Przejdź do treści

Keks bananowo-orkiszowy z bakaliami. Wypróbuj jego zdrowszą wersję

Keks bananowo-orkiszowy z bakaliami
Zdjęcie: Aga Piątkowska | www.prettybaked.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Keks to nic innego jak wypełnione bakaliami ciasto ucierane, pełne masła i cukru. Zdawałoby się – owoc zakazany. Pokażemy wam, jak je przygotować, stosując zdrowsze zamienniki.

No dobrze, zacznijmy od masła. Wiedzieliście, że z powodzeniem mogą zastąpić je… banany? Wybierzcie te dojrzałe, na których skórce widać już charakterystyczne ciemne kropeczki. Te wspaniałe owoce nie tylko nadadzą masie odpowiednią konsystencję i przyjemny smak, ale spełnią też drugie zadanie specjalne. Dzięki nim ciasto stanie się słodsze, a co za tym idzie, do osiągnięcia efektu będziemy potrzebowali już tylko symbolicznej ilości miodu i nierafinowanego cukru trzcinowego. Problem dużej ilości tłuszczu i cukru rozwiązany za jednym zamachem!

 

A co z nadzieniem? Przecież sklepowe, suszone owoce aż się lepią, są siarkowane, a o paczkowanych skórkach kandyzowanych strach wspominać… Na to też znamy sposób!

Na koniec to, z czym problem ma najwięcej osób: mąka. Niestety, nie każdy efekt da się uzyskać, stosując mieszanki bezglutenowe. Można natomiast szukać zdrowszych zamienników białej mąki pszennej. W tym przypadku na ratunek spieszy orkisz. Co prawda jest to odmiana pszenicy, jednak nie przeszła na przestrzeni czasu aż tak drastycznych modyfikacji jak jej popularna i tańsza w uprawie siostra. Dzięki temu mąka orkiszowa łatwiej się trawi, a gluten w niej zawarty jest dla nas dużo lepiej przyswajalny. Ma ona też o wiele więcej białka i cenny dla włosów i paznokci kwas krzemowy.

Robimy najzdrowszy keks z możliwych!

Keks bananowo-orkiszowy z bakaliami

Keks bananowo-orkiszowy z bakaliami. Zdjęcie: Aga Piątkowska

Kandyzowane skórki cytrusowe:

– skórka z 1 pomarańczy
– skórki z 2 cytryn
– 6 łyżek wody
– 2 łyżki nierafinowanego cukru trzcinowego
– 2 łyżki miodu

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł

Bakalie:

– 110 g suszonej żurawiny
– 125 g rodzynek
– 120 g suszonych moreli
– 70 g suszonych daktyli lub fig
– sok z 1 pomarańczy

Ciasto:

– 100 g masła w temperaturze pokojowej
– 2 łyżki nierafinowanego cukru trzcinowego
– 200 g dojrzałych bananów, ważonych bez skóry
– 2 łyżki miodu
– ziarenka z 1 laski wanilii
– 4 jajka w temperaturze pokojowej
– 300 g mąki orkiszowej jasnej
– 1 łyżeczka sody oczyszczonej

Dekoracja:

– 1 łyżka miodu
– garść pokruszonych płatków migdałowych 

Przed obraniem cytrusy powinny zostać dokładnie umyte i wyszorowane, chyba że mamy pewność, że nie były woskowane. Ostrym nożem, dociskając mocno skórki do deski, usuwamy całe albedo. W dwóch garnkach podgrzewamy wodę, w każdym z nich gotujemy przez 5 minut osobno skórki z cytryn, osobno z pomarańczy. Odcedzamy, przepłukujemy, zalewamy wodą i gotujemy kolejne 5 minut. Ostudzone kroimy w drobną kosteczkę. Ponownie w dwóch rondelkach podgrzewamy po 3 łyżki wody, po łyżce cukru i łyżce miodu, mieszamy. Utrzymujemy ledwo tlący się ogień i nie zwiększamy go aż do końca gotowania. Gdy cukier się rozpuści, dorzucamy do każdego rondla skórki z danego owocu. Dusimy pod przykryciem przez 40-45 minut, od czasu do czasu mieszając. Skórki będą gotowe, gdy staną się półprzezroczyste.

