Przejdź do treści

Probiotyk, prebiotyk, synbiotyk. Czy wiesz, czym są? Dietetyczka kliniczka dobrze to wyjaśniła

Kapusta kiszona / istockphoto.com
Kapusta kiszona / istockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Kapusta kiszona, zakwas z buraków czy kefir to probiotyki. Prebiotyki znajdziesz m.in. w cebuli, szparagach i miodzie. A co z synbiotykami? To połączenie działania pro- i prebiotyków. I tak niewiele ci to mówi? Mgr Zuzanna Balicka, dietetyczka kliniczna, wyjaśnia. 

Probiotyk, prebiotyk, synbiotyk

„Czy wiecie czym jest probiotyk, prebiotyk i synbiotyk? Na dzisiejszej grafice przedstawiłam podstawowe informacje na ten temat. Odpowiednio zbilansowana dieta bogata w kiszonki, fermentowane produkty mleczne oraz warzywa i owoce dostarczy nam zarówno probiotyków, jak i prebiotyków. Pamiętajcie więc, żeby w pierwszej kolejności zadbać o swoją dietę” – pisze w swoim najnowszym poście mgr Zuzanna Balicka, dietetyczka kliniczna, prowadząca w mediach społecznościowych konta „Dobra Kaloria”.

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Zuzanna Balicka (@dobrakaloria_)

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Ogórki kiszone - właściwości zdrowotne i 3 niezawodne przepisy

Probiotyki – czym są?

„Probiotyk to żywe drobnoustroje, które przyjęte w odpowiedniej ilości wywierają pozytywny wpływ na zdrowie” – pisze specjalistka.

Probiotyki znajdziemy w kiszonkach, kefirze, maślance czy w produktach sojowych.

Jakie mają właściwości? Wspomagają trawienie, ułatwiają wchłanianie witamin i składników mineralnych z przewodu pokarmowego, chronią organizm przed toksynami i obniżają stężenie cholesterolu. 

Prebiotyki – czym są?

Probiotyki potrzebują jednak energii do działania. I właśnie temu służą prebiotyki.

„Prebiotyk stanowi pożywkę dla bakterii probiotycznych. Powinien stymulować wzrost bakterii probiotycznych” – wyjaśnia dalej dietetyczka.

Prebiotykami są np. cykoria, karczochy, cebula, czosnek, por czy ziemniaki.

Synbiotyki – czym są?

Synbiotyk, czyli połączenie pro- z prebiotykiem, możemy stworzyć same. To np. połączenie jogurtu/kefiru z miodem, roślin strączkowych z kiszonkami, jogurtu/kefiru z czosnkiem, fety z cebulą, jogurtu z płatkami owsianymi, marynowanej cebuli z marynowanym czosnkiem czy ziemniaków ze zsiadłym mlekiem.

Jak działają synbiotyki? Poprawiają odporność naszego organizmu. Obniżają ciśnienie krwi i stężenie cholesterolu. Badania wskazują także, że ułatwiają wchłanianie wapnia, magnezu i fosforu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zrób sobie synbiotyk i ciesz się zdrowiem jelit!

Kombucha – stwórz sobie własny probiotyk

Kiszone buraki. I moc jest z wami!

7 powszechnych wyborów żywieniowych, które rujnują naszą skórę /fot. Getty Images

7 powszechnych wyborów żywieniowych, które rujnują naszą skórę

Kiszona kapusta - Mercedes w walce z przeziębieniem

Kiszona kapusta to nie tylko świetne panaceum na przeziębienie. Poznaj jej inne właściwości!

„Dysbioza jelitowa”, czyli zdrowie zaczyna się w jelitach/fot. materiały prasowe PZWL

„Dysbioza jelitowa”, czyli zdrowie zaczyna się w jelitach

Jedzenie, które leczy. Sprawdź, czego nie wiesz o żywności funkcjonalnej

Jak prawidłowo łączyć suplementy diety, witaminy i minerały? Farmaceutka Zofia Winczewska ma garść rad

Kefir na noc? Poznaj kefir z grzybka tybetańskiego

Kefir na noc? Poznaj kefir z grzybka tybetańskiego

Kiszona kapusta - kto powinien ją jeść?

Kiszona kapusta naprawdę jest taka zdrowa? To warto o niej wiedzieć

Dieta na trądzik / pexels

Czym powodowane są problemy z trądzikiem? Dietetyczka Paulina Ihnatowicz ma dla nas odpowiedź

Tabletki

Probiotyki. Najważniejsze zasady w wyborze, przyjmowaniu i przechowywaniu. Tłumaczy farmaceutka

Dieta jogurtowa – efekty, opinie i przykładowy jadłospis

Dieta jogurtowa – efekty, opinie i przykładowy jadłospis

Słoiki z kiszonymi ogórkami. Ręka wkłada ogórka do słoika

Kiszonki idealne na wzmocnienie odporności. Poznaj korzyści płynące z jedzenia kiszonych warzyw

Napoje i leki, których nie powinno się łączyć oraz takie, które warto

Napoje i leki, których nie powinno się łączyć oraz takie, które warto. Sprawdź, czy nie popełniasz błędu!

Probiotyki – czy mogą wpływać na naszą psychikę? Wyjaśnia psychiatra Joanna Adamiak

Urszula Gacek i jej Octovnia / Octovnia

Była ambasadorką Polski i konsulem generalnym RP w Nowym Jorku. Urszula Gacek dzisiaj warzy żywe (i bardzo zdrowe!) octy

Stosowanie probiotyków / istock

Kiedy przyjmować probiotyk – przed czy po jedzeniu? Internistka odpowiada

Kiszona kapusta w niebieskiej miseczce

4 problemy, na które pomoże ci kiszona kapusta. Wymieniają eksperci z Zielone Koktajle

Kiszona kapusta / istockphoto.com

Probiotyk a prebiotyk. Czym się od siebie różnią?

„Żaden inny narząd tak mocno, jak narząd bakteryjny, nie wpływa na funkcjonowanie każdej komórki w naszym organizmie” – mówi doktor nauk biologicznych Patrycja Szachta

probiotyki brzuch

Jak wybrać dobry probiotyk?

Kobieta na polu słoneczników

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Po co urozmaicać dietę?

Po co urozmaicać dietę?

×