Przejdź do treści

Sok z pigwy – syrop, właściwości, zastosowanie

Pigwa
Sok z pigwy – syrop, właściwości, zastosowanie Unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

W starożytności uznawana za naturalny afrodyzjak, w greckiej mitologii naturalnie kojarzona z boginią Afrodytą, symbol miłości i płodności, polecana przez Nostradamusa – pigwa i sok z pigwy, bo o nich mowa, w ostatnich latach ponownie zyskują na popularności. Wszystko to za sprawą licznych składników odżywczych i innych korzyści zdrowotnych. Jakie są właściwości pigwy? Na jakie dolegliwości i jak stosować sok z pigwy? Jak przygotować go samodzielnie?

Sok z pigwy

Sok z pigwy to na ogół mętny, żółty napój o kwaśnym, a nawet lekko cierpkim smaku. To właśnie dlatego na ogół łączy się go z sokami z innych owoców lub dużą ilością cukru, choć wówczas powinien być raczej określany mianem syropu z pigwy.

Warto zauważyć, że pigwa często mylona jest z pigwowcem. Wprawdzie zarówno owoce pigwy, jak i pigwowca nadają się na przetwory, jednak należy pamiętać, że owoce tego drugiego są znacznie bardziej kwaśne.

Pigwa to drzewo owocowe, które pochodzi z Azji Zachodniej, jednak równie chętnie uprawiane jest w Europie, w sadach i przydomowych ogrodach. Co ciekawe, pigwa jest popularna nie tylko z uwagi na swoje owoce, ale także ze względu na walory estetyczne. Jest to niezwykle urokliwe drzewko o dużych różowych kwiatach, błyszczących listkach i żółtych owocach, które przypominają nieco jabłka.

Sok z pigwy – składniki odżywcze

Owoce pigwy, a tym samym przygotowany z nich sok, zawierają wiele cennych składników odżywczych. Są one źródłem:

  • polifenoli,
  • białka,
  • tłuszczy,
  • pektyny,
  • kwasów organicznych,
  • cukrów, w tym fruktozy, glukozy, sacharozy,
  • żelaza,
  • potasu,
  • miedzi,
  • boru,
  • niklu,
  • tytanu,
  • witamin, w tym B1, B2, C oraz beta-karotenu,
  • aminokwasów.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł

Właściwości pigwy i soku z pigwy

Za sprawą bogatego składu, owoce i sok z pigwy wykazują wiele korzystnych właściwości. Kiedy warto sięgnąć po sok z pigwy? Przede wszystkim w sezonie jesienno-zimowym, aby wzmocnić swoją odporność. Kiedy zmagasz się z przeziębieniem lub innymi infekcjami górnych dróg oddechowych, sok z pigwy złagodzi uporczywy kaszel i pomoże ci szybciej wrócić do zdrowia. Dodatkowo posiada on właściwości przeciwbakteryjne.

Sok z pigwy to także doskonały sposób na problemy z układem trawiennym, brak apetytu, czy biegunki. Łagodzi on także zgagę, a dzięki zawartości witamin z grupy B, korzystnie wpływa na działanie układu nerwowego. Ciekawostką jest, że nasiona pigwy mogą natomiast działać lekko przeczyszczająco.

Sok z pigwy – przeciwwskazania

Mimo pozytywnego wpływu na nasz organizm i zdrowie, warto pamiętać, że istnieją także przeciwwskazania do stosowania soku z pigwy. Przede wszystkim należy pamiętać, o nieprzekraczaniu zalecanej dziennej dawki, czyli około 50 mililitrów dziennie, w innych źródłach mówi się zaś o 100 mililitrach. Skutkiem ubocznym przyjmowania zbyt dużej jego ilości mogą być dolegliwości żołądkowo-jelitowe. Szczególną uwagę należy również zachować stosując sok z pigwy, który posiada dużo cukru.

Uważa się ponadto, że przyjmowanie pigwy i soku z pigwy w okresie ciąży jest wprawdzie bezpieczne, jednak należy być ostrożnym i najlepiej skonsultować się, w zakresie zalecanej dawki, z lekarzem.

syrop z aronii

Jak stosować sok z pigwy?

Zastanawiasz się jak stosować sok z pigwy? Przede wszystkim pamiętaj o nieprzekraczaniu zalecanej dziennej dawki soku. Najlepiej podzielić tę ilość na dwie części i czysty sok z pigwy przyjmować na około pół godziny przed posiłkiem.

