Przejdź do treści

Wegańskie placki ziemniaczane. Mniej kaloryczne niż klasyczne, bo pieczone

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Co się kryje w wędlinach? Przeglądamy ich skład i radzimy, gdzie najlepiej je kupować
Internetowa moda na… jedzenie trujących grzybów. „To może mieć opłakane konsekwencje!” – przestrzega lek. Ewa Stawiarska
„Jem warzywa, ale mam po nich rewolucje jelitowe” – znasz to? Dietetyczka wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje
Jak zrobić własną miskę superodżywczych polifenoli? Podpowiada Michał Kot
Lara Gessler o życiu z ortoreksją: „Wpadałam w panikę, kiedy miałam pięć, a nie sześć migdałów na śniadanie”

Placki ziemniaczane – polski klasyk. Kto ich nie lubi? Proponujemy je w lżejszej odsłonie, bo zamiast smażenia w głębokim tłuszczu skorzystamy z piekarnika. Taka wersja smakuje równie dobrze, jest tak samo łatwa do zrobienia, a przy tym łagodniejsza dla żołądka, mniej kaloryczna i lekkostrawna.

Gdy placki rumienić się będą w piekarniku, wy w tym czasie przygotujecie sobie ulubione dodatki. My proponujemy zblanszowaną zieleninę, puree z pieczonej marchewki lub selera, ostry sos pomidorowy lub dip czosnkowo-pietruszkowy na bazie awokado czy domowy ketchup.

Tym prostym sposobem na naszym talerzu wyląduje bardzo smaczny, sezonowy i wartościowy wegański obiad, składający się z produktów, które wszyscy dobrze znamy i lubimy, ale podanymi w formie, która zamiast przeciążyć układ pokarmowy, doda nam fajnej energii.

Pieczone placki ziemniaczane

Zdjęcie: Agata Deja

Zdjęcie: Agata Deja

Składniki (na ok. 10 sztuk):

– 500 g obranych ziemniaków
– 2 czubate łyżki zmielonego siemienia lnianego (15 g)
– 5 łyżek wrzątku (35 ml)
– 2 szczypty soli
– szczypta pieprzu
– odrobina oleju do natłuszczenia papieru do pieczenia
– opcjonalnie odrobina przypraw dla nadania dodatkowego smaku plackom: suszony czosnek, suszone zioła: tymianek, rozmaryn, szałwia, oregano, zioła prowansalskie; pomijamy je, jeśli planujemy podać placki z proponowanymi wyżej dodatkami

Przygotowanie:

Zmielone siemię lniane zalewamy odmierzoną ilością wrzątku, mieszamy dokładnie i odstawiamy. Ziemniaki ścieramy na tarce o drobnych oczkach lub za pomocą malaksera albo robota kuchennego z funkcją tarki. Tak powstałą ziemniaczaną pulpę dokładnie odciskamy na drobnym sitku lub przez gazę. Po odciśnięciu powinno jej zostać ok. 300 g.

Następnie przekładamy ją do miski, dodajemy kleik z siemienia, sól, pieprz oraz ewentualnie dodatkowe przyprawy i dokładnie ugniatamy całość ręką, aby składniki dobrze się połączyły.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Pizza, frytki i pierogi w wersji dietetycznej? To możliwe! Odchudzamy tradycyjne dania

Nagrzewamy piekarnik do 220°C, blachę do pieczenia wykładamy papierem, który smarujemy delikatnie olejem. Masę na placki nakładamy łyżką stołową, zachowując odstęp (1 łyżka = 1 placek), po czym dokładnie ją spłaszczamy na grubość ok. 5 mm.

Wstawiamy do nagrzanego pieca i pieczemy ok. 20 minut. W połowie czasu pieczenia blachę wyjmujemy z pieca, a każdy placek delikatnie przewracamy na drugą stronę, po czym wstawiamy ponownie do piekarnika. Gdzieniegdzie masa może się przykleić, ale wystarczy wtedy trochę ją podważyć metalową szpatułką. Podajemy od razu, z wybranymi dodatkami. Resztę przechowujemy w lodówce do 3 dni.


