Przejdź do treści

Jak naturalnie obniżyć ciśnienie – jaka dieta jest najlepsza?

Jak naturalnie obniżyć ciśnienie? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Istnieje wiele naturalnych sposobów, które pomagają obniżać ciśnienie. Jednym z nich jest prowadzenie odpowiedniej, zdrowej diety. Wystarczy wprowadzić do niej kilka prostych składników oraz ograniczyć inne, aby wyraźnie poprawić stan zdrowia. Na co zatem zwrócić uwagę? I co obniża ciśnienie? Sprawdź.

Co obniża ciśnienie? Zbilansowana dieta

W celu obniżenia ciśnienia najczęściej rekomendowane jest menu bazujące na diecie śródziemnomorskiej. W jej ramach powinno się spożywać dużo warzyw (o których piszemy również w kolejnych podrozdziałach), nasion, tłuszczy roślinnych (np. oliwy z oliwek), ryb i owoców morza, a także pełnoziarnistych produktów zbożowych. Warto zrezygnować z mocno przetworzonej żywności (np. gotowych dań i chipsów), słodyczy oraz tłustych mięs. Niewskazane jest także jedzenie fast foodów, pełnotłustego nabiału oraz białego pieczywa. Ważne jest także, aby obniżyć kaloryczność spożywanych pokarmów.

Niektórzy specjaliści polecają również dietę DASH, która ma sporo punktów stycznych z dietą śródziemnomorską. W tym przypadku najważniejsze jest to, aby spożywać każdego dnia 4 lub 5 niewielkich posiłków, składających się np. z warzyw i owoców, produktów zbożowych, chudego białego mięsa, ryb oraz odtłuszczonych produktów mlecznych.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Dieta śródziemnomorska

Jak uzyskać prawidłowe ciśnienie? Ogranicz alkohol

Jeśli chcesz mieć prawidłowe ciśnienie, ogranicz spożywanie alkoholu. Im więcej go pijesz, tym gorzej dla Twojego organizmu. Co więcej, zbyt częste picie napojów procentowych zwiększa ryzyko udarów. Dzienna dawka alkoholu dla mężczyzn mieści się w przedziale 20-30 g, natomiast dla kobiet – w 10-20 g. W praktyce, aby nie doprowadzić do podwyższenia ciśnienia, wszyscy powinniśmy ograniczać się dziennie do maksymalnie jednego małego piwa czy też jednego kieliszka wina (a najlepiej pić jeszcze mniej).

Jak zmniejszyć nadciśnienie tętnicze? Jedz owoce i warzywa

Pozytywnie na układ sercowo-naczyniowy wpływają również owoce. Jak dowodzą badania, osoby, które spożywają je regularnie, są o 25-40% mniej narażone na choroby krążenia (w tym również na nadciśnienie tętnicze). Jakie owoce przynoszą zatem najlepszy efekt? Zdecydowanie rekomendowane są:

  • cytrusy,
  • rokitnik,
  • jarzębina,
  • aronia,
  • żurawina.

Wszystkie te owoce zawierają dużo witaminy C. Oprócz tego, warto zwrócić uwagę na:

  • banany,
  • arbuzy,
  • suszone śliwki.

Są one bogatym źródłem potasu. Ten z kolei pozytywnie wpływa na serce oraz obniża ciśnienie. Ów biopierwiastek można znaleźć również w takich warzywach, jak:

  • fasola,
  • pomidory,
  • ziemniaki,
  • buraki,
  • bataty.

Dobrze sprawdzą się tu także inne, strączkowe oraz zielone warzywa. Niezastąpiony okaże się również świeży sok pomidorowy bez dodatku soli.

Cytrusy, mandarynki, pomarańcze

Jak obniżyć wysokie ciśnienie? Zmniejsz spożycie soli

Polacy mają tendencję do przesalania pokarmów, tymczasem maksymalna ilość spożywanej soli w ciągu doby powinna mieścić się w przedziale 5-6 g. Ile to jest? Jak się okazuje, to mniej więcej jedna łyżeczka. Pamiętaj jednak, że liczy się nie tylko to, ile dodajesz jej do potraw, ale również to, jaka jest jej zawartość w gotowych produktach. Zalecana, dzienna ilość spożywanej soli wynosi 3 g.

