Przejdź do treści

Kiszona kapusta to nie tylko świetne panaceum na przeziębienie. Poznaj jej inne właściwości!

Kiszona kapusta - Mercedes w walce z przeziębieniem
Kiszona kapusta - Mercedes w walce z przeziębieniem / Fot. iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Perełka polskiej kuchni, naturalny probiotyk, prawdziwa bomba witaminowa – tak zwykło się mówić o kiszonej kapuście. Ile w tym prawdy? Czy rzeczywiście nasz niepozorny narodowy specjał kryje w sobie taką moc? O tym, z jakich właściwości słynie kiszona kapusta i dlaczego warto po nią sięgać, rozmawiamy z dietetyczką, Pauliną Jamrozik.

Kiszenie to jeden z najstarszych sposobów na konserwowanie żywności. Zamykając w słoiku ulubione warzywa z dodatkiem soli, nie tylko przedłużamy ich trwałość, ale przede wszystkim zyskujemy prawdziwą bombę dobroczynnych składników. Kiszonki naszpikowane są witaminami! Co więcej, proces fermentacji podwaja w warzywach zawartość witamin. Taka kapusta kiszona ma na przykład dwa razy więcej witaminy C i B niż surowa! Ale to nie jest jedyny powód, dla którego powinnyśmy włączyć ją na stałe do swojego menu!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł

Kiszona kapusta – właściwości zdrowotne

Kapusta kiszona to nic innego jak poszatkowana kapusta poddana procesowi fermentacji, zachodzącemu po zasypaniu jej solą. W wyniku fermentacji i rozkładu cukrów przez bakterie powstaje kwas mlekowy nadający kapuście charakterystyczny kwaśny smak.

„Kiszona kapusta jest niskokaloryczna, dlatego cieszy się sporym zainteresowaniem pogromców kalorii, których mimo wszystko wciąż nie brakuje. W 100 g kapusty kiszonej jest zaledwie 10 kcal” – wyjaśnia dietetyczka, Paulina Jamrozik.

Niższa kaloryczność kapusty kiszonej, wynika z przemiany cukrów prostych w kwas mlekowy, która dokonuje się w procesie fermentacji.

Kiszona kapusta słynie nie tylko z wysokiej zawartości witaminy C, ale również błonnika, witamin z grupy B, a także minerałów takich jak magnez, potas, wapń, żelazo. Ponadto w trakcie fermentacji kapusty tworzy się jeszcze jeden ważny składnik – acetylocholina.

– Acetylocholina jest jednym z najważniejszych neuroprzekaźników w naszym układzie nerwowym. Nie bez powodu odkrywcy tego neuroprzekaźnika w 1936 roku otrzymali za swoje osiągnięcia Nagrodę Nobla. Acetylocholinę odkrył w 1914 roku angielski fizjolog Henry Dale, natomiast kilka lat później w 1921 roku Otto Loewi przybliżył funkcje acetylocholiny światu medycznemu – wyjaśnia dietetyczka. – Acetylocholina nie tylko wpływa na pracę przewodu pokarmowego, serca, ale także usprawnia procesy pamięciowe i koncentrację – dodaje.

Acetylocholinę znajdziemy zarówno w samej kiszonej kapuście, jak i w wodzie z kiszonej kapusty.

Słoiki z kiszonymi ogórkami. Ręka wkłada ogórka do słoika

Kiszona kapusta a przeziębienie

Jak podkreśla dietetyczka, po kapustę kiszoną warto sięgać szczególnie w sezonie infekcyjnym, ze względu na dużą zawartość witaminy C oraz dobrych bakterii tzw. probiotyków, które wspierają naszą odporność.

– Te dobre bakterie produkują w naszych jelitach serotoninę (hormon szczęścia), witaminy z grupy B, witaminę K, enzymy, które „zjadają” wszelkiego rodzaju patogeny i toksyny. Ponadto, jak wiemy, kwaśny smak nie jest lubiany przez patologiczną florę bakteryjną, grzyby czy wirusy, a słodki jest dla nich świetnym pokarmem. A to oznacza, że kiszona kapusta ma nie tylko niezwykłe właściwości oczyszczające jelita, ale również – z uwagi na swój smak – działa przeciwwirusowo – wyjaśnia specjalistka. – Dobre bakterie zawarte w kapuście kiszonej zapewniają nam odpowiednią pracę układu odpornościowego, dzięki czemu rzadziej dopadają nas przeziębienia – dodaje.

Kapustę kiszoną zaleca się nie tylko osobom, które chcą uchronić się przed infekcjami, ale również tym, które niestety padły ich ofiarą i po przebytej antybiotykoterapii chciałyby poprawić pracę jelit albo uzupełnić dobrą florę bakteryjną. Dietetyczka podkreśla, że po kiszoną kapustę warto żeby sięgały osoby, które przez lata stosowały leki antydepresyjne.

– Rzadko się o tym mówi, ale tego typu leki wyjaławiają florę bakteryjną, a wyjałowienie flory bakteryjnej powoduje, że wzrastają tendencje do spadków nastroju i stanów depresyjnych – tłumaczy ekspertka.

Osobom, które mają problemy z zaparciami dietetyczka zaleca pół szklanki wody z sokiem z kiszonej kapusty. – Ta cudowna mikstura świetnie wspiera pracę jelit. W niektórych przypadkach może mieć nawet właściwości przeczyszczające, więc po takiej kuracji nie radziłaby planować jakiś wyjść – dodaje.

Kiszona kapusta – z czym warto ją jeść?

