Przejdź do treści

Zakwas z buraków – superfood idealny na zimę. Jakie ma właściwości?

zakwas z burakó
Zakwas z buraków – superfood idealny na zimę. Jakie ma właściwości? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nie tylko picie kawy. Sprawdź czego jeszcze nie warto robić na pusty żołądek
Mąka z amarantusa – właściwości, indeks glikemiczny
Carpaccio, trufle, pudding. Przepisy na 3 desery z awokado
Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet
Pasta z fasoli. Polski hummus idealny na śniadanie

Zakwas z buraków – powinny zainteresować się nim osoby z problemami trawiennymi, osłabione, często chorujące, a także szukające naturalnego sposobu na poprawę kondycji włosów i paznokci. Jakim składnikom odżywczym buraki zawdzięczają wszystkie te właściwości? Dlaczego zakwas jest lepszym wyborem niż gotowane buraczki do obiadu? Wyjaśnia dietetyk kliniczny i naturoterapeuta, Barbara Janota.

Buraki – jakie mają właściwości?

Buraki to warzywa tak bogate w składniki odżywcze, że nie powinniśmy traktować ich wyłącznie jako dodatku do obiadu. Zimą, kiedy nasza odporność i nastrój spadają, warto spojrzeć na buraki jako na naturalny sposób na wzmocnienie organizmu. Co mają w sobie takiego, że należy zaliczyć je do superfoods? Dietetyk i naturoterapeuta, Barbara Janota wymienia:

Ekspertka podkreśla także, że prozdrowotne znaczenie w przypadku buraków ma betanina, czyli barwnik, który odpowiada za ich głęboki, czerwony kolor. Betanina jest doceniana za swoje właściwości antyoksydacyjne, czyli przeciwdziałające wolnym rodnikom. Wolne rodniki to cząsteczki, które przyspieszają procesy starzenia się oraz przyczyniają się do rozwoju chorób układu krążenia, np. miażdżycy. To jednak nie wszystko! Betanina ma również działanie antybakteryjne i przeciwwirusowe, co sprawia, że jedząc buraki wspomagamy nasz organizm z walce z chorobotwórczymi drobnoustrojami.

Specjalistka opisuje inne pozytywne skutki, jakie przyniesie nam wprowadzenie buraków do swojej diety:

Dzięki zawartości tak wielu składników buraki wspierają kondycję skóry, włosów i paznokci, poprawiają nastrój, działają krwiotwórczo, wspomagają prawidłową pracę serca i mięśni, wzmacniają odporność, regulują gospodarkę kwasowo- zasadową.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zakwas z buraków – dlaczego warto go zrobić?

Dietetyk Barbara Janota zwraca uwagę na sposób przygotowywania buraków. Tak jak inne warzywa – nie w każdej formie będą bowiem tak samo zdrowe. Najlepszym wyborem są surowe buraki:

  • Podczas gotowania część cennych składników buraka znika – dlatego warto nie poddawać buraka obróbce termicznej.
  • Indeks glikemiczny buraka surowego wynosi 30, po ugotowaniu wzrasta jednak do 65, dlatego gotowany burak nie jest zalecany dla osób chorujących na cukrzycę!

Prostym sposobem na zachowanie właściwości buraków jest przygotowanie domowego zakwasu z buraków. Motywację do jego przygotowania może stanowić zbliżająca się Wigilia. Płyn ten będzie zdrową i naturalną bazą do jednego z najważniejszych świątecznych dań – barszczu. Potem warto wyrobić sobie nawyk picia go na co dzień. Skorzysta na tym także nas układ trawienny:

Polecam natomiast spróbować przygotować własny zakwas z buraków, który nie będzie miał wysokiego indeksu glikemicznego, a dodatkowo dzięki bakteriom kwasu mlekowego będzie wspomagał trawienie i ogólną pracę jelit.

Inną, nieco prostszą opcją na przetwór, jest sok z buraków. Wtedy wystarczy, że połączymy te warzywa z owocami takimi jak jabłka, grejpfruty czy odrobiną cytryny, a następnie wrzucimy do sokowirówki.

Zakwas z buraków – przepis

Czego będziesz potrzebować?

– dużego słoika (umyj go dokładnie i zlej wrzątkiem)
– buraków (jeśli masz taką możliwość, wybierz te bio, od zaufanego rolnika lub od babci z ogródka)
– czosnku (unikaj chińskiego, wybieraj polski, pachnący, świeży)
– liści laurowych, ziela angielskiego, całych ziarnek pieprzu, soli morskiej (sprawdź na opakowaniu, czy producent nie dodał do niej czegoś, czego nazwy nie jesteś nawet w stanie przeczytać)

Jak wygląda przygotowanie, dowiesz się z naszego przepisu na zakwas z buraków.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Miksujemy superfoods! Koktajl z młodym jęczmieniem

Miksujemy superfoods! Koktajl z młodym jęczmieniem

Kobieta w grubym swetrze z kubkiem z gorącym napojem w dłoniach, w tle rozmyty jesienny pejzaż

5 najważniejszych błędów żywieniowych, które popełniamy zimą. Tłumaczy dietetyczka

Suszone morele

Jak wybrać dobre suszone morele? „Pomarańczowe morele mają dodatek dwutlenku siarki, który zapewnia im intensywny kolor” – wyjaśnia Sylwia Majcher

Komosa ryżowa – jak gotować? Właściwości quinoi

Kakao – składniki odżywcze i właściwości zdrowotne

Wek na rozgrzanie: mus imbirowy

Mus imbirowy – działa przeciwzapalnie i obłędnie smakuje. Skorzystaj z naszego przepisu

Jak pić herbatę z cytryną, żeby sobie nie zaszkodzić? Wyjaśnia chemiczka

Jak pić herbatę z cytryną, żeby sobie nie zaszkodzić? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Bogdan

Miksujemy superfoods! Koktajl z jagodami goji

Miksujemy superfoods – koktajl z jagodami goji na wzmocnienie odporności

Sok z aloesu – właściwości, zastosowanie, przepis

Śniadaniowa miska zdrowia

Smoothie bowl, czyli śniadaniowa miska zdrowia. Na dobry początek dnia!

Miód – rodzaje, właściwości. Jaki miód jest najzdrowszy?

Miód akacjowy – właściwości, indeks glikemiczny, cena

Miód gryczany – właściwości zdrowotne i zastosowanie

Miód spadziowy – właściwości, skład, cena

Uśmiechnięta kobieta z kubkiem herbaty

6 przepisów na rozgrzewającą herbatę. Taki napój wzmocni odporność i poprawi ci nastrój

Melasa – właściwości, zastosowanie, rodzaje

Wzmocnij odporność przed jesienią. Sięgnij po produkty, które wspierają układ immunologiczny

Acerola – pochodzenie, właściwości, zastosowanie

Miód rzepakowy – właściwości, kalorie. Miód dla cukrzyka?

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Czy witamina D może mieć wpływ na choroby zapalne jelit? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

Czy witamina D może mieć wpływ na choroby zapalne jelit? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

Przepis na zdrowe śniadanie – koktajl ze spiruliną

Kiełki lucerny – właściwości, wartości odżywcze, hodowla

Bazylia – odmiany, właściwości i zastosowanie

×