Przejdź do treści

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Współczesna nauka zna podłoże większości – jeśli nie wszystkich – chorób przewlekłych. Atak serca, udar mózgu, osteoporozę czy istotny spadek funkcji poznawczych wyjaśnia jeden szczególny proces. Łączy on z pozoru tak różne zaburzenia zdrowotne, jak astma, egzema oraz niepłodność. Leży u podstaw dolegliwości w rodzaju bólów kończyn, nieżytu nosa, migreny. Procesem tym jest stan zapalny.

Reakcja zapalna

Reakcja zapalna z reguły jest dla organizmu korzystna. Niestety często niepotrzebnie prowokujemy ją i podtrzymujemy przez złe nawyki żywieniowe bądź szkodliwy styl życia. Gdy zapalenie staje się chroniczne, może zacząć siać spustoszenie w organizmie i znacznie zwiększyć ryzyko wystąpienia nowotworów, cukrzycy czy chorób serca.

Powszechnie uważa się, że jest ono główną przyczyną przedwczesnego starzenia się. Coraz więcej ludzi cierpi na przewlekłe stany zapalne w młodszym wieku, co pociąga za sobą złą kondycję zdrowotną i wyraźnie pogarsza jakość życia. Wykrywanie przyczyn zapalenia, stosowanie diety przeciwzapalnej oraz modyfikacja stylu życia to najskuteczniejsze sposoby na utrzymanie dobrego samopoczucia i zapobieganie chorobom.

Najważniejsze zasady diety przeciwzapalnej

Zdrowa dieta jest bardzo ważna w zapobieganiu zapaleniom – zapewnia organizmowi budulec niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Aby uchronić się przed przewlekłymi stanami zapalnymi, staraj się przestrzegać poniższych zasad.

  1. Dbaj o prawidłowy poziom cukru we krwi – spożywaj odpowiednie ilości białka, tłuszczów, błonnika oraz produktów bogatych w węglowodany złożone o niskim indeksie glikemicznym, takich jak brązowy ryż, komosa ryżowa, gryka, owies, soczewica, fasola czy bataty.
  2. Jedz świeże warzywa i owoce – staraj się, aby warzywa pojawiały się w twoim menu co najmniej pięć razy, a owoce o niskiej zawartości cukru (np. jagodowe) raz lub dwa razy dziennie.
  3. Stosuj zioła oraz przyprawy – obfitują w pożyteczne antyoksydanty oraz fitoskładniki; to prosty sposób na wzmocnienie przeciwzapalnego potencjału potraw.
  4. Jedz dużo zdrowych tłuszczów – zawierają je awokado, oliwki, tłuste ryby, orzechy, ziarna i oleje tłoczone na zimno (np. oliwa czy olej lniany).
  5. Regularnie spożywaj pokarmy o działaniu przeciwzapalnym – tłuste ryby, owoce morza, czosnek, imbir, kurkumę, migdały, orzechy włoskie, nasiona chia, siemię lniane, oliwę, warzywa kapustne, pomidory i owoce jagodowe.
  6. Staraj się wybierać jedzenie wysokiej jakości – stawiaj na organiczne warzywa i owoce, dzikie ryby i owoce morza, ekologiczne jajka oraz mięso.
  7. Używaj dobrej jakościowo soli, która zawiera cenne pierwiastki – zwłaszcza soli kamiennej i morskiej.
  8. Pij dużo wody, najlepiej filtrowanej – minimum 2 l dziennie.
  9. Jedz pokarmy bogate w prebiotyki i probiotyki, wspierające mikrobiotę jelitową.
  10. Sprawdź, czy masz nietolerancję pokarmową.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
PROMOCJA
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
"Dieta realnie przekłada się na kondycję zdrowia psychicznego" - podkreśla farmeceutka. Co jeść, żeby zadbać o układ nerwowy?

Wybór jedzenia dobrej jakości

Jeśli masz wątpliwości, które produkty są zdrowe, zadaj sobie pytanie: Jak bardzo naturalne jest to, co jem? Zamiast tonąć w sprzecznych informacjach o wartości odżywczej pokarmów, zwróć uwagę na ich jakość – zwłaszcza gdy dopiero wkraczasz na ścieżkę zdrowego stylu życia. Posiłki ze świeżych, jak najmniej przetworzonych składników to już połowa sukcesu.

 

Fragmenty pochodzą z książki Anoushki Davy: Dieta przeciwzapalna. Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem (wydawnictwo Publicat), którą HelloZdrowie objęło swoim patronatem medialnym.

Dieta przeciwzapalna. Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem / mat. pras.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Berberys – zastosowanie w kuchni, kosmetologii i suplementach diety

10 dietetycznych mitów, w które nie warto wierzyć. Wśród nich jest ten o czekoladzie

Kuchnia molekularna – na czym polega, stosowane techniki, domowe potrawy molekularne

Japońska dieta wodna, kobieta pijąca wodę

Japońska dieta wodna – zasady i efekty

RZS – dieta łagodząca objawy zapalenia stawów

Świąteczne obżarstwo / istock

„Nic nie zmieszczę, no może jeszcze kawałek serniczka”. Dlaczego mówi się, że na deser mamy drugi żołądek?

Herbata z imbirem i cytryną

Herbata z imbirem (zimowa) – przepis na zdrowie

Czy mak jest zdrowy? Właściwości, zastosowanie i przepisy  

owsianka na wodzie

Owsianka na wodzie – jak przygotować zdrowe śniadanie?

Stwardnienie rozsiane – jakie znaczenie ma dieta? Przykłady jadłospisu

cukier

Życie bez cukru. Co się zadzieje, kiedy odstawisz słodkości?

oliwa

Wysoki cholesterol? Oto 6 produktów obniżających cholesterol

Nie jesteś w stanie opanować się przed jedzeniem słodyczy? Oto kilka sposobów na ratowanie sytuacji

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Homogenizacja – co to jest i czy jest szkodliwa? Mleko homogenizowane czy pasteryzowane?

Soplówka jeżowata – właściwości. Kiedy i jak stosować?

herbata

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą? Zdradzamy kilka prostych trików

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Katechiny – działanie, źródła w diecie, właściwości

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Orzechy laskowe w misce

Stres bierze nad tobą górę? Ekspertka wymienia, co jeść, by wspomóc organizm w tym czasie

×