Przejdź do treści

„Jestem na diecie bezglutenowej, bo chcę schudnąć”. Czy to jest zdrowe? Odpowiada dietetyczka Paulina Roziewska

Bagietka, dżemy, jedzenie na stole
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Co się kryje w wędlinach? Przeglądamy ich skład i radzimy, gdzie najlepiej je kupować
Internetowa moda na… jedzenie trujących grzybów. „To może mieć opłakane konsekwencje!” – przestrzega lek. Ewa Stawiarska
„Jem warzywa, ale mam po nich rewolucje jelitowe” – znasz to? Dietetyczka wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje
Jak zrobić własną miskę superodżywczych polifenoli? Podpowiada Michał Kot
Lara Gessler o życiu z ortoreksją: „Wpadałam w panikę, kiedy miałam pięć, a nie sześć migdałów na śniadanie”

Moda na dietę bezglutenową trwa. Częstym powodem jej ulegania, jest przekonanie, że pozwoli nam na szybsze zrzucenie kilogramów. Czy jest prawdą, że gluten jest niepotrzebnym zapychaczem w diecie? Jakie skutki uboczne mogą pojawić się w momencie powrotu do diety bogatej w gluten? O rozmowę poprosiliśmy dietetyczkę Paulinę Roziewską. 

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Paulina Roziewska
mgr dietetyk

Urszula Gruszka: Zacznijmy od tego, czy gluten jest zdrowy?

Paulina Roziewska: Gluten jest białkiem występującym w pszenicy, życie, jęczmieniu, czyli w zbożach, które spożywamy codziennie. Osoby zdrowe trawią go bez problemu. Natomiast wpływa on negatywnie na zdrowie w przypadku nietolerancji (celiakii), nadwrażliwości lub alergii na gluten lub pszenicę. W takim przypadku osoba powinna bezwzględnie wyeliminowany z diety.

Chcesz przeczytać więcej na temat celiakii? Celiakia – objawy agresji immunologicznej u dzieci i dorosłych.

W ostatnim czasie popularne stało się stwierdzenie, że dieta bezglutenowa to sposób na szybsze schudnięcie. Czy jest to prawda?

Wiele osób uważa, że zastosowanie diety bezglutenowej ułatwia chudnięcie. Jednak najczęściej spadek wagi wynika ze zmiany nawyków żywieniowych. Za przybieranie na wadze odpowiada nadmiar kalorii, a nie gluten. Można zaobserwować, że osoby przechodzące na dietę bezglutenową zaczynają dbać o jakość spożywanych posiłków, czytają etykiety, rezygnują z produktów przetworzonych, a także chleba, makaronu, produktów skrobiowych, słodyczy. Część z nich zaczyna przygotowywać zdrowe posiłki w domu.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

"Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym"

Jak zweryfikować zatem, czy mamy nietolerancję glutenu? 

Diagnostyka nie jest łatwa. W tym celu niezbędna jest konsultacja lekarska, podczas której specjalista zleci wykonanie odpowiednich badań.
W diagnostyce najczęściej wykonuje się:

1) testy serologiczne, które polegają na oznaczaniu specyficznych przeciwciał z krwi:
-przeciwciała przeciw transglutaminazie tkankowej (anty-tTG)
-przeciwciała przeciwendomyzjalne (anty-EmA)
-przeciwciała przeciwgliadynowe (AGA)
Badanie przeciwciał warto przeprowadzić od razu w obydwu klasach IgA oraz IgG.

2) badanie genetyczne HLA: DQ2 lub DQ8. Wynik negatywny wyklucza wystąpienie celiakii w 99%. Jednak można geny posiadać, a nie zachorować

3) biopsję jelita cienkiego, dzięki której można ocenić kondycję błony śluzowej.

Celiakię rozpoznaje się w przypadku zaniku kosmków jelitowych, obecności badanych przeciwciał oraz poprawy samopoczucia po wprowadzeniu diety bezglutenowej.

Kobieta czyta etykietę produktu w sklepie

Wiele osób jednak odstawia gluten, nie mając nietolerancji pokarmowej. Czy wyjdzie nam to na zdrowie? 

Dieta bezglutenowa powinna być stosowana tylko przez osoby z celiakią, nadwrażliwością lub alergią. Należy pamiętać, że produkty bezglutenowe mogą być tak samo niezdrowe, jak produkty z glutenem. Zależy to od ich składu. Dlatego zawsze należy czytać etykiety. Niestety  wiele produktów bezglutenowych jest wysoko przetworzonych, a co za tym idzie zawierają szkodliwe dodatki, takie jak substancje wpływające na strukturę pieczywa, substancje zagęszczające, substancje poprawiające smak: duże ilości cukru czy syrop glukozowo-fruktozowy. Często białko zastępowane jest tłuszczem. Pamiętajmy, że to właśnie produkty pełnoziarniste wraz z warzywami i owocami powinny być podstawą zdrowej diety.

