Przejdź do treści

Lubisz słone jedzenie? Sprawdź, co może się stać, gdy zjesz za dużo soli

Lubisz słone jedzenie? Sprawdź, co może się stać, gdy zjesz za dużo soli Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Sól jest dodatkiem do wielu potraw. Razem z pieprzem potrafią urozmaicić wiele dań, wydobywając z jedzenia najcenniejsze smaki. Jak mówi przysłowie: „co za dużo, to niezdrowo”. Tyczy się to również soli, która mimo wielu swoich zalet, potrafi zaszkodzić organizmowi.

Solić albo nie solić – oto jest pytanie

Nie można patrzeć jednak na sól jako wroga zdrowego stylu życia. Zawarty w soli sód to potrzebny minerał, który reguluje gospodarkę wodną naszego organizmu oraz jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mięśni i nerwów. Wszystko należy spożywać z umiarem. Sprawdź, co się może stać, gdy jesz za dużo soli jednorazowo oraz długoterminowo, a także jak zmniejszyć jej ilość, aby odpowiadała dziennemu zapotrzebowaniu.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z głębokim skupieniem, 30 saszetek
139,00 zł
Energia
WIMIN Dobra energia, 30 kaps.
59,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność
Iskial MAX + CZOSNEK, Suplement diety wspierający odporność i układ oddechowy, 120 kapsułek
42,90 zł
Sól w diecie. Zdjęcie: istockphoto.com

Skutki krótkoterminowe

  1. Puchnięcie i zwiększona waga

Jeśli zjesz za dużo soli, nerki będą próbowały utrzymywać odpowiedni stosunek sodu do wody w organizmie. Ponieważ sól to w 40 proc. sód, nerki zatrzymują jakąś ilość wody, aby zrekompensować spożyty dodatkowy sód. Może nastąpić wzdęcie, opuchnięcie oraz chwilowe zwiększenie wagi.

  1. Wzrost ciśnienia krwi

Taki objaw nie musi pokazywać się u każdego. Są osoby bardziej wrażliwe na sól ze względów genetycznych lub hormonalnych. Przypatrz się uważnie swojemu ciału i sprawdź, czy odczuwasz zmianę w przepływie krwi.

  1. Pragnienie

Suchość w ustach to obrona organizmu przed utratą wody. Jeśli regularnie pijesz płyny, nastąpi zwiększone oddawanie moczu. Pamiętaj, aby pić dużo wody po słonych posiłkach, ponieważ w nerkach może odkładać się nadmiar sodu, który prowadzi do hipernatremii. Organizm jest wówczas osłabiony, mogą nastąpić drgawki, śpiączka, niepokój, problemy z oddychaniem, a w przypadku nieleczenia – nawet śmierć.

5 rodzajów soli rozsypanych na czarnym tle i ułożonych w grube paski obok siebie.

Skutki długoterminowe

  1. Rak żołądka

Wiele badań potwierdza, że długotrwałe spożywanie zbyt dużej ilości soli może prowadzić do zwiększonego ryzyka żołądka. Osoby, który jadły dziennie około 3 gramy soli, były w 68 proc. bardziej podatne na chorobę niż osoby jedzące 1 gram dziennie.

  1. Podwyższone ciśnienie i szybsza śmierć

Naukowcy próbują ustalić, czy istnieje związek między spożywaniem dużej ilości soli a większą śmiertelnością. Na pewno wykazano, że osoby wrażliwe na sól mogą odczuwać podwyższone ciśnienie, co w dłuższej perspektywie prowadzi do ryzyka zawału serca i innych chorób układu krwionośnego.

Dawkowanie soli

Osoby z chorobami serca, nerek i wątroby powinny ograniczać sól do mniej niż 10 gramów dziennie. To już bardzo wysoka dawka dla ludzi z takimi zaburzeniami. Przeciętny człowiek spożywa dziennie aż 9-12 gramów, co należałoby zredukować do 4 gram, czyli wielkości małej łyżeczki stołowej.

Jak zmniejszyć ilość soli przyjmowanej z posiłkami?

  1. Pij dużo wody.
  2. Jedz produkty bogate w potas, czyli owoce, warzywa, orzechy, nasiona, nabiał. Potas pomaga regulować poziom płynów w organizmie.
  3. Unikaj przetworzonej żywności. Staraj się przygotowywać dania sama. Tylko wtedy masz kontrolę nad ilością dodawanej soli.

 

Źródło: healthline

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jesteś fanką serów? Sprawdź, które są najzdrowsze

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Sól himalajska - hit czy kit? Wzięła ją pod lupę Paulina Górska

Sól himalajska – hit czy kit? Wzięła ją pod lupę Paulina Górska

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Pijesz wodę? To dobrze. A zastanawiałaś się, kiedy najlepiej to robić, by korzyści było jak najwięcej?

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie? Sprawdziłyśmy!

Zawsze zapominasz o wyjęciu masła z lodówki? Ten trik ci się spodoba

poranna kawa

Rozpoczynasz dzień filiżanką kawy? Dowiedz się, jak to wpływa na twój organizm

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Sól himalajska - dlaczego nie warto po nią sięgać? / unsplash

Używasz soli himalajskiej? Dietetyczka Anna Thomas wyjaśnia, dlaczego nie warto wkładać jej do swojego koszyka podczas zakupów

Gorąco? Czujesz się odwodniona? Zrezygnuj z tych potraw

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

Im starsze, tym lepsze? Sprawdziłyśmy!

Trzymasz pomidory w lodówce? Sprawdź, czy robisz to dobrze

Jajecznica to banalna potrawa? Możesz sprawić, że będzie idealna

Zawsze robisz za dużo naleśników? Sprawdź, czy możesz je zamrozić

Ćwiczenia zamiast porannej kawy? Czy to zadziała?

Dlaczego niektórzy sięgają po fast foody, a inni ich unikają? Sprawdzili to naukowcy

Dlaczego niektórzy sięgają po fast foody, a inni ich unikają? Sprawdzili to naukowcy. Odpowiedź zaskakuje

Nie wyobrażasz sobie dnia bez “energetyka”? To może być już uzależnienie

Sałatka z łososiem

Łosoś wędzony na zimno czy na gorąco? Dietetyczka Anna Reguła o tym, co będzie lepszym wyborem

Podjadasz wieczorem? Po te 10 przekąsek możesz sięgać bez wyrzutów

×