Przejdź do treści

Lubisz mleko owsiane? Sprawdź, czy jest dla ciebie dobre

Lubisz mleko owsiane? Sprawdź, czy jest dla ciebie dobre Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Sklepowe półki oferują pełen wybór mleka – od klasycznego mleka krowiego, po napoje roślinne, które są doskonałą alternatywą dla osób z nietolerancją laktozy, wegan czy po prostu tych, którzy nie lubią smaku „tego zwykłego”. Mleko owsiane cieszy się rosnącą popularnością. Ale czy regularne picie tego napoju jest zdrowe?

Czym jest mleko owsiane?

Mleko owsiane pozyskiwane jest z ziaren owsa. Jak wygląda proces przygotowania tego napoju? Ziarna zboża są siekane, a następnie umieszcza się je w wodzie i blenduje. Kolejnym krokiem jest odcedzenie mleka i gotowe! Sam proces jest raczej prosty, z powodzeniem można też mleko roślinne przygotować  w domu, wystarczy użyć płatków owsianych. W podobny sposób przygotowuje się mleko z innych roślin – ryżu, migdałów, orzechów nerkowca czy soi. Mleko owsiane charakteryzuje się kremową konsystencją i delikatnym smakiem.

Mleko czy napój owsiany?

Mleko owsiane czy napój owsiany – jaka jest różnica i co wybierać w sklepie? Tak naprawdę chodzi wciąż o ten sam produkt, czyli mleko roślinne z owsa. Jedyną różnicą jest nazewnictwo. Według obowiązujących przepisów słowa “mleko” można używać tylko w odniesieniu do mleka pochodzenia zwierzęcego, czyli np. mleka krowiego czy koziego. W odniesieniu do produktów roślinnych należy używać słowa „napój”. Z tego też powodu na sklepowych półkach znajdziesz tylko napój owsiany. Jednakże na co dzień wiele osób używa określeń takich jak mleko owsiane, mleko sojowe czy mleko migdałowe.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Mleko owsiane na celowniku. Jak je zrobić i dlaczego warto je pić?

Czy mleko owsiane jest zdrowe?

Mleko owsiane nie zawiera cholesterolu ani tłuszczy nasyconych, może być doskonałym uzupełnieniem diety dla osób, które z różnych powodów unikają mleka zwierzęcego – czy to z powodów poglądowych, smakowych czy dietetycznych. Może ono być także pite przez osoby na diecie bezglutenowej, o ile posiada stosowny certyfikat. Chociaż owies sam w sobie jest zbożem niezawierającym glutenu, to może zostać podczas zbiorów i transportu wymieszany z niewielką ilością innych zbóż.

Kiedy wybierasz napój owsiany w sklepie, koniecznie zwróć uwagę na to, czy kupowane przez ciebie mleko jest niesłodzone. Na rynku dostępne są bowiem także słodzone napoje owsiane – niewielką ilość cukru dodaje się do nich w celu poprawy smaku. Nie zaleca się jednak picia takiego mleka, ponieważ nadmiar cukru nigdy nie jest dobry dla naszego organizmu.

Mleko owsiane a inne mleka roślinne

Mleko owsiane jest mniej kaloryczne w porównaniu do mleka krowiego, ale jest także jednym z bardziej kalorycznych napojów roślinnych. W szklance mleka krowiego jest około 149 kcal, mleka owsianego 120 kcal, ale już na przykład mleko sojowe ma 80 kcal, a migdałowe – 39 kcal. Nie powinny się go jednak obawiać osoby na diecie – produkowany z owsa napój jest źródłem błonnika, który daje uczucie sytości na dłużej i reguluje poziom cukru we krwi, więc przekłada się na mniejszą ochotę na przekąski i słodkości.

W porównaniu do mleka sojowego i krowiego, napój owsiany ma mniej białka, ale jednocześnie więcej niż znajdziemy w mleku ryżowym, kokosowym, czy migdałowym. W porównaniu do innych napojów roślinnych ma także więcej węglowodanów, ale mniej tłuszczu. Wiele osób wybiera mleko owsiane ze względu na jego smak – jest bardzo delikatny i niedominujący, więc świetnie nadaje się na co dzień, do dań mlecznych i jako dodatek do kawy.

Jak przejść na wegetarianizm?

Czy mleko owsiane to bezpieczny zamiennik mleka krowiego?

Napój owsiany jest z pewnością bezpiecznym zamiennikiem mleka krowiego, a jeśli wybierzesz mleko owsiane niesłodzone, to nie musisz martwić się o jego skład. Jeśli wybrane przez ciebie mleko przygotowane jest tylko z jednego rodzaju roślin, to bezpiecznie mogą sięgnąć po nie osoby mające alergię na orzechy lub soję. Zastąpienie mleka krowiego mlekiem owsianym nie niesie za sobą żadnych negatywnych skutków, a dla wielu osób może okazać się zbawienne. Niektórzy nie zdają sobie sprawy z tego, że mają nietolerancję laktozy, a przejście na mleko roślinne pomaga im pozbyć się problemów ze wzdęciami czy bólami brzucha.

 

Źródło: WomansDay

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jesteś fanką serów? Sprawdź, które są najzdrowsze

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Jak kupować mleko? Wyjaśniamy, na co zwracać uwagę, gdy chcemy kupić to najlepsze

Śliwki pod orzechową kruszonką, czekoladowe mleko z orzechów laskowych, makaron z orzechowym sosem. Jesień po prostu smakuje orzechami!

Ani krowie, ani kozie, ani owsiane czy sojowe. Mleko z laboratorium niebawem trafi na sklepowe półki

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Pijesz wodę? To dobrze. A zastanawiałaś się, kiedy najlepiej to robić, by korzyści było jak najwięcej?

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie? Sprawdziłyśmy!

Zawsze zapominasz o wyjęciu masła z lodówki? Ten trik ci się spodoba

Przyprawa do ziemniaków pieczonych i smażonych – jak zrobić taką bez soli?

poranna kawa

Rozpoczynasz dzień filiżanką kawy? Dowiedz się, jak to wpływa na twój organizm

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Gorąco? Czujesz się odwodniona? Zrezygnuj z tych potraw

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

Im starsze, tym lepsze? Sprawdziłyśmy!

Trzymasz pomidory w lodówce? Sprawdź, czy robisz to dobrze

Kasza owsiana – właściwości odżywcze i sposób gotowania

Mleko krowie vs. mleko migdałowe

Mleko krowie vs. mleko migdałowe. Które wypada lepiej?

Jajecznica to banalna potrawa? Możesz sprawić, że będzie idealna

Zawsze robisz za dużo naleśników? Sprawdź, czy możesz je zamrozić

Ćwiczenia zamiast porannej kawy? Czy to zadziała?

×