Przejdź do treści

Pigwa – owoc, który w mig przegoni infekcje! Dietetyczka tłumaczy, dlaczego warto po nią sięgać

Pigwa - owoc w sam raz na zimowe infekcje!
Pigwa - owoc w sam raz na zimowe infekcje! / Fot. iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Wygląda jak niewyrośnięte jabłko, a smakuje jak cytryna. Mowa o pigwie, która choć skrywa w sobie zdrowotny potencjał, nie cieszy się szczególną popularnością. O tym, dlaczego warto jednak sięgać po ten owoc rozmawiamy z dietetyczką, Pauliną Jamrozik.

Owoce pigwy są żółte i swoim kształtem przypominają miniaturowe jabłka. Ich średnica wynosi zazwyczaj około 6 cm. W Polsce rosną na krzewach, które osiągają wysokość do ok. 3 metrów. Pigwa dojrzewa jesienią, jej zbiór następuje najczęściej pod koniec października. Za sprawą lekko kwaskowatego i cierpkiego smaku nazywana jest polską cytryną. Ale nie tylko smak łączy te dwa owoce.

Pigwa – właściwości zdrowotne

Pigwę, podobnie jak cytrynę, możemy dodawać w plasterkach do zimowych, rozgrzewających herbatek. Ponadto jak jej koleżanka zawiera całe pokłady witaminy C.

– Zawartość witaminy C w pigwie wynosi średnio 10 mg na 100 g owoców. Warto jednak podkreślić, że chodzi o owoce surowe, a nie te poddane obróbce termicznej. Każda obróbka wpływa na spadek poziomu witaminy C – wyjaśnia dietetyczka Paulina Jamrozik.

Jak podkreśla nasza ekspertka, pigwa jest źródłem nie tylko witaminy C, ale również witaminy B6, kwasu foliowego, dlatego nie ma przeciwwskazań, a wręcz zaleca się jej spożywanie kobietom w ciąży i karmiącym piersią.

– Jeśli chodzi o minerały, to jest to bardzo dobre źródło potasu, cynku, miedzi, żelaza, wapnia i fosforu. Pigwa zawiera również pektyny (rozpuszczalny w wodzie błonnik), które mają właściwości żelujące. I właśnie z tego względu pigwa świetnie sprawdza się jako składnik galaretek i dżemów. Ze zdrowotnego punktu widzenia jedzenie przetworów z pigwy bardzo dobrze wpływa na perystaltykę jelit – tłumaczy dietetyczka.

Pigwa jest też niskokaloryczna. – Średnia sztuka pigwy zawiera ok. 60 kcal. Nie podnosi poziomu cukru, więc spokojnie mogą po nią sięgać osoby, które borykają się z cukrzycą, otyłością, insulinoopornością – dodaje ekspertka.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Pigwa – zastosowanie

Pigwa nie należy do najsmaczniejszych owoców na surowo, ponieważ jest cierpka w smaku i dość ciężkostrawna, ale gdy tylko poddamy ją obróbce cieplnej, możemy się pozytywnie zaskoczyć. Konfitury, nalewki lub syropy – to tylko kilka pomysłów na wykorzystanie owoców pigwy w kuchni. Dla fanów zdrowych słodkości świetną propozycją będą ciasteczka z pigwą. Entuzjastom naturalnych metod leczenia proponujemy przygotowanie domowej galaretki jako panaceum na ból gardła.

– Wyekstrahowany galaretowaty ekstrakt z pigwy można stosować w przypadku suchego gardła, ponieważ świetnie nawilża wysuszoną błonę śluzową górnych dróg oddechowych – tłumaczy dietetyczka.

Taki ekstrakt uzyskamy podgrzewając pigwę w kąpieli wodnej.

syrop z aronii

Jak podkreśla Paulina Jamrozik, syropy z pigwy warto przygotowywać z kontrolowaną ilością cukru, bo wiele przepisów ma w składzie pokaźną zawartość tego składnika. – Domowy syrop z pigwy po pewnym czasie będzie miał galaretowatą konsystencję z widocznymi grudkami żelującymi, dlatego najlepiej go rozpuszczać w ciepłej wodzie. Można się nim wspomagać w okresie infekcyjnym, a także dodawać do zimowych herbat – wyjaśnia dietetyczka.

Pigwa zawiera aminokwasy, które zwalczają stany zapalne, regulują procesy trawienne, działają antybakteryjnie i obniżają poziom cholesterolu. Owoc ten wzmacnia odporność i pomaga zwalczyć jesienne przeziębienie. Po pigwę warto sięgać także z innego powodu. Otóż jako jeden z nielicznych owoców prawie nie pochłania zanieczyszczeń ze środowiska. Nie należy jednak spożywać nasion pigwy, ponieważ stwierdzono, że mają toksyczne właściwości.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Dlaczego jesienią i zimą tyjemy? Odpowiedź jest bardziej skomplikowana, niż myślisz

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Uśmiechnięta kobieta z kubkiem herbaty

6 przepisów na rozgrzewającą herbatę. Taki napój wzmocni odporność i poprawi ci nastrój

Imbir, miód, cytryna i zioła

Poprawa odporności zimą? Sprawdź, co nas wzmacnia

pomidory, czosnek. Warzywa na jesień

Dieta na jesień. Co warto mieć na talerzu?

Dyniowe pankejki

Dyniowe pankejki. Doskonałe dla osób na diecie bezglutenowej!

Dynia - królowa jesieni

Dynia jest pełna dobra. Poznaj jej rodzaje i właściwości

Jesień to nie wymówka. Jedz zdrowo przez cały rok!

Dopadło cię przeziębienie? Anna Lewandowska poleca przepis na napój rozgrzewający!

Risotto z dyni i szałwii

Risotto z dyni i szałwii – idealne danie na wzmocnienie organizmu

cukier

Życie bez cukru. Co się zadzieje, kiedy odstawisz słodkości?

oliwa

Wysoki cholesterol? Oto 6 produktów obniżających cholesterol

Brakuje ci pomysłu na obiad? Przedstawiamy trzy przepisy na vege zupy z różnych stron świata

Idealna przekąska na imprezę – orzeźwiające spring rollsy z krewetkami i pomelo

Co oponka na brzuchu ma wspólnego ze zdrowiem mózgu?

Mała czarna – niebezpieczna? Sprawdziłyśmy, czy rzeczywiście trzeba się jej bać

Czy chipsy rzeczywiście uzależniają jak nikotyna? Odpowiada dr Damian Parol

Czy chipsy rzeczywiście uzależniają jak nikotyna? Odpowiada dr Damian Parol

Woda to podstawa. Warto jednak zaufać nauce \źródło: kaboompics.com

Osiem szklanek dziennie wody to konieczność? Naukowcy mają inne zdanie na ten temat

Ograniczenie węglowodanów w diecie może zwiększyć ryzyko cukrzycy? Są najnowsze wyniki badań na ten temat

Ograniczenie węglowodanów w diecie może zwiększyć ryzyko cukrzycy? Są najnowsze wyniki badań na ten temat

Krowiak podwinięty (olszówka) – grzyb jadalny czy trujący?

Rdest ptasi – właściwości lecznicze, zastosowanie w chorobach nerek i kosmetyce

Nie jesteś w stanie opanować się przed jedzeniem słodyczy? Oto kilka sposobów na ratowanie sytuacji

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

×