Przejdź do treści

Superfruits prosto z polskiego sadu! Po które warto sięgać?

unsplash.com
unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Aronia, czarna porzeczka, rokitnik, jeżyna, czarny bez, dzika róża. O polskich superfruits trzeba mówić głośno! Są nie tylko smaczne, ale skrywają w sobie prawdziwą moc witamin i składników mineralnych. To też bogactwo związków bioaktywnych, które wspierają funkcjonowanie naszego organizmu. Dalej nie jesteś przekonana? Sprawdź, co o polskich superowocach mówi dr Dariusz Włodarek, dietetyk i żywieniowiec. 

Zdanie „Warto jeść 5 porcji warzyw i owoców dziennie!” słyszymy przynajmniej kilka razy w miesiącu.  Pojawia się ono w wielu kampaniach prozdrowotnych, na opakowaniach produktów spożywczych i w książkach dotyczących zdrowego stylu odżywiania. Warzywa i owoce są podstawą prawidłowego żywienia. Okazuje się jednak, że wśród nich możemy znaleźć prawdziwych superbohaterów, i to w naszych polskich sadach!

Czym są superfruits?

– To produkty rolne o potwierdzonej naukowo wysokiej zawartości związków biologicznie aktywnych, czyli pozytywnie wpływających na ciało i samopoczucie. Oddziałują korzystnie na poszczególne układy organizmu, jak i wspierają działanie komórek na poziomie strukturalnym.

Są też bogatym źródłem antyoksydantów, będących istotnym elementem profilaktyki nowotworowej.  Wiele superfruits odnajdziemy w sklepie także pod postacią przetworów – wyjaśnia dr Dariusz Włodarek, dietetyk i żywieniowiec, Kierownik Zakładu Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł

Okazuje się więc, że z zalet superfruits nie musimy korzystać tylko latem. Pełne przeciwutleniaczy są również soki i przetwory. Na jakie lokalne owoce warto zwrócić szczególną uwagę?

Aronia

Czy wiesz, że Polska jest światowym potentatem w zakresie uprawy aronii? Ponad połowa globalnej produkcji pochodzi z naszego kraju. Warto z tego skorzystać!

Aronia jest źródłem witamin: A, C, E, P, PP i tych z grupy B oraz minerałów, takich jak: potas, fosfor, wapń, magnez, żelazo, miedź, mangan, molibden, jod, bor i kobalt.

– Dzięki swoim właściwościom prozdrowotnym jest zaliczana do naturalnych leków. Cechuje się najwyższą zawartością flawonoidów i antyoksydantów ze wszystkich znanych surowców żywnościowych, dlatego warto ją wprowadzić do codziennej diety. Aronia wpływa również na wzmocnienie ścian naczyń krwionośnych i ich elastyczność.

Dodatkowo przeciwdziała nadmiernemu rozwojowi szkodliwej flory bakteryjnej w jelitach. Ze względu na cierpki smak nie jada się jej na surowo, a np. w formie soku. Jedna jego szklanka (ok. 200 ml) może zastąpić jedną z 5 zalecanych porcji owoców i warzyw– mówi dr Włodarek.

Czarna porzeczka

Kolejnym polskim superfruit jest czarna porzeczka – źródło potasu, fosforu, wapnia, żelaza, magnezu, sodu, cynku czy boru. Zawiera także witaminę C, A, E, B6, niacynę, tiaminę i ryboflawinę. Czarna porzeczka, podobnie jak aronia, jest liderem w zakresie produkcji tego owocu. Ponad połowa światowych zbiorów odbywa się w naszym kraju.

– Czarna porzeczka cechuje się niezwykle wysoką zawartością witaminy C, większą nawet od pomarańczy. 100 g owocu zaspokaja aż 260% dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Wpływa ona korzystnie na układ odpornościowy i chroni komórki przed stresem oksydacyjnym. Dodatkowo zmniejsza uczucie zmęczenia. Ponadto czarna porzeczka zawiera dużą ilość pektyn, obniżających poziom tzw. złego cholesterolu LDL – wyjaśnia ekspert.

 

Rokitnik

Co jeszcze zaliczamy do superfruits? Rokitnik pełen witamin A, B12, C, E, F, K, P oraz flawonoidów, kwasów organicznych, wolnych aminokwasów i makro– i mikroelementów.

