Przejdź do treści

Zdrowe panierki – trzy lekkie i pełne smaku alternatywy dla tradycyjnej panierki z bułką tartą w roli głównej. Wypróbuj!

Zdrowe panierki – trzy lekkie i pełne smaku alternatywy dla tradycyjnej panierki z bułką tartą w roli głównej. Wypróbuj! Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Czemu tak bardzo smakują nam smażone potrawy? Sekret tkwi chyba w chrupaniu. Nęci nas trzask zanurzonych w złocistej panierce kawałków mięsa czy warzyw. Niestety, klasyczne panierki z bułki są i kaloryczne, i niezdrowe.

Panierka panierce nierówna

Jeśli lubicie panierki, ale chcecie jeść zdrowo, nie wszystko stracone. Mam w zanadrzu pewne triki na odchudzenie lub podkręcenie walorów zdrowotnych panierowanych dań. Pierwszy z nich to rezygnacja ze smażenia na rzecz pieczenia. Jeśli nie możecie żyć bez panierki, wrzućcie kawałki mięsa (ryb, warzyw) na tacę do pieczenia zamiast na głęboki olej. Ubytek smaku jest niewielki, zaś spadek kaloryczności bardzo duży. Jeśli zmieszacie bułkę tartą z niewielką ilością startego parmezanu, gwarantuję, że po zapieczeniu potrawy uzyskacie chrupiącą, złotą skorupkę.

Drugi trik to zamiana nudnej, bezwartościowej panierki na bazie bułki tartej na rzecz zdrowszych substytutów. Najprostszy pomysł to panierka z grahamki lub chleba razowego: zmiksujcie na pyłek wysuszoną grahamkę lub razowca i używajcie tych okruchów jako zamiennika klasycznej bułki tartej. Dzięki temu zabiegowi dostarczycie organizmowi więcej błonnika. Zachęcam, aby na tym nie poprzestawać ‒ apetyczną skorupkę można uzyskać z płatków owsianych, kukurydzianych czy żytnich. Do panierowania świetnie nadają się drobno posiekane orzechy włoskie, laskowe, migdały (również płatki migdałowe) albo pistacje. Idealnie sprawdzają się słonecznik, sezam, a także siemię lniane, którego możecie używać w całości lub zmielonego.

Można pójść jeszcze krok dalej i dodać do swej mieszanki suszone zioła (do ryb i warzyw polecam zioła prowansalskie, do mięs czubrycę, oregano, tymianek), drobno posiekane suszone pomidory, zmiażdżony ząbek czosnku, skórkę z cytryny czy płatki chilli. Nie dość, że świetnie podkręcają smak potraw, to jeszcze stymulują nasz układ trawienny. Za panierkę mogą służyć również bliskowschodnie mieszanki przypraw ‒ zielonkawy za’atar, który ma w swym składzie sezam i hyzop bądź tymianek, czy dukkah, przyprawa o egipskim rodowodzie, z orzechami laskowymi, kuminem i czarnuszką w rolach głównych.

Poniżej przedstawiam trzy propozycje mieszanek do panierowania. Mam nadzieję, że zainspirują was do tworzenia własnych. Po zapakowaniu ich w słoiczki nadadzą się nawet na apetyczny prezent.

schabowy

Ziołowa panierka z parmezanem

– 6 łyżek bułki tartej,
– 4 łyżki startego parmezanu,
– 5 listków świeżej bazylii lub 1 łyżka suszonych ziół (np.: oregano, tymianek, bazylia),
– opcjonalnie: 1 zmiażdżony ząbek czosnku.

Składniki panierki mieszamy.

Ta panierka jest idealna do zapiekania i najlepiej komponuje się z rybami (dorsz, łosoś, sandacz, halibut).

Ziemniak – sezon na to, co pod ziemią

Razowa panierka z siemieniem lnianym i suszonymi pomidorami

– 2 kromki czerstwego chleba graham lub 1 czerstwa bułka grahamka,
– 3 łyżki zmielonego siemienia lnianego,
– 1 suszony pomidor (nie w oliwie),
– sól do smaku.

Czerstwe, wysuszone pieczywo i suszonego pomidora miksujemy do uzyskania konsystencji bułki tartej (jeśli jest nieco wilgotne, pozostawiamy do wyschnięcia). Mieszamy z siemieniem lnianym.

Ta panierka pasuje do kotletów z piersi kurczaka lub do schabu, a także boczniaków czy plastrów cukinii.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł

Orzechowa panierka z chilli

– 1/2 szklanki orzechów laskowych lub włoskich (bez łupinek),
– chilli w płatkach (ilość wg uznania),
– sól do smaku.

Orzechy drobno siekamy i mieszamy z chilli i solą.

Ta panierka świetnie nadaje się do ryb, mięs i warzyw, zarówno do smażenia, jak i pieczenia. Jeśli chcecie ją zapiekać, wymieszajcie mieszankę z łyżką oliwy i tak powstałą papkę rozsmarowujcie na potrawie.

 


Ania Włodarczyk – na co dzień prowadzi bloga Strawberries from Poland, na którym łączy swoje trzy największe pasje: pisanie, fotografię i kulinaria. I robi to po mistrzowsku.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na pogodowe zawirowania

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Muffiny

Muffiny gryczane z ricottą i czekoladą. Idealne dla osób z nietolerancją glutenu

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Śliwki pod orzechową kruszonką, czekoladowe mleko z orzechów laskowych, makaron z orzechowym sosem. Jesień po prostu smakuje orzechami!

jarmuż w sicie

Jarmuż – teraz ma swój czas! W sałatce z dynią, ciecierzycą i granatem zdobędzie twoje podniebienie!

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe! / mat. pras.

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe!

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą – pyszny patent na lepszą odporność

Kasztany

Kasztany pod zdrową kruszonką. Ten przepis wyjdzie każdemu!

Omlet fit – przepis na zdrowy omlet z bananem

Ryżowe sakiewki z pieczonym burakiem

Upiecz buraka i zamknij go w ryżowych sakiewkach – poznaj ten niebanalny przepis

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Galette

Razowe galette z gruszkami. Pyszne i zdrowe jesienne ciasto

Tarta z jesiennymi owocami

Przepis na tartę z jesiennymi owocami – rozkosz dla podniebienia!

Kiszony kalafior

Kiszony kalafior – przepis, wartości odżywcze. Jest zdrowy?

Śniadanie na ciepło. Trzy proste przepisy na niedzielny poranek!

Brownie z batatów

Brownie z batatów. Przepis na zdrowe czekoladowe brownie

Dynia – pomarańczowa alternatywa dla smutnej jesiennej aury. Zobacz, jakie przepisy poleca Kasia Bem

Topinambur – przepis na danie ze słonecznika bulwiastego

tofu

Tofu wcale nie musi być nudne. Podkręcamy kultowy ser!

Bruschetta z figami

Bruschetta z figami. Smakuje obłędnie, a jest zaskakująco prosta w wykonaniu!

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

×