Czy jeśli osoba długi czas jest na diecie bezglutenowej, to powrót do diety zawierającej gluten może wiązać się z negatywnymi skutkami?

W przypadku osób z celiakią, nadwrażliwością i alergią dolegliwości, takie jak wzdęcia, „przelewanie” w żołądku, biegunka, uczucie ciężkości czy ból brzucha mogą pojawić się nawet po jednorazowym spożyciu produktów z glutenem.  Reakcja uzależniona jest od dawki spożytego glutenu, wrażliwości danego organizmu oraz czasu.

U osób zdrowych powrót do diety glutenowej nie wiąże się z negatywnymi skutkami zdrowotnymi, natomiast z początku, mogą pojawić się perturbacje jelitowe.

A jak wygląda kwestia niedoborów w diecie?

Nadmiar i niedobór szkodzą podobnie. To tzw. prawo Shelforda. Jeżeli nie istnieją  medyczne przeciwwskazania do spożywania glutenu, to nie powinniśmy z niego rezygnować. Spożywanie wyłącznie żywności bezglutenowej może wywołać wiele niedoborów, m.in. żelaza, magnezu, cynku, wapnia  oraz witaminy D i witamin z grupy B.

 

 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Morele – wartość odżywcza, indeks glikemiczny, przepisy

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Deska serów – na imprezę i nie tylko. Jak ją zrobić, jakie wino będzie najlepsze?

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

Polenta – co to jest, jak gotować? Przepis na kaszę kukurydzianą 

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Marta Stoberska: Kiedyś usłyszałam, że nie wyglądam jak trenerka. Bo co? Bo nie mam kraty na brzuchu i trzęsie mi się skóra na tyłku?

Mleko acidofilne – co to jest, właściwości, gdzie kupić

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

„Głodówka oczyszczająca nie istnieje. Bo z czego miałaby oczyszczać? Raczej nie z toksyn czy złogów w jelitach” – mówi dietetyk kliniczny Kamil Paprotny

Meczą cię wzdęcia, gazy, zaparcia? „Zadbaj o aktywację MMC!” / istock

Męczą cię wzdęcia, gazy, zaparcia? „Zadbaj o aktywację MMC!” – podpowiada dietetyczka

„Zbyt niski poziom cholesterolu zwiększa ryzyko nie tylko agresji, ale także choroby afektywnej dwubiegunowej, depresji i samobójstw” – mówi psychodietetyczka Agnieszka Ślusarska-Staniszewska

Czego nie można jeść w trakcie ciąży? Odpowiedzi mogą Cię zaskoczyć!

Owady i kotlet z probówki to jedzenie przyszłości? Jagna Niedzielska: „potrzebna nam rewolucja mentalna”

„Budzę się i jem, by móc znowu zasnąć”, czyli czym jest zespół nocnego jedzenia (NES). Rozmowa z psycholożką zdrowia Agnieszką Węgiel

Zioła szwedzkie – czym są, właściwości, zastosowanie. Przepis na nalewkę

Maltoza – czy jest zdrowa? W jakich produktach występuje i kto powinien jej unikać?

Koszerność – co to znaczy? Kuchnia i jedzenie koszerne

Sukraloza – co to jest, szkodliwość. Ile sukralozy można bezpiecznie spożywać?

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe. To prostsze, niż myślisz!

Żywność liofilizowana – co to jest i jakie ma zastosowanie?

Przekąski na grilla – podpowiadamy, jak zdrowo grillować potrawy i podajemy przepisy

Zasada FIFO w twojej lodówce / istock

Lubisz zero waste w kuchni? Poznaj FIFO i z łatwością zarządzaj żywnością w swoim domu

Najpopularniejsze

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

18 dań wege, które pokochają mięsożercy

18 dań wege, które pokochają mięsożercy. Najlepsze przepisy z wegańskich i wegetariańskich blogów

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

6 zaskakujących rzeczy powodujących wzdęcia

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

Kiszone pomidory -przepis. Jak kisić zielone pomidory?

Kiszone pomidory – przepis. Jak kisić zielone pomidory?

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień

Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Kobieta

Czy organizm może nie tolerować kawy? Sprawdziłyśmy!

elektrolity

Dopadają cię zawroty głowy albo skurcze mięśni? To sygnały, że możesz mieć problem z elektrolitami

pizza kobieta

Brak apetytu, a chcesz przytyć? Oto 5 patentów na „coś na apetyt”

nalewka cytrynówka

Ile procent powinna mieć nalewka? Jak działa na zdrowie?

avocado

9 produktów, które regulują poziom cukru

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

Pokrojone buraki

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

×