Jak obniżyć ciśnienie? Jedz gorzką czekoladę

Jeśli szukasz produktów, które będą Twoimi sprzymierzeńcami w walce o prawidłowe ciśnienie krwi, sięgnij po gorzką czekoladę o wysokiej zawartości kakao – wspomoże ona pracę Twoich naczyń krwionośnych. Znajdują się w niej flawonole, które sprawiają, że wydzielanie tlenku azotu jest znacznie łatwiejsze – ten z kolei przyczynia się do rozkurczania ścian tętnic, co usprawnia przepływ krwi. Sporo jednak zależy od jakości wyrobu, w którym powinno się znaleźć minimum 75% kakao. Kostkę takiej czekolady warto zjeść kilka razy w tygodniu.

Czekolada - tylko gorzka!

Jak obniżyć ciśnienie krwi? Przestań pić kawę, herbatę i energetyki

Zastanawiasz, co jeszcze obniża ciśnienie krwi? Z pewnością przyczynia się do tego zaprzestanie picia kawy. Zamiast niej możesz spożywać np. kawę ziołowo-zbożową z owocami głogu i tarniny, która dobrze wpływa na prawidłowe ciśnienie krwi, a przy okazji zachwyca swoim smakiem. Niewskazane jest również picie czarnej herbaty oraz napojów energetyzujących – znajdują się w nich ogromne ilości cukru i kofeiny, które źle wpływają na osoby z nadciśnieniem.

Ciśnienie krwi – jak je obniżyć?

Nie można zapomnieć również o tym, że pozytywnie na nadciśnienie tętnicze wpływają zioła:

  • skrzyp polny – pity regularnie zmniejsza problem nadciśnienia;
  • głóg dwuszyjkowy – działa rozkurczająco oraz wspomaga pracę serca;
  • ziele jemioły – pomaga regulować ciśnienie krwi;
  • ziele fiołka trójbarwnego – pozytywnie oddziałuje na elastyczność naczyń krwionośnych;
  • ziele serdecznika – przyczynia się do obniżania ciśnienia krwi;
  • ziele ruty – działa rozkurczowo, co z kolei skutecznie obniża ciśnienie;
  • liście melisy – zmniejszają wysokie ciśnienie wywołane napięciem nerwowym;
  • ostryż długi – obniża ciśnienie krwi oraz wykazuje się działaniem przeciwmiażdżycowym;
  • korzeń mniszka – zmniejsza ciśnienie oraz stężenie cholesterolu i cukru we krwi;
  • dzika róża – dobrze działa na ciśnienie oraz cały układ sercowo-naczyniowy;
  • rumianek – działa uspokajająco, dlatego pomaga w leczeniu nadciśnienia.

Źródła:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4857880/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5683007/
i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

cukier

Życie bez cukru. Co się zadzieje, kiedy odstawisz słodkości?

oliwa

Wysoki cholesterol? Oto 6 produktów obniżających cholesterol

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Homogenizacja – co to jest i czy jest szkodliwa? Mleko homogenizowane czy pasteryzowane?

Soplówka jeżowata – właściwości. Kiedy i jak stosować?

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Katechiny – działanie, źródła w diecie, właściwości

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Fitoestrogeny – gwarancja zdrowia i dobrego samopoczucia, zwłaszcza w czasie menopauzy

Morele – wartość odżywcza, indeks glikemiczny, przepisy

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Deska serów – na imprezę i nie tylko. Jak ją zrobić, jakie wino będzie najlepsze?

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

Polenta – co to jest, jak gotować? Przepis na kaszę kukurydzianą 

Marta Stoberska: Kiedyś usłyszałam, że nie wyglądam jak trenerka. Bo co? Bo nie mam kraty na brzuchu i trzęsie mi się skóra na tyłku?

Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad/fot. Pexels

Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad

Mleko acidofilne – co to jest, właściwości, gdzie kupić

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

„Głodówka oczyszczająca nie istnieje. Bo z czego miałaby oczyszczać? Raczej nie z toksyn czy złogów w jelitach” – mówi dietetyk kliniczny Kamil Paprotny

Meczą cię wzdęcia, gazy, zaparcia? „Zadbaj o aktywację MMC!” / istock

Męczą cię wzdęcia, gazy, zaparcia? „Zadbaj o aktywację MMC!” – podpowiada dietetyczka

„Zbyt niski poziom cholesterolu zwiększa ryzyko nie tylko agresji, ale także choroby afektywnej dwubiegunowej, depresji i samobójstw” – mówi psychodietetyczka Agnieszka Ślusarska-Staniszewska

Czego nie można jeść w trakcie ciąży? Odpowiedzi mogą Cię zaskoczyć!

×