Bakalie zalewamy na 15 minut wrzątkiem, po czym przecedzamy i przepłukujemy. Zagotowujemy sok z pomarańczy, odstawiamy z ognia i dorzucamy owoce. Zostawiamy na godzinę, by wchłonęły sok. Od czasu do czasu mieszamy. Gotowe siekamy i mieszamy z kandyzowanymi skórkami cytrusowymi.

Piekarnik rozgrzewamy do 160°C. Keksówkę natłuszczamy, oprószamy odrobiną mąki.

Masło ubijamy na puszystą, jasną masę, nadal mieszając, dodajemy cukier. Banany blendujemy na jak najgładszą papkę wraz z miodem i ziarenkami wanilii. Dodajemy do masy maślanej, miksujemy. Nie przerywając, wbijamy po jednym jajku. Dodajemy bakalie ze skórkami, dokładnie mieszamy. Przesiewamy mąkę wraz z sodą, miksujemy do połączenia składników. Ciasto przekładamy do keksówki, pieczemy 55‒65 minut, zależnie od głębokości formy. Gotowość do wyjęcia sprawdzamy metodą suchego patyczka. Keks studzimy na kratce, kroimy dopiero wtedy, gdy wystygnie. Dekorujemy strużką miodu i kruszonymi płatkami migdałowymi.

Aga Piątkowska – Krakuska z krwi i kości, entuzjastka fotografii kulinarnej i fitnessu we wszelkich formach. Nieśmiała gaduła, superzorganizowana w swoim roztrzepaniu. Z kuchennym oprzyrządowaniem zaprzyjaźniła się, by przygotowywać „modeli” do zdjęć, niestety ci – jak na złość – nie dożywają czasem do sesji… Autorka bloga prettybaked.pl

 

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na pogodowe zawirowania

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Muffiny

Muffiny gryczane z ricottą i czekoladą. Idealne dla osób z nietolerancją glutenu

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Śliwki pod orzechową kruszonką, czekoladowe mleko z orzechów laskowych, makaron z orzechowym sosem. Jesień po prostu smakuje orzechami!

jarmuż w sicie

Jarmuż – teraz ma swój czas! W sałatce z dynią, ciecierzycą i granatem zdobędzie twoje podniebienie!

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe! / mat. pras.

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe!

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą – pyszny patent na lepszą odporność

Kasztany

Kasztany pod zdrową kruszonką. Ten przepis wyjdzie każdemu!

Omlet fit – przepis na zdrowy omlet z bananem

Ryżowe sakiewki z pieczonym burakiem

Upiecz buraka i zamknij go w ryżowych sakiewkach – poznaj ten niebanalny przepis

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Galette

Razowe galette z gruszkami. Pyszne i zdrowe jesienne ciasto

Tarta z jesiennymi owocami

Przepis na tartę z jesiennymi owocami – rozkosz dla podniebienia!

Kiszony kalafior

Kiszony kalafior – przepis, wartości odżywcze. Jest zdrowy?

Śniadanie na ciepło. Trzy proste przepisy na niedzielny poranek!

Brownie z batatów

Brownie z batatów. Przepis na zdrowe czekoladowe brownie

Dynia – pomarańczowa alternatywa dla smutnej jesiennej aury. Zobacz, jakie przepisy poleca Kasia Bem

Topinambur – przepis na danie ze słonecznika bulwiastego

tofu

Tofu wcale nie musi być nudne. Podkręcamy kultowy ser!

Bruschetta z figami

Bruschetta z figami. Smakuje obłędnie, a jest zaskakująco prosta w wykonaniu!

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

×