Przejdź do treści

Polacy spożywają prawie trzykrotnie za dużo soli. Mamy jednak dobrą wiadomość: szybko możemy się od niej odzwyczaić

Dodawanie soli do potraw / istock
Dodawanie soli do potraw / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Według zaleceń WHO, dzienne spożycie soli powinno zostać ograniczone do 5 g. A ile spożywają Polacy? Niemal trzykrotnie więcej! „Wartość ta obejmuje sól dodawaną do potraw przez nas samych oraz tą 'ukrytą’ w gotowych potrawach i produktach spożywczych” – dodaje Agnieszka Pocztarska z „Czytamy etykiety”. Co warto wiedzieć o soli?

Słone przekąski

Słone przekąski są często przesolone” – pisze Agnieszka Pocztarska z „Czytamy Etykiety”.

I dodaje dalej: „Miłośniku soli mam dla ciebie dobrą informację: szybko możesz się od niej odzwyczaić.
Zdecydowanie ciężej jest odzwyczaić się od słodkości… Dlatego zacznij już od dzisiaj! Zamiast soli używaj ziół i zapomnij o solniczce. Zamiast sklepowych gotowych dań – gotuj sam i jedz więcej warzyw. Naprawdę warto!”

Jak wyjaśnia specjalistka, spożycie soli w Polsce zmniejszyło się z 15 g na osobę dziennie (w 1998 r.) do około 11 g. Warto też wiedzieć, że ta wartość obejmuje sól dodawaną do potraw przez nas samych oraz tą „ukrytą” w gotowych potrawach i produktach spożywczych. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) nie powinno ono przekraczać 5 g dziennie.

„Zbyt duże ilości soli zjadają również dzieci. Winni są tu niestety dorośli, którzy dosalają potrawy dzieciom („tfu! jakie to niedobre! muszę to dosolić”) i pozwalają swoim pociechom na zjadanie słonych przekąsek. A dzieci lubią pochrupać chipsy lub paluszki…

Rodzice powinni również pamiętać o tym, że normy spożycia soli dla dzieci i młodzieży są niższe niż dla dorosłych i mieszczą się w przedziale od 1,9 g do najwyżej 3,75 g na osobę dziennie (w zależności od wieku i zapotrzebowania energetycznego). Czytając etykietę chipsów w sklepie zwróć uwagę, że ilość soli podana na opakowaniu zazwyczaj pokazuje ilość soli w 150 g, a nie w całym opakowaniu” – czytamy w poście.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Agnieszka Pocztarska / Czytamy Etykiety

Jak w prosty sposób ograniczyć ilość soli w diecie?

Ekspertka z „Czytamy Etykiety” w swoim poście opisała także przykłady na to, jak w prosty sposób ograniczyć ilość soli w diecie.

  1. Usuń solniczkę ze stołu, zamiast tego korzystaj z pieprzu i ziół.
  2. Zmniejsz ilość soli używanej do przygotowywania potraw.
  3. Jeśli musisz – sól dodawaj pod koniec gotowania.
  4. Do potraw dodawaj świeże i suszone zioła.
  5. Możesz używać soli sodowo-potasowej, która zawiera mniej sodu.
  6. Wybieraj produkty świeże zamiast przetworzonych (np. groszek).
  7. Czytaj informacje na etykietach – wybieraj produkty o niższej zawartości soli!
  8. W miarę możliwości zastąp wędliny kupowane w sklepie na mięso przygotowywane w domu.
  9. Warzywa, w tym sałatki i surówki, oraz dodatki do posiłków, jak np. pomidory, ogórki podawaj bez soli.
  10. Gotowe dania w proszku, pikle, koncentraty, wędzone, w puszkach powinny być spożywane rzadko i w małych ilościach.

Dlaczego należy ograniczać spożycie soli?

