Przejdź do treści

„Zmiana, która pozwoliła mi osiągnąć sytość i zmniejszyć ochotę na słodkie”. Dietetyczka o zaletach śniadań białkowo-tłuszczowych

Śniadanie białkowo-tłuszczowe
„Zmiana, która pozwoliła mi osiągnąć sytość i zmniejszyć ochotę na słodkie”. Dietetyczka o roli śniadań białkowo-tłuszczowych w diecie / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nie tylko picie kawy. Sprawdź czego jeszcze nie warto robić na pusty żołądek
Mąka z amarantusa – właściwości, indeks glikemiczny
Carpaccio, trufle, pudding. Przepisy na 3 desery z awokado
Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet
Pasta z fasoli. Polski hummus idealny na śniadanie

„Mała zmiana – spore efekty” – tak dietetyczka i trenerka personalna Karolina Gruszecka opisuje modyfikację, którą 4 lata temu wprowadziła do swojej diety. Poranne węglowodany zamieniła na śniadania złożone z białek i tłuszczy.  To rozwiązanie, które powinny wypróbować osoby mające problem z zaspokojeniem głodu – podpowiada specjalistka.

Śniadania białkowo-tłuszczowe: mała zmiana, duże efekty

„Kiedyś miałam problem z osiąganiem sytości po posiłku, zwłaszcza dotyczyło to śniadań. Zjadłam owsiankę, kanapkę (…) i po zjedzeniu czułam, że po mogłabym jeszcze taką samą porcję zmieścić. Albo po godzinie czułam, że znowu bym coś zjadła. Nie mogłam osiągnąć sytości, a w drugiej połowie dnia miałam ochotę na coś słodkiego” – opowiada na Instagramie Karolina Gruszecka.

Dietetyczka wyjaśnia, że problemy te zniknęły w momencie, gdy zaczęła jeść śniadania białkowo-tłuszczowe, czyli takie, które nie zawierają węglowodanów: pieczywa, owoców, płatków itd. Ta modyfikacja – przekonuje Gruszecka – pomogła jej zaspokoić głód na dłużej i zniwelować ochotę na słodycze:

„Sprawdzało się to zwłaszcza wtedy, gdy miałam dużo pracy, nie mogłam sobie pozwolić na to, żeby jeść np. co dwie godziny”.

Trenerka personalna zapewnia również, że przerzucenie się ze śniadań węglowodanowych na białkowo-tłuszczowe przyniosło dobre rezultaty u wielu jej pacjentów – przede wszystkim tych, którzy mieli problem z bezustannym jedzeniem o myśleniu.

Gruszecka wyjaśnia, że podstawą takich śniadań jest dobrej jakości białko i tłuszcz w połączeniu z warzywami. Jednym z najlepszych źródeł pełnowartościowego białka są jajka, zatem na talerzu rano mogą wylądować: jajecznica z sałatką warzywną skropioną oliwą bądź wszelkie inne postaci jajka: w koszulce, na twardo, na miękko z dodatkiem warzyw. Jeśli ktoś nie lubi jajek, może je zamienić na rybę bądź dobrej jakości mięso. Świetnym źródłem tłuszczu jest zaś awokado, które może być stałym składnikiem takich śniadań.

Dietetyczka uczula jednak, że choć ten patent doskonale sprawdził się w jej przypadku, nie dla wszystkich będzie idealny:

„Stosuję to już jakieś…4 lata.  Mojemu organizmowi bardzo służy. Czy zda egzamin u Ciebie? Tego nie wiem. Nie jest tak, że to najlepsze rozwiązanie dla każdego” – zastrzega Gruszecka.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Czy dieta ketogeniczna jest dla wszystkich?

Śniadania białkowo-tłuszczowe – dla kogo?

Śniadania białkowo-tłuszczowe zyskują coraz szersze grono zwolenników i wypierają te bogate w węglowodany. Dlaczego?

