Przejdź do treści

Cykoria – właściwości, jak przyrządzić. Inulina z cykorii

Cykoria
Cykoria – właściwości, jak przyrządzić. Inulina z cykorii Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Cykoria jako warzywo o gorzkawym smaku nie cieszy się dużą popularnością. A szkoda. To jedno z nielicznych uprawianych w Polsce warzyw, na które sezon przypada w okresie jesienno-zimowym, a zastosowanie odpowiednich technik kulinarnych umożliwia usunięcie nielubianego posmaku. Jak przyrządzić cykorię, żeby nie była gorzka?

Czym jest cykoria?

Cykoria jest rośliną należącą do rodziny astrowatych, pochodzącą z Belgii. Uprawia się ją w warunkach zaciemnienia, dlatego stanowi idealną zimową alternatywę dla większości warzyw liściastych, na które sezon przypada wiosną i latem.

Jak wygląda cykoria? Część nadziemna rośliny to nieduża głowa sałaty, zbudowana ze ściśle przylegających do siebie, chrupiących liści. Ma podłużny, wrzecionowaty kształt i biało-żółty lub biało-bordowy kolor.

Jadalną częścią rośliny jest również korzeń, z którego pozyskuje się inulinę – substancję zaliczaną do frakcji błonnika pokarmowego. Inulina stanowi jeden ze składników dodawanych do artykułów żywnościowych w celu poprawy ich walorów zdrowotnych. Uprażony i rozdrobniony korzeń cykorii wykorzystuje się również jako alternatywę dla tradycyjnej kawy oraz kawy zbożowej.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Kawa w filiżance

Właściwości odżywcze i zdrowotne cykorii

Cykoria, co typowe dla roślin liściastych, charakteryzuje się niską wartością energetyczną (jedna główka o masie 100 gramów zawiera zaledwie 17 kcal). Jest przy tym bogatym źródłem wielu składników mineralnych i witamin. Spożywając główkę cykorii dostarczamy organizmowi:

  • 9 proc. dziennego zapotrzebowania na potas oraz po pięć proc. na wapń i żelazo,
  • 9 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C,
  • aż 36 proc. dziennego zapotrzebowania na foliany.

Cykorię zaliczamy do produktów o niskim indeksem glikemicznym, bezpiecznych dla osób z insulinoopornością i cukrzycą.

Pozyskiwana z korzenia cykorii inulina ceniona jest ze względu na prozdrowotne właściwości. Przy spożyciu na poziomie co najmniej 12 gramów dziennie wykazuje udokumentowane działanie wspomagające pracę przewodu pokarmowego. Stosuje się ją m.in. w celu zapobiegania zaparciom.

Zioła, po których nie powinno się wychodzić na słońce

Przeciwwskazania do spożywania cykorii

Spożywania dużej ilości cykorii powinny unikać osoby, które przyjmują farmakologiczne środki przeciwkrzepliwe, np. warfarynę. Wynika to z wysokiej zawartości witaminy K, która wchodzi w interakcje z tymi preparatami. Nadmierna jej ilość w organizmie może spowodować skutki uboczne w postaci osłabienia działania leków.

Cykoria pieczona

Jak przyrządzić cykorię?

Delikatna gorycz cykorii – o ile właściwie skomponujemy to warzywo z innymi składnikami – może nadawać potrawie wyrazisty, ale przyjemny smak. Co zrobić, żeby gorzki posmak warzywa nie dominował w przyrządzanej potrawie? Warto wykorzystać ją w potrawach razem ze słodkimi dodatkami.

Co zrobić z cykorii? Najprościej przygotować sałatkę z pokrojonej na drobne paski cykorii, wymieszanej z sosem miodowym. Aby przygotować taki dressing wystarczy połączyć dwie łyżki oleju roślinnego (np. rzepakowego) z dwiema łyżkami soku z cytryny, jedną łyżką miodu i dużą szczyptą soli. Do sałatki możemy dodać również jabłko i/lub startą marchew. Smak wzbogacą także podprażone na suchej patelni, posiekane orzechy (np. laskowe).

