Przejdź do treści

Na czym smażyć? Zobacz, czym się różnią poszczególne oleje

Na czym smażyć? Zobacz, czym się różnią poszczególne oleje Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Różnorodne tłuszcze to podstawa wielu potraw. Smażenie, pieczenie czy dodatek do sałatki to tylko niektóre możliwości ich wykorzystania. Z pewnością znasz różne rodzaje olejów, ale czy wiesz, czym się różnią?

Każda potrawa rządzi się swoimi prawami. Możesz się zdziwić, jak czasem zamiana jednego oleju na drugi może zmienić smak danego dania. Oto kilka najbardziej znanych olejów wykorzystywanych w gotowaniu.

Rodzaje olejów w kuchni

Chyba najbardziej znany tłuszcz w kuchni. Zyskał swoją popularność dzięki cennym przeciwutleniaczom oraz wpływowi na zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka. Oliwa to idealny olej do sałatek, dipów i sosów. Może być również podgrzewana, ale jej temperatura nie może przekraczać 191 st. C. Dlatego też nie nadaje się do wszystkich gorących potraw.

  • Olej rzepakowy

Ważne jest, by nie podgrzewać oleju rzepakowego do temperatury powyżej 204 st. C. Olej ten idealnie nadaje się do smażenia, pieczenia i grillowania. Nie nadaje potrawom smaku, dzięki czemu można zachować naturalny smak składników. Jest wytwarzany wyłącznie z roślin rzepaku, co gwarantuje mu czystość.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Oliwa z oliwek – smażyć na niej czy nie?
  • Olej kokosowy

Występuje w dwóch typach: rafinowany i nierafinowany. Ten pierwszy ma lekko kokosowy smak i nadaje się do pieczenia oraz smażenia. Maksymalna temperatura, do której powinno się go podgrzewać, to 232 st. C. Nie powinno się jej przekraczać, ponieważ jak każdy inny olej, kokosowy również uwalnia toksyczne substancje. Olej nierafinowany z pierwszego tłoczenia jest zdrowszy, ale też droższy. powinno się go podgrzewać maksimum do 177 st. C. Posiada bardziej wyrazisty, kokosowy smak. Idealny do deserów i różnych słodyczy.

Ten olej posiada chyba najwyższą dopuszczalną temperaturę smażenia i pieczenia – 271 st. C nierafinowany, a 249 st. C rafinowany. Świetnie podkreśla smak każdej potrawy, uwalniając z niej to co najlepsze. Jest w dodatku bardzo zdrowy.

kobieta smażąca jedzenie
  • Olej arachidowy

To bardzo cenny olej dla przemysłu. Znosi wysokie temperatury (232 st. C), sprzyja smażeniu połączonemu z mieszaniem, a także pozwala na dokładną obróbkę termiczną ogromnych partii jedzenia. Dlatego tak często wykorzystuje się go w orientalnej kuchni azjatyckiej. Można go także dodawać do sosów i marynat, ale tylko ten nierafinowany.

  • Olej sezamowy

Bardzo dobry do smażenia, ale również jako przyprawa do sałatki. Potrafi wzbogacić smak, a dodatkowo rywalizować z oliwą z oliwek. Olej sezamowy to bogate źródło jednonienasyconych tłuszczów oraz przeciwutleniaczy.

 

Źródło: healthline

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czy można mrozić masło? Jak się do tego zabrać?

Na czym najlepiej smażyć, a co jest gorszą opcją? Wyjaśnia Michał Kot

Na czym najlepiej smażyć, a co jest gorszą opcją? Wyjaśnia Michał Kot

Jesteś fanką serów? Sprawdź, które są najzdrowsze

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Pijesz wodę? To dobrze. A zastanawiałaś się, kiedy najlepiej to robić, by korzyści było jak najwięcej?

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie? Sprawdziłyśmy!

Zawsze zapominasz o wyjęciu masła z lodówki? Ten trik ci się spodoba

poranna kawa

Rozpoczynasz dzień filiżanką kawy? Dowiedz się, jak to wpływa na twój organizm

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Gorąco? Czujesz się odwodniona? Zrezygnuj z tych potraw

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

Im starsze, tym lepsze? Sprawdziłyśmy!

Trzymasz pomidory w lodówce? Sprawdź, czy robisz to dobrze

Olej i patelnia

„Kanały skrywają wiele tajemnic. Jedną z nich są góry tłuszczu” – alarmuje biotechnolog Dawid Polak

Jajecznica to banalna potrawa? Możesz sprawić, że będzie idealna

Zawsze robisz za dużo naleśników? Sprawdź, czy możesz je zamrozić

Zdrowe panierki – trzy lekkie i pełne smaku alternatywy dla tradycyjnej panierki z bułką tartą w roli głównej. Wypróbuj!

Ćwiczenia zamiast porannej kawy? Czy to zadziała?

Nie wyobrażasz sobie dnia bez “energetyka”? To może być już uzależnienie

Produkcja oleju

Olej rafinowany czy tłoczony na zimno? Który jest lepszy?

×