje, narzeka. Przyszła Pani Doktor, a może przy okazji i szefowa kuchni ? Od kilkunastu miesięcy – najszczęśliwsza na świecie mama bloga kulinarnego eateasy.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie masz pomysłu na niedzielny obiad? Wypróbuj zupę pho w polskiej odmianie, która wzmocni organizm w śnieżnej, zimowej aurze

pizza z awokado

Domowa pizza z awokado. Zobacz przepis na to niskokaloryczne szaleństwo

Omlet na patelni, obok leżą pomidory i papryka

Omlet bez mąki z warzywami – świetny pomysł na śniadanie

Pasta z fasoli na patelni

Pasta z fasoli. Polski hummus idealny na śniadanie

Detoksowa zupa miso z warzywami – Japończycy wiedzą co dobre. Spróbuj i ty!

Budyń z batatów. Wegański, bez cukru, ale słodki

Rozgrzewający krem z pieczonych batatów i papryki. Idealny na zimę

Przepis na szaszłyki z krewetkami. Sylwestrowa przekąska na piątkę!

Wegańskie przekąski na sylwestra. Pokochają je nawet nieweganie!

Świąteczny barszcz na szybko. Prosty i pyszny!

Pełnoziarnisty wieniec makowy. Pełen mikroelementów i witamin

Jadalne prezenty: ciasteczka owsiane od Śnieżynki

Jadalne prezenty: ciasteczka owsiane od Śnieżynki

Jadalne prezenty: gwiazdkowe muffiny czekoladowe

Jadalne prezenty: gwiazdkowe muffiny czekoladowe

pijąca kobieta

Przemarznięta? Te napoje zimą rozgrzeją twój organizm skuteczniej niż herbata i kawa

Buraczana bruschetta z serkiem migdałowym

Buraczana bruschetta z serkiem migdałowym. Smakuje bombowo!

Kiszone buraki. I moc jest z wami!

Tajska zupa rybna z łososiem. Alternatywa dla rosołu

Jak poprawić libido? Oto 7 produktów na zwiększenie potencji

Idealna przekąska na imprezę – orzeźwiające spring rollsy z krewetkami i pomelo

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na pogodowe zawirowania

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Muffiny

Muffiny gryczane z ricottą i czekoladą. Idealne dla osób z nietolerancją glutenu

×