Przejdź do treści

10 ciężkostrawnych potraw, które można uczynić lżejszymi dla naszego żołądka

schabowy
10 ciężkostrawnych potraw, które można uczynić lżejszymi dla naszego żołądka Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Ciężkostrawne potrawy jak grochówka, schabowy i czekolada… Nasz organizm potrzebuje czasu i energii, aby je strawić. Jak z nich nie rezygnować, a jednocześnie nie obciążać żołądka i spółki? Oto nasze sprawdzone sposoby.

Nuggetsy z kurczaka

Kurczak sam w sobie nie jest ciężkostrawny. Ale obtoczony w cieście i smażony w głębokim tłuszczu staje się prawdziwym wyzwaniem dla przewodu pokarmowego. Co możesz zrobić? Zamiast smażyć w tłuszczu, wybierz pieczenie. Na pewno wyjdzie ci to na zdrowie.

Kotlet schabowy

Kotlet schabowy to mięso wieprzowe, które ma dużo tłuszczu ukrytego. Gdy dodatkowo obtoczymy je w panierce i usmażymy na tłuszczu, staje się wyjątkowo ciężkostrawnym daniem. Podobnie jak każde tłuste mięso smażone na głębokim tłuszczu, szczególnie panierowane.

Bułka tarta użyta do panierki działa jak gąbka – nasiąka tłuszczem, zamieniając się w energetyczną bombę. By zmniejszyć siłę jej rażenia, zmodyfikuj panierkę. Zamiast bułki tartej użyj płatków owsianych, a zamiast smażenia na tłuszczu – grilluj. Twój żołądek to doceni.

Bigos

W tradycyjnym bigosie znajdziesz tłuste mięso i wędliny oraz zasmażki. Poza tym bazę dania stanowi wzdymająca kapusta, która dodatkowo obciąża układ pokarmowy. Co możesz zrobić? Bigos przygotuj z dodatkiem chudego mięsa, omiń zasmażki, a żeby kapusta straciła swoją zgubną moc, użyj przypraw działających odgazowująco, takich jak majeranek, kminek czy liście laurowe.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł

Fasolka po bretońsku

A także inne dania z suchych strączkowych, np. grochówka. Po pierwsze, podobnie jak bigos, mogą zawierać tłuste mięso lub tłuste wędliny, jak boczek czy kiełbasa. Po drugie, wykorzystane warzywa suche strączkowe (groch, fasola) mają działanie silnie wzdymające –szczególnie zajadasz się nimi sporadycznie.

Przyczyną jest enzym, który jest niezbędny do ich strawienia. Jeżeli rzadko wybierasz dania z fasoli, najprawdopodobniej masz jego niedobory. Aby uniknąć efektu wzdęcia, przed ugotowaniem namocz fasolę w wodzie. Jeśli chcesz zminimalizować niechciane działanie fasoli, w czasie namaczania wymień wodę trzykrotnie.

Brownie

Brownie zawdzięcza swój niepowtarzalny, charakterystyczny smak czekoladzie. Niestety, kakao obecne w czekoladzie długo zalega w przewodzie pokarmowym, spowalniając ruchy jelit. Czekolada jest też bardzo tłusta, przez co stanowi wielkie wyzwanie dla soków trawiennych.

Bita śmietana

I oczywiście wszystkie dania ją zawierające, np. torty. Ubija się śmietanę o wysokiej zawartości tłuszczu, co najmniej 30 proc. Tak tłusty deser może doprowadzić do niestrawności.

Chipsy

Kolejny produkt, który miejsce na naszej liście zawdzięcza obecności tłuszczu. Strawienie go będzie szybsze, jeśli wybierzesz niskotłuszczowe chipsy. Najskuteczniejsze jednak będzie, jeśli zrobisz je własnoręcznie z ziemniaków czy innych warzyw, np. buraków. Pamiętaj jednak, by zamiast frytownicy użyć piekarnika.

Sery

Zwłaszcza sery dojrzewające, topione, typu feta i fromage. Są wyjątkowo tłuste i długo zalegają w żołądku, a jedzone w nadmiarze mogą prowadzić do niestrawności.

Orzechy

Zawierają dobre tłuszcze, więc są zdrowe, ale przy okazji ciężkostrawne. Jeśli więc po ich zjedzeniu odczuwasz ciężkość na żołądku, zmniejsz ich ilość. Wybieraj naturalne, bez dodatków w postaci panierek i oleju, które wzmogą te dolegliwości.

Płatki owsiane

Płatki owsiane to jedne z najzdrowszych płatków zbożowych. Obecny w nich rozpuszczalny błonnik pokarmowy powoduje obniżenie poziomu cholesterolu i cukru we krwi. Jednak odpowiedzialny jest też za „nadgodziny” w pracy żołądka. Tę właściwość płatków owsianych docenią osoby na diecie redukującej masę ciała. Dłuższe zaleganie płatków w żołądku zapewnia dłużej odczuwalną sytość. Czasami więc warto zmusić przewód pokarmowy do dodatkowych roboczogodzin.

 

Małgorzata Różańska  dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie jesteś w stanie opanować się przed jedzeniem słodyczy? Oto kilka sposobów na ratowanie sytuacji

Unsplash

Węglowodany i tłuszcze są złe? Robisz wszystko, by ich unikać? Specjalistka ds. żywienia obaliła dietetyczne mity

herbata

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą? Zdradzamy kilka prostych trików

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Orzechy laskowe w misce

Stres bierze nad tobą górę? Ekspertka wymienia, co jeść, by wspomóc organizm w tym czasie

Zjedzenie pleśni - objawy. Czym grozi?

Zjadłaś spleśniały chleb? Dowiedz się czym to grozi i jakie są objawy zatrucia pleśnią

Słodycze dla cukrzyka – jaki typ jest dozwolony? Zdrowe desery i przekąski

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Anchois – co to, właściwości odżywcze, gdzie kupić, przepisy na dania z anchois

Irena Wielocha/ Fot. Andrzej Wielocha

„Cukrzycę typu II da się opanować dietą. I to była moja najważniejsza broń w tej walce” – pisze Irena Wielocha w swojej książce

Babka lancetowata – właściwości lecznicze, sposoby przygotowania

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

MOM – mięso oddzielane mechanicznie. Co to jest? Czy to jeść?

Napój, sok, nektar czy koktajl? Wyjaśniamy, co będzie najlepszym wyborem

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

Jak wybrać arbuza, by był idealny? / pexels

Często kupujesz arbuza? Agnieszka Pocztarska podpowiada, którego wybrać, by był idealny

Przyprawa do ziemniaków pieczonych i smażonych – jak zrobić taką bez soli?

Fitosterole – źródła, właściwości, zastosowanie w diecie i kosmetyce

„Zbyt niski poziom cholesterolu zwiększa ryzyko nie tylko agresji, ale także choroby afektywnej dwubiegunowej, depresji i samobójstw” – mówi psychodietetyczka Agnieszka Ślusarska-Staniszewska

Dressing do sałatki – jak zrobić dobry sos sałatkowy?

Szybkowar – jak i co można w nim gotować, tabela czasu obróbki

„Czasem pacjenci decyzję o operacji podejmują z prozaicznych powodów – nie mogą wejść po schodach czy zawiązać buta”. O leczeniu otyłości olbrzymiej mówi dr Michał Duchnik

×