Co więcej, istnieją metody na to, by pozbyć się gorzkiego posmaku cykorii. Po pierwsze, należy wykroić głąb, który jest źródłem goryczki. Usuniemy ją także mocząc liście w wodzie z solą. Cykoria zyskuje znacznie delikatniejszy smak po obróbce termicznej, dlatego warto spróbować tego warzywa w wersji pieczonej, blanszowanej lub duszonej.

 


Bibliografia:

  1. USDA (2019) Endive, raw, FoodData Central, dostęp z: https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/168412/nutrients.
  2. European Commision (2021) EU Register of nutrition and health claims, dostęp z: https://ec.europa.eu/food/safety/labelling_nutrition/claims/register/public/?event=search.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Mała czarna – niebezpieczna? Sprawdziłyśmy, czy rzeczywiście trzeba się jej bać

Kawa zbożowa - czy na pewno jest dla wszystkich? Odpowiada dietetyczka

Kawa zbożowa – czy na pewno jest dla wszystkich? Odpowiada dietetyczka

jarmuż w sicie

Jarmuż – teraz ma swój czas! W sałatce z dynią, ciecierzycą i granatem zdobędzie twoje podniebienie!

Kawa / istockphoto.com

Kawa i cholesterol. Koniec z espresso i „sypaną”?

Kawa wypłukuje magnez? Fakty i mity dotyczące kawy

Nawłoć kanadyjska – tępić czy hodować? Właściwości, leczenie, zastosowanie

Przewodnik dla kawoszy: drip

Przewodnik dla kawoszy: jak zrobić sobie drip?

Sałatka z grillowanym kalafiorem i jarmużem

Przepis na sałatkę z grillowanym kalafiorem i jarmużem

Kobieta trzyma w rękach filiżankę kawy. Na stole leżą płatki kwiatów i ziarna kawy

Kawa po chińsku. Poranny rytuał, który pozwoli ci dobrze zacząć dzień

Komonica zwyczajna – właściwości, cena, uprawa tej wyjątkowej rośliny pastewnej

Lubisz pić kawę? Sprawdź, która z nich jest najzdrowsza

Mizuna (sałata japońska) – przepisy, właściwości, uprawa musztardowca w ogródku i na balkonie

Galangal – co to jest, gdzie kupić i jak wykorzystać kłącze popularne w kuchni azjatyckiej?

Rośliny i leki

Męczy cię katar, kaszel i bolące gardło? Lekarka Miriam Staier wymienia, po jakie leki roślinne warto sięgnąć

5 roślin, które pomogą nam przetrwać kryzys klimatyczny

kawa

Kawa z kakao – najlepszy dopalacz dla mózgu

poranna kawa

Rozpoczynasz dzień filiżanką kawy? Dowiedz się, jak to wpływa na twój organizm

Piotr Ciemny, autor książki "Chwasty od kuchni"

Piotr Ciemny: Zbieranie chwastów kojarzy się ze starszym panem w kaloszach, w obdartej koszuli. Ja do tego obrazka ludziom nie pasowałem

Konrad Budzyk: „Kiedy ktoś mówi, że chce być wege, ale nie ma czasu na stanie przy garach, to wymówka”

Zmiany klimatu zabiorą nam kawę? Kasia Wągrowska wyjaśnia, dlaczego to całkiem realny scenariusz i jak temu zapobiec

Zmiany klimatu zabiorą nam kawę? Kasia Wągrowska wyjaśnia, dlaczego to całkiem realny scenariusz i jak temu zapobiec

Arcydzięgiel – jakie właściwości ma korzeń tej rośliny?

Łopian większy – właściwości i przeciwwskazania

Anna Sudoł

Kuchnia polska w wegańskim wydaniu? Tak, to możliwe! Anna Sudoł opowiada o kuchni roślinnej po polsku [WIDEO]

Syrop z sosny – zrobisz go z pędów, szyszek, a jego właściwości zadziwiają

Syrop z sosny – zrobisz go z pędów, szyszek, jego właściwości zadziwiają

×