Agata Deja – fotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Gruszkowe brownie bez pieczenia. Poznaj deser doskonały!

Wegańska tarta kakaowa ze śliwkami. Smakuje genialnie!

Sernik bez sera w dwóch odsłonach – pieczony i na zimno. Przepisy 

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z kremem kokosowym i borówkami. Pyszny, sezonowy deser!

4 propozycje "inflacyjnych" obiadów do 8 zł. Polecają dietetycy z profilu Dietetyka #NieNaŻarty

4 propozycje „inflacyjnych” obiadów do 8 zł. Polecają dietetycy z profilu Dietetyka #NieNaŻarty

Warzywa psiankowate – lista, właściwości zdrowotne, czy są bezpieczne

Przyprawa do ziemniaków pieczonych i smażonych – jak zrobić taką bez soli?

Lody

Wegańskie lody bakaliowe. Nie zawierają dodatkowego cukru, śmietany ani mleka

Pieczone młode ziemniaki w kilku odsłonach – sprawdź przepisy! /fot. iStock

Pieczone młode ziemniaki w kilku odsłonach – sprawdź przepisy!

Zdrowo i kolorowo. Jaglany jogurt z owocami lata

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe. To prostsze, niż myślisz!

Konrad Budzyk: „Kiedy ktoś mówi, że chce być wege, ale nie ma czasu na stanie przy garach, to wymówka”

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem. Idealny przepis na czerwcowy weekend

Wegańskie ciasto z rabarbarem

Przepis na wegańskie ciasto z rabarbarem. Pyszne i zdrowe

Frytki z batatów z domowym sosem aioli

Zdrowa przekąska na wieczór! Frytki z batatów z domowym sosem aioli

Anna Sudoł

Kuchnia polska w wegańskim wydaniu? Tak, to możliwe! Anna Sudoł opowiada o kuchni roślinnej po polsku [WIDEO]

Bananowe ciastka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

Wielkanoc na diecie wegańskiej – jak poradzić sobie w święta bez jaj?

Pasta bezjajeczna na kanapce

Wegańska pasta bezjajeczna. Zdrowe urozmaicenie wielkanocnego jadłospisu

Zima roślinożerców. Co teraz włożyć do gara, by przetrwać?

Pomarańczowe fit ciasto z mąki kokosowej

Wegański twarożek ze słonecznika. W sam raz na śniadanie

Wegańskie przekąski na sylwestra. Pokochają je nawet nieweganie!

Chilli sin carne / mat. prasowe Veganbanda

Marokańska bissara, chilli sin carne i bounty w słoiczkach. Dzielimy się przepisami z książki „Szybko, prosto, wegańsko. 5 składników. 15 minut” Idy Kulawik!

Najpopularniejsze

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

18 dań wege, które pokochają mięsożercy

18 dań wege, które pokochają mięsożercy. Najlepsze przepisy z wegańskich i wegetariańskich blogów

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

6 zaskakujących rzeczy powodujących wzdęcia

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

Kiszone pomidory -przepis. Jak kisić zielone pomidory?

Kiszone pomidory – przepis. Jak kisić zielone pomidory?

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień

Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Kobieta

Czy organizm może nie tolerować kawy? Sprawdziłyśmy!

elektrolity

Dopadają cię zawroty głowy albo skurcze mięśni? To sygnały, że możesz mieć problem z elektrolitami

pizza kobieta

Brak apetytu, a chcesz przytyć? Oto 5 patentów na „coś na apetyt”

nalewka cytrynówka

Ile procent powinna mieć nalewka? Jak działa na zdrowie?

avocado

9 produktów, które regulują poziom cukru

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

Pokrojone buraki

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

×