Przejdź do treści

Dyniowe ciastka owsiane. Bez glutenu i rafinowanego cukru. Samo zdrowie!

dyniowe ciastka owsiane
Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Sezon dyniowy w pełni! Warto to wykorzystać, bo dynia to naprawdę wartościowe warzywo. Co powiecie na dyniowe ciasteczka owsiane? Bez glutenu i rafinowanego cukru. Samo zdrowie!

Dynia jest niskokaloryczna i bogata w błonnik, dzięki czemu potrafi nasycić nas na dłużej. Jej soczyście pomarańczowy kolor to oznaka wysokiej ilości beta-karotenu, czyli prowitaminy A, która usprawnia wzrok, polepsza kondycję cery, pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienia raka i chorób serca. Dynia jest też bogatym źródłem potasu, który pomaga zbalansować poziom elektrolitów, co przydaje się zwłaszcza po większym wysiłku fizycznym czy intensywnym treningu.

Dlatego śmiało można wprowadzać dyniowe akcenty w prawie każdym posiłku. A jak wiadomo, śniadanie jest jednym z najważniejszych. Odpowiednia dawka pożywnej energii z rana dostarczy nam sił na cały dzień. Szczególnie wtedy, gdy pochodzi ona z równie pożywnego składnika, jakim jest owies, a w tym przypadku: płatki owsiane. Zawarte w nich węglowodany oraz białko są jedną z najlepszych metod na prawidłowe „naładowanie baterii” naszego organizmu w godzinach porannych.

Proponujemy zatem połączyć oba te produkty i przygotować sobie spory zapas dyniowych ciastek owsianych, które można zabrać ze sobą do pracy, szkoły lub na zajęcia. Świetnie sprawdzą się jako pierwsze lub drugie śniadanie, lunch albo przekąska, gdy wiemy, że nasz dzień wypełniony będzie po brzegi obowiązkami lub długą podróżą.

Dyniowe ciastka owsiane

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com

Składniki (10 sztuk):

– 1 szklanka (ok. 100 g) mąki owsianej. Owies w postaci naturalnej nie zawiera glutenu, ale bywa nim „zanieczyszczany” w zakładach produkcyjnych, dlatego w zależności od preferowanej diety albo silnej alergii, wybierz certyfikowaną wersję bezglutenową lub zwykłą, jeśli po prostu go ograniczasz. Poza tym, jeśli akurat nie masz gotowej mąki owsianej, łatwo wykonasz ją samemu, miksując płatki owsiane w młynku do kawy.
– 1 szklanka (ok. 100 g) płatków owsianych
– 1 łyżka pestek dyni
– 1 łyżka rodzynek (opcjonalnie)
– 1 czubata łyżeczka bezglutenowego lub zwykłego proszku do pieczenia
– 1 łyżeczka cynamonu lub domowej przyprawy korzennej 
– szczypta wanilii
– 1/2 szklanki (ok. 150 g) puree z pieczonej dyni
– 1/3 szklanki (80 ml) syropu słodzącego (np. daktylowego, klonowego lub melasy z karobu)
– 3 łyżki rozpuszczonego oleju kokosowego

Przygotowanie:

Do przygotowania ciastek potrzebne nam jest puree z pieczonej dyni, które jest bardzo proste do wykonania. Średniej wielkości dynię myjemy, wydrążamy i kroimy w grube plastry. Układamy na blasze wyłożonej papierem i pieczemy ok. 60 minut w 200°C. Po wyjęciu z piekarnika chwilę studzimy, obieramy i miksujemy na gładko. Jeśli używamy dyni odmiany Hokkaido, nie trzeba jej obierać, a jedynie zmiksować. Tak przygotowane puree przechowujemy w lodówce do 5 dni lub też porcjujemy i pasteryzujemy/mrozimy na dłuższe przechowywanie.

Aby wykonać ciastka, należy w jednej misce wymieszać suche składniki, a w drugiej połączyć mokre, następnie złączyć zawartość obu z nich i rękami zagnieść wszystko dokładnie. Z powstałej masy formujemy 10 kul wielkości piłeczki golfowej. Układamy je w odstępach na blasze wyłożonej papierem, po czym dość mocno spłaszczamy. Pieczemy 15-18 minut w 180°C. Ciastka przechowujemy w suchym i chłodnym miejscu do 5 dni.


Agata Deja – fotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Zobacz także

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na pogodowe zawirowania

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Muffiny

Muffiny gryczane z ricottą i czekoladą. Idealne dla osób z nietolerancją glutenu

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Śliwki pod orzechową kruszonką, czekoladowe mleko z orzechów laskowych, makaron z orzechowym sosem. Jesień po prostu smakuje orzechami!

jarmuż w sicie

Jarmuż – teraz ma swój czas! W sałatce z dynią, ciecierzycą i granatem zdobędzie twoje podniebienie!

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe! / mat. pras.

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe!

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą – pyszny patent na lepszą odporność

Kasztany

Kasztany pod zdrową kruszonką. Ten przepis wyjdzie każdemu!

Omlet fit – przepis na zdrowy omlet z bananem

Ryżowe sakiewki z pieczonym burakiem

Upiecz buraka i zamknij go w ryżowych sakiewkach – poznaj ten niebanalny przepis

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Galette

Razowe galette z gruszkami. Pyszne i zdrowe jesienne ciasto

Tarta z jesiennymi owocami

Przepis na tartę z jesiennymi owocami – rozkosz dla podniebienia!

Kiszony kalafior

Kiszony kalafior – przepis, wartości odżywcze. Jest zdrowy?

Śniadanie na ciepło. Trzy proste przepisy na niedzielny poranek!

Brownie z batatów

Brownie z batatów. Przepis na zdrowe czekoladowe brownie

Dynia – pomarańczowa alternatywa dla smutnej jesiennej aury. Zobacz, jakie przepisy poleca Kasia Bem

Topinambur – przepis na danie ze słonecznika bulwiastego

tofu

Tofu wcale nie musi być nudne. Podkręcamy kultowy ser!

Bruschetta z figami

Bruschetta z figami. Smakuje obłędnie, a jest zaskakująco prosta w wykonaniu!

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

×