Przejdź do treści

Fasola biała vs. ciecierzyca. Która jest zdrowsza?

Fasola biała vs. ciecierzyca. Która jest zdrowsza? Toa Heftiba/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Ciecierzyca kojarzona jest głównie z dietą wegetariańską i hummusem. Fasola – z ciężkostrawnymi i kalorycznymi posiłkami. Co zaskakujące, obie rośliny są prawie tak samo zasobne w składniki odżywcze. Dodatkowo wykazują podobne właściwości dla naszego zdrowia. Co zatem zdrowsze?

Zdrowa: fasola

Zacznijmy od tego, że dwie szklanki tego produktu zapewniają prawie 100 proc. dziennego zapotrzebowania na błonnik pokarmowy. Skąd więc późniejsze problemy z trawieniem? W fasoli znajduje się więcej błonnika rozpuszczalnego, który nie neutralizuje skutków jej spożycia. Za to pozytywnie wpływa na poziom cholesterolu. Rozpuszczalny błonnik przemienia się w układzie pokarmowym w gęstą substancję, która łączy się z żółcią zawierającą cholesterol – oba składniki są później wydalane z organizmu. Dodatkowo pomaga w utrzymaniu właściwego poziomu cukru we krwi.

Z kolei duża ilość kwasu foliowego wspiera nasze serce. Związek ten pomaga obniżyć poziom homocysteiny we krwi, która działa jak trucizna, sprzyjając występowaniu zawałów serca. Dlatego spożywanie kwasu foliowego w ilości odpowiadającej dziennemu zapotrzebowaniu (dwie szklanki fasoli) jest tak ważne dla osób z problemami serca.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Kolacja - jeść, czy nie?/iStock

To jeszcze nie koniec! Fasola zawiera również molybdenum – pierwiastek, który pobudza produkcję odtruwających enzymów w naszym organizmie. Dodajmy do tego niską zawartość tłuszczu, dużo białka, ale także obecność magnezu, fosforu i cynku. To naprawdę ultrazdrowe połączenie.

Zdrowsza: ciecierzyca

Ciecierzyca stanowi jeden z podstawowych produktów diety wegetariańskiej. Przywędrowała do nas z Azji i podczas gdy kraje Bliskiego Wschodu i Morza Śródziemnego uważają ją za przysmak, polska kuchnia podchodzi do niej z dystansem. Niesłusznie – ciecierzyca jest bowiem zdrowsza od fasoli!

Przede wszystkim jest mniej kaloryczna. W 100 g zawiera 140 kalorii, podczas gdy fasola – 164. Jednocześnie ciecierzyca jest bogatsza w białko i mniej ciężkostrawna. Tę drugą zaletę zawdzięcza przewadze nierozpuszczalnego błonnika, który zatrzymuje się dopiero w okrężnicy. Bakterie tam zawarte rozkładają błonnik na kwasy karboksylowe. Są one wchłaniane przez okrężnicę i służą jej komórkom. Brak przykrych powikłań po spożyciu oraz korzyści dla naszego układu trawiennego to ogromna zaleta.

Ciecierzyca wygrywa również pojedynek z fasolą na zawartość kwasu foliowego – ma go o 8 proc. więcej. Więcej jest w niej również magnezu, fosforu, żelaza cynku i miedzi! Dwa ostatnie pierwiastki są niezbędne w diecie przeciwzmarszczkowej.

Niewielu wie, że ciecierzyca ma dwie odmiany. Ziarna pierwszej z nich są bardziej okrągłe i kremowe, druga odmiana charakteryzuje się nieregularnością i ciemnym kolorem. Warto sięgnąć po ciemniejszy typ ze względu na większą ilość antyoksydantów. Pamiętaj, że związki te znajdują się w obu odmianach ciecierzycy i z obu możesz czerpać pozytywne właściwości zdrowotne. Jednak gdy w sklepie znajdziesz czarne i małe kuleczki ciecierzycy, nie bój się ich wypróbować.

Ziarna ciecierzycy niezaprzeczalnie wygrywają pojedynek z fasolą. Prócz właściwości zdrowotnych wspólnych dla obu produktów ciecierzyca jest po prostu bogatsza w składniki odżywcze. Czas się odważyć – niech trochę Azji zagości w twojej kuchni.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zdrowe chrupacze telewizyjne

Wieczór z filmami? Polecamy zdrowe przekąski do pochrupania

jarmuż w sicie

Jarmuż – teraz ma swój czas! W sałatce z dynią, ciecierzycą i granatem zdobędzie twoje podniebienie!

Kanapki z ciecierzycą i jajkiem w koszulce. To śniadanie da ci energię na cały dzień!

Pieczywo z pastą, rzodkiewką

Poznaj proste przepisy na zdrowe pasty do chleba. My też kochamy kanapki!

Hummus – co to jest, jak go zrobić i jakie ma właściwości?

Szafran vs. kurkuma. Jak wypadają w zestawieniu?

Aquafaba -płyn z ciecierzycy / istock

Wegańskie bezy ubijesz z cukru i… ? Sprawdź, czym jest aquafaba, o którą pytano w „Milionerach”?

Mleko roślinne z kartonu vs. mleko roślinne domowe

Mleko roślinne z kartonu vs. mleko roślinne domowe

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

Zdrowa kolacja na szybko: gulasz

Kolacja na szybko – przepis na warzywny gulasz z cieciorką

Buddha bowl – najpiękniejsza miska świata. Pięknie wyglądający posiłek, bogaty w witaminy i wartości odżywcze

awuafaba

Aquafaba – wegańskie białko z ciecierzycy. Nie dość, że wege to jeszcze fit!

Bób, ciecierzyca i fasola – strączkowy pochód zdrowia

Bób, ciecierzyca i fasola – strączkowy pochód zdrowia

Niedobór żelaza? Dieta roślinna sobie poradzi!

Produkty bogate w białko i żelazo to nie tylko mięso. Oto kilka świetnych zamienników. Nie tylko dla wegetarian

Ciasto z ciecierzycy – kryje w sobie ogromną moc

Nasiona chia vs. siemię lniane

Nasiona chia vs. siemię lniane

Zrób sobie sok! Poznaj wszystkie tajniki domowego przygotowywania soków

Quiche – klasyka francuskiej kuchni, która syci i zachwyca smakiem. Przepisy

Berberys – zastosowanie w kuchni, kosmetologii i suplementach diety

Czym jest inozytol i czy jego stosowanie jest bezpieczne? Inozytol a zespół policystycznych jajników

Nie masz pomysłu na niedzielny obiad? Wypróbuj zupę pho w polskiej odmianie, która wzmocni organizm w śnieżnej, zimowej aurze

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się idealnie

10 dietetycznych mitów, w które nie warto wierzyć. Wśród nich jest ten o czekoladzie

×