Przejdź do treści

Amarantus – zbożowy hit. Nie tylko dla zestresowanych

Amarantus – zbożowy hit Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Zalet spożywania amarantusa jest dużo. Jednym z walorów tego produktu jest, że jest bezglutenowy. Jest dobrym źródłem żelaza, wapnia i błonnika pokarmowego.

Amarantus (inaczej szarłat wyniosły), choć może się wydawać nowością, był cenionym i szeroko wykorzystywanym zbożem już przez Azteków i Inków. Wraz z pojawieniem się pszenicy przeszedł na długi czas do lamusa, by teraz wrócić z impetem na stoły.

Amarantus – lepszy od pszenicy

W przeciwieństwie do pszenicy amarantus jest bezglutenowy. Dzięki temu mogą go bez obaw jeść osoby z alergią i nietolerancją na gluten, można też spokojnie serwować amarantus dzieciom. Pod względem zawartości składników mineralnych amarantus bije na głowę pszenicę oraz wiele innych popularnych zbóż.

I tak: zawiera żelazo (15 mg/100 g), dlatego powinien znaleźć się w diecie osób zmagających się z anemią i kobiet w ciąży. Ponieważ jednak jest to żelazo roślinne, by zwiększyć jego przyswajalność, warto jeść amarantus w towarzystwie świeżych warzyw lub owoców zawierających witaminę C. Amarantus jest wskazany dla kobiet w ciąży i planujących potomstwo także dlatego, że zawiera kwas foliowy zapobiegający rozwojowi wad cewy nerwowej u płodu.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
płaski brzuch

Amarantus jest świetnym wyborem dla tych, którzy nie lubią nabiału lub nie mogą go jeść. To doskonałe źródło wapnia w menu. 100 g nieprzetworzonych ziaren amarantusa zawiera aż 250 mg wapnia, którego niedobory skutkują słabym kośćcem i podatnością na złamania. Amarantus jest też bogaty w magnez, który wspomaga działanie układu nerwowego i pomaga walczyć ze stresem.

Ze względu na wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych jedzenie szarłatu wyniosłego to świetna profilaktyka chorób serca i układu krążenia. Sprawdzi się też w diecie osób cierpiących na zaparcia: 100 g ziaren amarantusa dostarcza ok. 15 g błonnika pokarmowego (dla porównania w tej samej ilości płatków owsianych jest go dwukrotnie mniej, bo ok. 7 g).

Amarantus – jak się z nim obchodzić?

Ziarna amarantusa, jak większość kasz i ziaren zbóż, przed gotowaniem trzeba przepłukać pod bieżącą wodą. Następnie gotować, zaczynając od wrzącej wody, w ilości 1:2 – czyli dwa razy tyle wody co zboża.

Czosnek w garnku

Na rynku dostępny jest także amarantus ekspandowany (inaczej popping). Ma podobną konsystencję jak dmuchany ryż. Jest to ten sam amarantus, ale już poddany obróbce, przez co jest uboższy o wiele cennych składników w porównaniu z nieprzetworzonym oryginałem. Ekspandowane zboże nada się jako dodatek do muesli czy mlecznych deserów. Można też zagęścić nim zupkę dla dziecka. Ale by czerpać z amarantusa jak najwięcej, lepiej wybrać ten nieprzetworzony.

Amarantus można zjeść zarówno na słodko (np. ugotowany, z dodatkiem świeżych czy suszonych owoców), jak i wytrawnie (np. ugotowany z warzywami albo jako dodatek do zup). Stanowi też świetny dodatek do dań mięsnych zamiast tradycyjnych ziemniaków czy innych kasz.

 


Małgorzata Różańska, dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

2-latek był tak blady, że rodzice myśleli, że ma białaczkę. Okazało się, że "przedawkował" mleko

2-latek był tak blady, że lekarz podejrzewał białaczkę. Okazało się, że chłopiec „przedawkował” mleko

Przyprawa do ziemniaków pieczonych i smażonych – jak zrobić taką bez soli?

Niedożywienie marasmus – objawy i metody leczenia. Czym jest kwashiorkor?

Kasza owsiana – właściwości odżywcze i sposób gotowania

Ferrytyna - jak dietą podnieść jej poziom? / pexels

Nie tylko mięso, podroby czy jajka. Dietetyczki wyjaśniają, jaka dieta zwiększy wskaźnik ferrytyny w organizmie

Ziarna sezamu

Mąka sezamowa – zastosowanie, jak zrobić ją samodzielnie

Mąka konopna

Mąka konopna – zdrowa alternatywa dla mąki pszennej

Orzechy arachidowe

Mąka z orzechów arachidowych – właściwości, stosowanie

Jak kawa wpływa na trawienie i funkcjonowanie jelit? Wyjaśnia dietetyczka Emilia Cesarek

Jak kawa wpływa na trawienie i funkcjonowanie jelit? Wyjaśnia dietetyczka Emilia Cesarek

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się idealnie

Gluten – dlaczego działa na nas jak narkotyk?

Hashimoto a dieta bezglutenowa

Hashimoto a gluten – dieta bezglutenowa przy Hashimoto

Lubisz mleko owsiane? Sprawdź, czy jest dla ciebie dobre

Festiwal makaronów: makaron soba

Festiwal makaronów: makaron soba. Mamy dla was pyszny przepis z tofu, brokułami i czarnym sezamem

święta

Święta na bezglutenie

burger

Niedobór żelaza to najczęstszy brak pokarmowy. Jak sobie z nim poradzić? Sam szpinak nie pomoże

Bezglutenowe kluseczki z dyni na jesienny obiad. Wypróbuj ten przepis!

Trawa pszeniczna – zielony superfood

Trawa pszeniczna – zielony superfood

Komosa ryżowa czyli quinoa (źródło - gettyimages.com)

Komosa ryżowa — Sprawdź, czym jest quinoa, jak się ją przygotowuje i jakie ma zalety

Mąka kokosowa - właściwości i zastosowanie

Mąka kokosowa – jej właściwości i zastosowanie

Katarzyna Błażejewska Stuhr / fot. Wojtek Olszanka

„Zmiana w kuchni powinna polegać na wprowadzeniu nowych dań – a nie na zmianie na te light”- mówi dietetyczka Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować?

„Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować? – pyta (i odpowiada!) Monika Ciesielska, dietetyczka

Niedobór żelaza? Dieta roślinna sobie poradzi!

miska z warzywami

5 błędów, które popełniasz, gdy przechodzisz na dietę bezglutenową

×