Posiłek bogaty w białko dłużej zalega w żołądku, przez co poczucie sytości trwa dłużej niż w przypadku innego rodzaju jedzenia. Białko pomaga również kontrolować i utrzymywać stały poziom cukru we krwi, dzięki czemu nie jesteśmy narażone na jego gwałtowny spadek, który zazwyczaj kończy się napadem wilczego apetytu zagłuszanego niekoniecznie zdrowymi przekąskami. Obecność zdrowych tłuszczy w posiłku także  pomaga organizmowi utrzymać stabilny poziom cukru we krwi, w związku z czym pozwala uniknąć głodu na dłużej.

Śniadania białkowo-tłuszczowe są wskazane szczególnie dla osób, które mają problemy z gospodarką węglowodanową i poziomem cukru we krwi. Jeśli więc po posiłku czujesz się senna się lub mimo stosowania diety i aktywności fizycznej masz problem z utratą tkanki tłuszczowej, być może jest to propozycja, która warto rozważyć?

olej

Karolina Gruszecka

Karolina Gruszecka jest dietetyczką, instruktorką fitness, trenerką personalną i autorką książki „Psychodietetyka, czyli jak wyjść z błędnego koła odchudzania”. Jak sama o sobie pisze: „Pasjonatka zdrowego stylu życia! Dietetyczka wyznająca holistyczne podejście do zdrowia człowieka. Trenerka kochająca każdą formę aktywności fizycznej. Optymistka znajdująca codziennie powód do uśmiechu”.

Jak informuje na swoich profilach w mediach społecznościowych, jej misją jest przekazywanie najwyższej jakości wiedzy oraz obalanie powielanych przez lata mitów żywieniowych. Profil @fit_gruszecka na Instagramie obserwuje blisko 54 tys. osób.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kanapki z ciecierzycą i jajkiem w koszulce. To śniadanie da ci energię na cały dzień!

Co na śniadanie? Zimowa owsianka z dynią

Jabłka w cieście naleśnikowym. Idealna propozycja na śniadanie

Wegański twarożek ze słonecznika. W sam raz na śniadanie

Owsianka na wodzie – jak przygotować zdrowe śniadanie?

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą – pyszny patent na lepszą odporność

Białko roślinne – rodzaje, źródła, właściwości

Co jeść na śniadanie? / istock

7 rzeczy, których nie powinniśmy jeść na śniadanie

Śniadaniowe ciastka jaglane

Dyniowe pankejki

Dyniowe pankejki. Doskonałe dla osób na diecie bezglutenowej!

Poznaj proste przepisy na zdrowe pasty do chleba. My też kochamy kanapki!

Masło ghee – właściwości, zastosowanie i przepis

Pstrąg w kuchni? Jak najbardziej! Wyjaśniamy, dlaczego warto włączyć go do diety

Zapotrzebowanie na białko – ile białka dziennie spożywać?

Śniadaniowa miska zdrowia

Smoothie bowl, czyli śniadaniowa miska zdrowia. Na dobry początek dnia!

Tauryna – pochodzenie, właściwości, suplementacja

Pasta z czerwonej fasoli z rodzynkami /fot. Marta Dymek, Jadłonomia

Strączkowe na słodko i na wytrawnie. 3 świetne przepisy od Marty Dymek, autorki kultowej Jadłonomii

Największe grzechy śniadaniowe – jakie popełniamy najczęściej?

Śniadanie na ciepło. Trzy proste przepisy na niedzielny poranek!

śniadanie

6 argumentów za tym, żeby jeść śniadanie

Jesz owsiankę, aby schudnąć? Dobrze, ale musisz uniknąć tych błędów

Płatki ryżowe – wartości odżywcze, przepisy, jak gotować

Tort na śniadanie? Z pumperniklem i warzywami? Wypróbuj ten pełen zdrowia przepis!

Zdrowe śniadanie w 10 minut? To możliwe. Na miejscu lub na wynos

×