Jakie towarzystwo lubi kiszona kapusta? Z czym warto ją łączyć, by w pełni wykorzystać jej zdrowotny potencjał? Dietetyczka podpowiada, że z uwagi na bogatą zawartość witaminy C w kiszonej kapuście dobrze jest spożywać ją z produktami będącymi źródłami żelaza. – Jak wiemy, nie tylko odpowiednio kwaśne środowisko żołądka, ale i obecność witaminy C poprawia jego wchłanianie – dodaje.

Na szybką przekąskę warto zrobić sobie surówkę z kiszonej kapusty z dodatkiem natki pietruszki. – Dobrym źródłem żelaza poza produktami mięsnymi (wołowina, cielęcina, drób), jest kasza gryczana. Kapustę kiszoną można podać jeszcze w towarzystwie ryb – łososia albo tuńczyka, tylko oczywiście zachęcam do wybrania świeżego fileta – radzi dietetyczka.

Kiszona kapusta – kto powinien jej unikać?

Jak ze wszystkim, tak i w przypadku kiszonej kapusty warto zachować umiar. To, że jest niskokaloryczna, że zawiera naturalne probiotyki i jest bogactwem witamin, wcale nie oznacza, że możemy jeść ją do woli. Choćby ze względu na dużą zawartość soli ostrożność powinny zachować przede wszystkim osoby z niewydolnością nerek.

Paulina Jamrozik wskazuje, że kapusta sama w sobie jest warzywem dość ciężkostrawnym, więc osoby, które mają trudności z trawieniem lub mają bardziej wrażliwy układ pokarmowy, również powinny ograniczać jej spożycie. – Nie traktowałabym kiszonej kapusty jako świetnego pokarmu, który warto jeść od rana do wieczora. Zachowałabym umiar, żeby nie dopuścić do dolegliwości żołądkowo-jelitowych, tj. wzdęcia radzi dietetyczka.

Ponadto kapusta zawiera goitrogeny, związki, które znane są z właściwości wolotwórczych. – Z tego względu kapusta ani warzywa krzyżowe, tj. brokuły czy kalafior nie powinny dominować w diecie osób z niedoczynnością tarczycy – wyjaśnia Jamrozik.

Optymalnie, jeśli porcja kiszonej kapusty pojawi się w naszym jadłospisie kilka razy w tygodniu. Jeśli nie sięgamy po domowe kiszonki, tylko te sklepowe, zwracajmy uwagę na ich skład ‒ często w przetwórstwie przemysłowym dodaje się środki przyspieszające proces kiszenia oraz konserwujące.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kiszony kalafior

Kiszony kalafior – przepis, wartości odżywcze. Jest zdrowy?

Kiszone cytryny

Kiszone cytryny – doskonałe źródło witamin

Zrób sobie synbiotyk i ciesz się zdrowiem jelit!

Słoiki z kiszonymi ogórkami

Kisisz ogórki w butelkach po napojach? To poważny błąd, przekonuje chemiczka Sylwia Majcher

Przetwory z ogórków – przepisy na ogórki kiszone i konserwowe

Zalety kiszonek / istock

12 zalet kiszonek. Dietetyczki przedstawiają ich dobroczynne właściwości

Z kiszonkami lepiej nie przesadzać! Eksperci z Dietetyki #NieNaŻarty wyjaśniają dlaczego

Z kiszonkami lepiej nie przesadzać! Eksperci z „Dietetyki #NieNaŻarty” wyjaśniają, dlaczego

Kombucha – stwórz sobie własny probiotyk

Kiszone buraki. I moc jest z wami!

7 powszechnych wyborów żywieniowych, które rujnują naszą skórę /fot. Getty Images

7 powszechnych wyborów żywieniowych, które rujnują naszą skórę

Moje pierwsze kimchi

Kimchi – poznaj przepis na koreański przysmak. Ma mnóstwo zalet

„Dysbioza jelitowa”, czyli zdrowie zaczyna się w jelitach/fot. materiały prasowe PZWL

„Dysbioza jelitowa”, czyli zdrowie zaczyna się w jelitach

Kiszonki – prawdziwa bomba dobroczynnych składników. Sprawdź, co warto ukisić

Jedzenie, które leczy. Sprawdź, czego nie wiesz o żywności funkcjonalnej

Jak prawidłowo łączyć suplementy diety, witaminy i minerały? Farmaceutka Zofia Winczewska ma garść rad

Jesień to nie wymówka. Jedz zdrowo przez cały rok!

Ogórki kiszone - właściwości zdrowotne i 3 niezawodne przepisy

Ogórki kiszone – właściwości zdrowotne i 3 niezawodne przepisy

Kefir na noc? Poznaj kefir z grzybka tybetańskiego

Kefir na noc? Poznaj kefir z grzybka tybetańskiego

Kiszone pomidory -przepis. Jak kisić zielone pomidory?

Kiszone pomidory – przepis. Jak kisić zielone pomidory?

Kiszona kapusta - kto powinien ją jeść?

Kiszona kapusta naprawdę jest taka zdrowa? To warto o niej wiedzieć

Dieta na trądzik / pexels

Czym powodowane są problemy z trądzikiem? Dietetyczka Paulina Ihnatowicz ma dla nas odpowiedź

Kiszone rzodkiewki - źródło probiotyków w pysznej postaci. Zdjęcie: masz.talerz

Kiszona rzodkiewka – jak zrobić? Przepis na probiotyczne rzodkiewki

Tabletki

Probiotyki. Najważniejsze zasady w wyborze, przyjmowaniu i przechowywaniu. Tłumaczy farmaceutka

Dieta jogurtowa – efekty, opinie i przykładowy jadłospis

Dieta jogurtowa – efekty, opinie i przykładowy jadłospis

×