– Jego owoce zawierają duże ilości flawonoidów, które wspierają pracę układu sercowo-naczyniowego. Rokitnik zawiera ponadto witaminę C, E, a także beta-karoten, czyli prowitaminę A, odpowiadającą za ochronę komórek przed stresem oksydacyjnym. Korzystnie wpływa na wzrok i wzmacnia odporność.

Krzewy rokitnika często występują w naszym kraju, jednak rzadko jego owoce znajdują się w naszym menu. Najpopularniejszą formą spożywania jest olej, jednak możemy też przyjmować go w formie nektaru – dodaje specjalista.

Oprócz trzech wyżej wymienionych owoców, do polskich superfruits zaliczamy także jeżyny, dziką różę czy czarny bez. One też są pełne witamin i składników mineralnych.

– Sięgajmy po owoce, soki, dżemy czy inne przetwory, które cechują wyjątkowe, prozdrowotne właściwości. I choć te zaliczane do superowoców zawierają ponadprzeciętną ilość związków bioaktywnych, pamiętajmy o wszystkich warzywach i owocach. To one stanowią podstawę Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej – wyjaśnia dr Włodarek.

 

Tekst powstał we współpracy z KUPS.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Śliwka – właściwości zdrowotne i wartości odżywcze. Najciekawsze przepisy

Sok z wiśni – przepisy i właściwości

Morele – wartość odżywcza, indeks glikemiczny, przepisy

Jak długo trzeba jeść awokado, żeby obniżyć poziom cholesterolu? Zaskakujące wyniki nowego badania

Jak długo trzeba jeść awokado, żeby obniżyć poziom cholesterolu?

Witariańskie lato

Witariańskie lato. Poznaj trzy pomysły na warzywa i owoce

Talerz truskawek

Mama Chemik: „Odkrajanie spleśniałego kawałka owocu czy zdejmowanie kożuszka z wierzchu dżemu, a później zjadanie reszty, jest wielkim błędem”

Żywność liofilizowana – co to jest i jakie ma zastosowanie?

kokosowa quinoa

Kokosowa quinoa z truskawkami. Świetna propozycja na śniadanie albo przekąskę w upalny dzień

Komu owoce mogą szkodzić? Sprawdziłyśmy!

Owoce na kolacje - czy rzeczywiście lepiej tego unikać? Odpowiadają ekspertki Czytamy Etykiety

Owoce na kolacje – czy rzeczywiście lepiej tego unikać? Odpowiadają ekspertki portalu „Czytamy Etykiety”

Chcesz wiedzieć, skąd są twoje truskawki? Zwróć uwagę na ich szypułki

Chcesz wiedzieć, skąd są twoje truskawki? Zwróć uwagę na ich szypułki

Herbata z liści malin – właściwości, jak zrobić i gdzie kupić?

Słyszałaś o oleju z poziomki? Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu odkryli, że jest skarbnicą witamin

Słyszałaś o oleju z poziomki? Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu odkryli, że jest skarbnicą witamin

Brudna Dwunastka i Czysta Piętnastka / istock

Brudna Dwunastka i Czysta Piętnastka 2022 ogłoszone. Które warzywa i owoce są najbardziej zanieczyszczone, a po które warto sięgać?

Kwas winowy – gdzie występuje, zastosowanie

Granolowe śniadanie. Rozkosz dla podniebienia i uciecha dla oczu

Suszone owoce

Suszone owoce – wartości odżywcze, indeks glikemiczny. Jak suszyć owoce?

Flawonoidy w pomidorach koktajlowych

Flawonoidy – czym są, gdzie występują, rola w diecie

Owoce kaki

Owoce kaki – właściwości i zastosowanie jabłka orientu

Pieczone zimowe owoce

Suszone morele

Jak wybrać dobre suszone morele? „Pomarańczowe morele mają dodatek dwutlenku siarki, który zapewnia im intensywny kolor” – wyjaśnia Sylwia Majcher

Jak pić herbatę z cytryną, żeby sobie nie zaszkodzić? Wyjaśnia chemiczka

Jak pić herbatę z cytryną, żeby sobie nie zaszkodzić? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Bogdan

Acerola – pochodzenie, właściwości, zastosowanie

×