Przejdź do treści

Mleko, czyli napój do zadań specjalnych. Co o nim wiesz?

Tekst o korzyściach zdrowotnych i mitach dotyczących mleka. Na zdjęciu: Szklanka mleka na ręczniku - HelloZdrowie
Mleko - co warto o nim wiedzieć? / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Mleko to jeden z ważnych produktów w diecie wielu Polaków. To źródło cennych składników, takich jak: białko, tłuszcz czy witaminy. To również bogactwo składników mineralnych, w szczególności wapnia niezbędnego do prawidłowego rozwoju układu kostnego. Wokół mleka narosło wiele mitów. Rozprawmy się z tymi najpopularniejszymi!

Czy mleko UHT jest uboższe w składniki odżywcze i smak, w porównaniu z tym prosto od krowy?

Nie. Proces UHT (z ang. Ultra High Temperature) to sterylizacja, która niszczy wszystkie drobnoustroje odpowiedzialne za psucie się żywności. Nie wpływa jednak znacząco na jakość mleka, pozostaje ono tak samo odżywcze i smaczne. Proces UHT polega na ogrzaniu surowego mleka do bardzo wysokiej temperatury, która waha się w granicach 135-150 stopni Celsjusza.

Następnie jest ono błyskawicznie schładzane do temperatury około 20 stopni Celsjusza. Tak przygotowane mleko zostaje rozlane do specjalnych kartonów. W ten sposób otrzymujemy produkt z kilkumiesięcznym terminem przydatności do spożycia, który do momentu otwarcia może być przechowywany w temperaturze pokojowej.

Czy mleko o niższej zawartości tłuszczu ma także mniej wapnia?

Nie. Mleko odtłuszczone ma mniej tłuszczu. Bez względu na to, czy wybieramy mleko 2 proc. czy 0,5 proc., możemy cieszyć się porównywalną zawartością składników odżywczych, w tym również wapnia.

małgorzata ponikowska

Czy osoby z nietolerancją laktozy powinny wykluczyć produkty mleczne ze swojego menu?

Jak się okazuje, niekoniecznie. Coraz więcej marek wytwarza bowiem specjalne wersje tradycyjnych produktów w liniach „bez laktozy”, w których cukier mleczny został rozłożony do cukrów prostych. Osoby z tego typu nietolerancją mogą więc bezpiecznie wzbogacać swoje menu o wybrany nabiał.

Czy mleko jest dobrym źródłem łatwo przyswajalnego wapnia?

Jest to prawda, najbardziej istotna w kontekście dzieci i młodych osób. Organizm magazynuje znaczną większość tego składnika mineralnego do około 20. roku życia. Dorośli jednak nie powinni rezygnować z mleka i jego przetworów, bowiem dieta uboga w wapń powoduje szybki jego ubytek z organizmu, co może skutkować komplikacjami zdrowotnymi.

Zarówno dzieci, jak i dorośli, potrzebują tego składnika między innymi do utrzymania zdrowych kości i zębów. Wapń pomaga także w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni, enzymów trawiennych oraz przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi.

Czy kefir i maślanka wspomagają układ trawienny?

Tak, badania potwierdzają ten fakt. Kefir, maślanka czy jogurt naturalny działają prozdrowotnie. Te produkty zawierają bowiem żywe kultury bakterii, które są zbawienne dla naszego układu trawiennego.

Szczególnie poleca się je osobom, które przechodzą antybiotykoterapię w celu odbudowy flory bakteryjnej jelit poprzez dostarczenie odpowiedniej mikroflory. Poprawia ona także trawienie laktozy poprzez częściowe jej przefermentowanie, co ma ogromne znaczenie dla ludzi nietolerujących tego cukru.

Czy mleko i jego przetwory to sprzymierzeńcy odchudzania?

To prawda. Mleko i jego przetwory posiadają wiele właściwości odżywczych, jednocześnie przy ich niewielkiej kaloryczności. Twarogi, jogurty, kefiry oraz inne produkty mleczne polecane są nie tylko do bezpośredniego spożycia, ale również jako baza do przygotowania wielu potraw.

 


Artykuł powstał na podstawie materiałów prasowych 38PR.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: