Przejdź do treści

Pascha kokosowo-miodowa. Wielkanocny deser w zdrowym wydaniu

Pascha kokosowo-miodowa
Zdjęcie: Aga Piątkowska | www.prettybaked.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Pascha wielkanocna to tradycyjny świąteczny deser wywodzący się zza wschodniej granicy. W niektórych regionach naszego kraju wręcz nieznany. Pod podniosłą nazwą kryje się jednak nic innego, jak rodzaj… sernika na zimno. Paschę przygotowuje się „na bogato” – dużo masła, tłustej śmietany, cukru, wanilii, bakalii. Co zrobić, by trochę ujarzmić ten dobrobyt?

Zacznijmy od składnika, który pozostaje w zgodzie z tradycją – od twarogu. Kupujecie jajka od szczęśliwych kurek, mięso ze sprawdzonej hodowli, warzywa prosto z targu? A zatem po dobrej jakości, tłusty twaróg także nie sięgajcie do sklepowej lodówki. Jeśli kusi was ser typu „light”, pamiętajcie, że to tłuszcz jest nośnikiem smaku, a odchudzony produkt ma niewiele wartości odżywczych i nie wspomaga przyswajania witamin i minerałów.

Wielkanoc w zdrowym wydaniu

Cukier. Z tego problemu można wybrnąć na wiele sposobów, tym razem proponujemy wam zaopatrzenie się w kremowany miód wielokwiatowy. Słodki, intensywny, ale przyjemny w smaku, zastąpi niemal dwa razy większą ilość cukru z tradycyjnego przepisu. „Kremowany” brzmi podejrzanie? Niepotrzebnie!

Kremowanie to po prostu wielokrotne mieszanie miodu, w trakcie którego nie traci on żadnych ze swoich zdrowotnych i odżywczych właściwości. Nadal przynosi ulgę w astmie oskrzelowej czy katarze siennym, wzmacnia serce i naczynia, a także wątrobę. Zmianie ulegają wyłącznie właściwości fizyczne – taki miód nie ulega krystalizacji, a w temperaturze pokojowej zachowuje stan bardzo gęstego kremu kanapkowego, co pomoże w zachowaniu odpowiedniej konsystencji deseru.

Produkty z orzecha kokosowego to już stali goście w wielu domach. Są źródłami najzdrowszego tłuszczu, nadają deserowi przyjemny aromat i dodatkowe walory smakowe. A jeśli o smaku mowa, nie może zabraknąć słowa o bakaliach. Wybierzcie te niesiarkowane. Co prawda takie morele kolorem nieco bardziej przypominają jasne rodzynki, w smaku jednak przewyższają te z syntetycznymi konserwantami. Nerkowce dodadzą nutkę słodyczy, natomiast całości deseru dopełnią blanszowane migdały bez gorzkich skórek.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł

Pascha wielkanocna – wypróbuj ten przepis!

Składniki:

– 750 g tłustego białego sera w kostkach
– 6 żółtek
– 115 g miodu kremowanego wielokwiatowego
– 180 ml mleczka kokosowego bez dodatków
– 60 g nierafinowanego oleju kokosowego
– 1 laska wanilii
– 80 g niesiarkowanych moreli
– 40 g nerkowców
– 40 g migdałów blanszowanych

Ser biały dokładnie odciskamy z wody. Dwukrotnie ucieramy w malakserze, ściągając w międzyczasie łopatką niezmielony ser ze ścianek urządzenia.

Żółtka ubijamy na jasną i puszystą masę. Dodajemy miód, ponownie miksujemy. Dolewamy mleczko kokosowe, mieszamy (jeśli podzieliło się na wodę i śmietankę, wystarczy na kilkanaście minut zanurzyć puszkę w ciepłej wodzie). Masę przelewamy do rondelka i często mieszając, podgrzewamy (ale nie zagotowujemy), aż żółtka zgęstnieją. Zdejmujemy z ognia, dodajemy olej kokosowy i mieszamy do rozpuszczenia.

Laskę wanilii rozcinamy na całej długości. Nożem usuwamy ziarenka, dodajemy je do sera. Bakalie niezbyt drobno siekamy. Dodajemy do sera masę żółtkowo-kokosową. Ucieramy do uzyskania jednolitej konsystencji, łączymy z bakaliami.

Durszlak lub umieszczone na garnku sitko wykładamy równomiernie gazą. Przelewamy do niego masę, nakrywamy kolejnym kawałkiem gazy i przygniatamy talerzykiem z dodatkowym obciążeniem. Chowamy na noc do lodówki do stężenia.

alt=”” />

Zdjęcie: Aga Piątkowska | www.prettybaked.pl


Aga Piątkowska – Krakuska z krwi i kości, entuzjastka fotografii kulinarnej i fitnessu we wszelkich formach. Nieśmiała gaduła, super zorganizowana w swoim roztrzepaniu. Z kuchennym oprzyrządowaniem zaprzyjaźniła się, by przygotowywać „modeli” do zdjęć, niestety ci – jak na złość – nie dożywają czasem do sesji… Autorka bloga prettybaked.pl

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Świąteczne obżarstwo / istock

„Nic nie zmieszczę, no może jeszcze kawałek serniczka”. Dlaczego mówi się, że na deser mamy drugi żołądek?

Czy każdy zamiennik cukru nadaje się do wypieków?

Miód a cukrzyca – czy wykluczają się wzajemnie?

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Kasztany

Kasztany pod zdrową kruszonką. Ten przepis wyjdzie każdemu!

Dwa kubki z napojem, szklanka miodu, imbir, słoik przypraw, cytryna. Wszystko razem stoi na stole

Dopada cię choroba? Skorzystaj ze sprawdzonych domowych sposobów na przeziębienie

Miód faceliowy – jak go rozpoznać i jakie ma właściwości?

Tarta z jesiennymi owocami

Przepis na tartę z jesiennymi owocami – rozkosz dla podniebienia!

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z kremem kokosowym i borówkami. Pyszny, sezonowy deser!

Pudding

Warstwowy pudding chia. Doskonale wpływa zarówno na ciało jak i umysł

Pyszny, w kolorze bursztynu i niezwykle zdrowy. Poznaj moc miodu wrzosowego!

Zrób sobie synbiotyk i ciesz się zdrowiem jelit!

Sorbety warzywno-owocowe. Idealnie pomogą przetrwać upały!

Semifreddo – lodowy deser na medal. Zrobisz go bez użycia specjalistycznego sprzętu!

Miód zdrowszy niż cukier?

Miód zdrowszy niż cukier? Odpowiedź może cię zaskoczyć

kokosowa quinoa

Kokosowa quinoa z truskawkami. Świetna propozycja na śniadanie albo przekąskę w upalny dzień

Fit deser – jak przygotować zdrowe słodycze?

Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami, czyli śniadanie idealne

lody malinowe

Deser bez cukru? Niemożliwe nie istnieje! Te 3 przepisy to niebo dla podniebienia

Bananowe ciastka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

jajka po włosku

Jajka po włosku zapiekane w bułeczkach. Przepis wart sprawdzenia!

Ciasto

Co zrobić z ciastem po świętach? Podpowiada psychodietetyczka dr Anna Januszewicz

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy? Podpowiadamy, jak je możesz wykorzystać

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy? Podpowiadamy, jak je możesz wykorzystać

×