Nadmiar soli w diecie jest czynnikiem ryzyka:

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Wczoraj był cukier, a dzisiaj SÓL! ❌Słone przekąski są często przesolone??? Miłośniku soli mam dla Ciebie dobrą informację: szybko możesz się od niej odzwyczaić. Zdecydowanie ciężej jest odzwyczaić się od słodkości… Dlatego zacznij już od dzisiaj! Zamiast soli używaj ziół i zapomnij o solniczce. Zamiast sklepowych gotowych dań – gotuj sam i jedz więcej warzyw. Naprawdę warto! ? Spożycie soli w Polsce zmniejszyło się z 15 g na osobę dziennie (w 1998 r.) do około 11 g. Pamiętaj, że ta wartość obejmuje sól dodawaną do potraw przez nas samych oraz tą „ukrytą” w gotowych potrawach i produktach spożywczych. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) nie powinno ono przekraczać 5 g dziennie. Zbyt wysokie ilości soli zjadają również dzieci. Winni są tu niestety dorośli, którzy dosalają potrawy dzieciom („tfu! jakie to niedobre! muszę to dosolić” i pozwalają swoim pociechom na zjadanie słonych przekąsek. A dzieci lubią pochrupać chipsy lub paluszki… ? Rodzice powinni również pamiętać o tym, że normy spożycia soli dla dzieci i młodzieży są niższe niż dla dorosłych i mieszczą się w przedziale od 1,9 g do najwyżej 3,75 g na osobę dziennie (w zależności od wieku i zapotrzebowania energetycznego). Czytając etykietę chipsów w sklepie zwróć uwagę, że ilość soli podana na opakowaniu zazwyczaj pokazuje ilość soli w 150g a NIE CAŁYM OPAKOWANIU ❌❌ #czytamyetykiety #sol #sól #salt #przekaski #snack #snacks #zdrowie

Post udostępniony przez Agnieszka Pocztarska (@czytamyetykiety)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie jesteś w stanie opanować się przed jedzeniem słodyczy? Oto kilka sposobów na ratowanie sytuacji

herbata

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą? Zdradzamy kilka prostych trików

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Orzechy laskowe w misce

Stres bierze nad tobą górę? Ekspertka wymienia, co jeść, by wspomóc organizm w tym czasie

Zjedzenie pleśni - objawy. Czym grozi?

Zjadłaś spleśniały chleb? Dowiedz się czym to grozi i jakie są objawy zatrucia pleśnią

Sól himalajska - hit czy kit? Wzięła ją pod lupę Paulina Górska

Sól himalajska – hit czy kit? Wzięła ją pod lupę Paulina Górska

Słodycze dla cukrzyka – jaki typ jest dozwolony? Zdrowe desery i przekąski

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Anchois – co to, właściwości odżywcze, gdzie kupić, przepisy na dania z anchois

Irena Wielocha/ Fot. Andrzej Wielocha

„Cukrzycę typu II da się opanować dietą. I to była moja najważniejsza broń w tej walce” – pisze Irena Wielocha w swojej książce

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

Napój, sok, nektar czy koktajl? Wyjaśniamy, co będzie najlepszym wyborem

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

Jak wybrać arbuza, by był idealny? / pexels

Często kupujesz arbuza? Agnieszka Pocztarska podpowiada, którego wybrać, by był idealny

Przyprawa do ziemniaków pieczonych i smażonych – jak zrobić taką bez soli?

„Zbyt niski poziom cholesterolu zwiększa ryzyko nie tylko agresji, ale także choroby afektywnej dwubiegunowej, depresji i samobójstw” – mówi psychodietetyczka Agnieszka Ślusarska-Staniszewska

Dressing do sałatki – jak zrobić dobry sos sałatkowy?

Szybkowar – jak i co można w nim gotować, tabela czasu obróbki

Przetwory z ogórków – przepisy na ogórki kiszone i konserwowe

Wolnowar – co to jest i jaki wybrać? Dania z wolnowaru 

Sól himalajska - dlaczego nie warto po nią sięgać? / unsplash

Używasz soli himalajskiej? Dietetyczka Anna Thomas wyjaśnia, dlaczego nie warto wkładać jej do swojego koszyka podczas zakupów

Przepis na "zdrową colę" z TikToka / unsplash

Masz ochotę na „zdrową colę” z TikToka? Lekarze odradzają

×