Przejdź do treści

Burak to niezwykłe warzywo. Poznaj 3 przepisy na zdrowe dania z buraka

Burak to niezwykłe warzywo. Poznaj 3 przepisy na zdrowe dania z buraka /fot. iStock
Burak to niezwykłe warzywo. Poznaj 3 przepisy na zdrowe dania z buraka /fot. iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Sprawdźcie wykwintne buraczane carpaccio, nietypową surówkę i pyszny odkwaszający sok z buraka. Karierę, jaką ostatnio robi burak na talerzach, można by śmiało porównać do kariery Nikodema Dyzmy na salonach. O ile jednak Dyzma na salonach znalazł się przypadkiem, o tyle burak robi furorę całkowicie zasłużenie.

 

Cudowne właściwości buraków

Burak zwyczajny, bo tak nazywa się odmiana hodowana w Polsce, to w rzeczywistości superburak – warzywo niezwykłe, z uwagi na nadzwyczajne właściwości prozdrowotne. Ze względu na wysoką zawartość składników i pierwiastków mineralnych, takich jak potas, magnez i wapń, cez, rubid i kobalt, ma właściwości silnie odtruwające i odkwaszające organizm. Oczyszcza krew i usuwa z organizmu kwas moczowy. Bogactwo witamin z grupy B dobrze wpływa na system nerwowy, pomaga przy napięciach, stresie, nerwicach i depresjach. Duża zawartość błonnika wspomaga trawienie. Betanina działa wspomagająco i regulująco na pracę wątroby, a wysoka zawartość żelaza jest pomocna przy niedokrwistości, anemii i awitaminozie.

Udowodniono, że regularne picie soku z buraków wpływa korzystnie na obniżenie ciśnienia, a obecność antocyjanów, czyli bardzo silnych antyoksydantów z grupy polifenoli, ma działanie odmładzające i antyrakowe. Działanie antynowotworowe wzmacniają także betacyjany odpowiedzialne za czerwony kolor buraków. Z przeprowadzonych w 2009 roku badań wynika też, że sok z buraka ma również właściwości energetyzujące i zwiększa wytrzymałość oraz wydolność organizmu, działając jak naturalny środek dopingujący.

Burak ma tylko dwie wady – wysoki indeks glikemiczny oraz duże ilości szczawianów. Pierwsze jest przeciwwskazaniem dla cukrzyków, a drugie dla osób cierpiących na reumatyzm i kamicę nerkową.

Poza tym jest ideałem. W dodatku w nowych modnych połączeniach z pomarańczą, kozim serem, kolendrą, kiełkami, skrapiany octem balsamicznym, posypywany pestkami dyni czy orzechami, pieczony lub podawany na surowo (wtedy zachowuje najwięcej wartości odżywczych) jest nie tylko zdrowy, ale również przepyszny, niecodzienny i wykwintny.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł

Carpaccio z buraka

Rewelacja w 5 minut! Zwłaszcza jeśli buraki upieczesz z wyprzedzeniem.

Składniki dla 2 osób:

– 2 średniej wielkości buraki,
– ser feta lub kozi,
– rukola,
– podprażone na patelni pestki dyni lub słonecznik,
– ulubione kiełki (opcjonalnie),
– czarnuszka (opcjonalnie),
– oliwa z oliwek,
– ocet balsamiczny,
– pieprz

Buraki owiń w folię aluminiową i piecz w piekarniku przez godzinę. Możesz to zrobić rano, jeśli sałatkę zamierzasz podać po południu lub wieczorem. Upieczone buraki obierz i pokrój w cienkie plasterki. Ułóż je na talerzu tak, żeby delikatnie na siebie zachodziły. Na burakach ułóż rukolę, posyp pokruszonym serem, kiełkami, pestkami dyni i czarnuszką. Polej oliwą z oliwek i skrop octem balsamicznym. Posyp świeżo zmielonym pieprzem.

Kiszone cytryny

Burak nieoczekiwanie pomarańczowy

Propozycja dla osób, które nie lubią (lub wydaje im się, że nie lubią) buraków. Pomarańczowy winegret i kolendra fantastycznie podkręcają smak tej prostej surówki. Najwyższa pora zmienić zdanie i pogodzić się z burakiem.

Surówka z buraków dla 2 osób:

– 2 średniej wielkości buraki,
– garść orzechów nerkowca,
– pęczek kolendry

Winegret pomarańczowy:

– sok i miąższ z 1/2 pomarańczy,
– sok z 1/4 cytryny,
– 4 łyżki oliwy z oliwek,
– 1 łyżeczka świeżego utartego imbiru.

Składniki wymieszaj.

Buraki zetrzyj na grubej tarce. Orzechy podpraż na suchej patelni. Kolendrę posiekaj. Wymieszaj wszystkie składniki. Polej winegretem.

Ciasto czekoladowe z buraka

Sok z buraka

Sok odkwaszający organizm. Sok z samego buraka nie jest zbyt smaczny, dlatego pijemy go w towarzystwie innych warzyw i owoców.

Składniki dla 1 osoby:

– 1 burak,
– 1 jabłko,
– pół grejpfruta,
– 2-cm kawałek imbiru,
– 1/2 cytryny

Z całego tego towarzystwa wyciśnij wszystkie soki w sokowirówce.

 


Kasia Bem – nauczycielka jogi, oddechu i medytacji w systemach Sivananda Jogi (tytuł Master of Yoga, II stopień specjalizacji), Ashtangi Jogi i Sri Sri Jogi, RYT 500. Autorka programów: Joga dla Twarzy, Potęga Ciszy, Happy Detoks z jogą naturalnie! Autorka książki „Happy Detoks”. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na pogodowe zawirowania

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Muffiny

Muffiny gryczane z ricottą i czekoladą. Idealne dla osób z nietolerancją glutenu

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Śliwki pod orzechową kruszonką, czekoladowe mleko z orzechów laskowych, makaron z orzechowym sosem. Jesień po prostu smakuje orzechami!

jarmuż w sicie

Jarmuż – teraz ma swój czas! W sałatce z dynią, ciecierzycą i granatem zdobędzie twoje podniebienie!

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe! / mat. pras.

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe!

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą – pyszny patent na lepszą odporność

Kasztany

Kasztany pod zdrową kruszonką. Ten przepis wyjdzie każdemu!

Omlet fit – przepis na zdrowy omlet z bananem

Ryżowe sakiewki z pieczonym burakiem

Upiecz buraka i zamknij go w ryżowych sakiewkach – poznaj ten niebanalny przepis

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Galette

Razowe galette z gruszkami. Pyszne i zdrowe jesienne ciasto

Tarta z jesiennymi owocami

Przepis na tartę z jesiennymi owocami – rozkosz dla podniebienia!

Kiszony kalafior

Kiszony kalafior – przepis, wartości odżywcze. Jest zdrowy?

Śniadanie na ciepło. Trzy proste przepisy na niedzielny poranek!

Brownie z batatów

Brownie z batatów. Przepis na zdrowe czekoladowe brownie

Dynia – pomarańczowa alternatywa dla smutnej jesiennej aury. Zobacz, jakie przepisy poleca Kasia Bem

Topinambur – przepis na danie ze słonecznika bulwiastego

tofu

Tofu wcale nie musi być nudne. Podkręcamy kultowy ser!

Bruschetta z figami

Bruschetta z figami. Smakuje obłędnie, a jest zaskakująco prosta w wykonaniu!

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

×