Sok z pigwy można także wykorzystać jako jeden ze składników napojów owocowych, czy dodatek do wody gazowanej. Syrop z pigwy z miodem warto też dodać do herbaty. Możesz wykorzystać go też do przygotowania dżemów, powideł, a także nalewek. Doskonale sprawdzi się również jako dodatek do deserów, czy lekkich sałatek.

Sok z pigwy – przepisy

Sok z pigwy można kupić w wielu aptekach, a także sklepach ze zdrową żywnością. Z łatwością można przyrządzić go również w domu. Jak zrobić sok z pigwy? Sposobów i przepisów na domowy sok z pigwy jest wiele. Oto kilka z nich:

Gotowany sok z pigwy

  • półtora kilograma owoców pigwy,
  • około 200 gram cukru,
  • dwa litry wody.

Umyj dokładnie owoce, obierz je ze skóry, pokrój na cztery części i usuń nasiona. Włóż je do garnka i zalej wodą. Całość gotuj przez około pół godziny, a gdy owoce pigwy będą miękkie przecedź je przez gęste sito, najlepiej wyłożone ściereczką. Płyn odstaw na noc. Następnego dnia podgrzej i dodaj do niego cukier. Po zagotowaniu przelej do szklanych butelek lub słoika.

Sok z pigwy do herbaty

  • kilogram owoców pigwy,
  • kilogram cukru.

Umyj dokładnie owoce i pokrój je na cztery części. Usuń nasiona i pestki, a następnie układaj w dużym słoiku naprzemiennie warstwę pigwy i warstwę cukru. Odstaw całość na dwa do trzech dni, w między czasie potrząsając energicznie słoikiem. Gotowy sok, a w zasadzie z uwagi na zawartość cukru – syrop z pigwy możesz przechowywać w lodówce i stosować na bieżąco lub przelać do butelek bądź słoików, a następnie zapasteryzować.

Sok z pigwy można przygotować również w sokowniku, wyciskarce, czy sokowirówce. Wykorzystując sokowirówkę pamiętaj, aby dokładnie usunąć gniazda nasienne.

Źródła:

  1. D. Kruczyńska, K. Rutkowski, A. Skorupińska, Pigwa wielkoowocowa – jakość, zbiór i przechowywanie, Sad 2020/12,
  2. K. Pawlak-Lemańska, K. Włodarska, M. Przybylska, B. Tyrakowska, Wpływ dodatku pigwy i pigwowca na właściwości prozdrowotne i sensoryczne soku jabłkowego, Nauka, Przyroda, Technologie 2018/12.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Syrop klonowy – skład, właściwości, zastosowanie w kuchni i domowej pielęgnacji

Berberys – zastosowanie w kuchni, kosmetologii i suplementach diety

10 dietetycznych mitów, w które nie warto wierzyć. Wśród nich jest ten o czekoladzie

Kuchnia molekularna – na czym polega, stosowane techniki, domowe potrawy molekularne

Świąteczne obżarstwo / istock

„Nic nie zmieszczę, no może jeszcze kawałek serniczka”. Dlaczego mówi się, że na deser mamy drugi żołądek?

Herbata z imbirem i cytryną

Herbata z imbirem (zimowa) – przepis na zdrowie

Czy mak jest zdrowy? Właściwości, zastosowanie i przepisy  

owsianka na wodzie

Owsianka na wodzie – jak przygotować zdrowe śniadanie?

cukier

Życie bez cukru. Co się zadzieje, kiedy odstawisz słodkości?

oliwa

Wysoki cholesterol? Oto 6 produktów obniżających cholesterol

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Homogenizacja – co to jest i czy jest szkodliwa? Mleko homogenizowane czy pasteryzowane?

Soplówka jeżowata – właściwości. Kiedy i jak stosować?

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Sok z wiśni – przepisy i właściwości

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Katechiny – działanie, źródła w diecie, właściwości

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Fitoestrogeny – gwarancja zdrowia i dobrego samopoczucia, zwłaszcza w czasie menopauzy

Morele – wartość odżywcza, indeks glikemiczny, przepisy

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Deska serów – na imprezę i nie tylko. Jak ją zrobić, jakie wino będzie najlepsze?

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

×