Przejdź do treści

Fit deser – jak przygotować zdrowe słodycze?

Fit deser – jak przygotować zdrowe słodycze? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Zdrowe słodycze mogą być smacznym zamiennikiem tych tradycyjnych. Nawet osoby na diecie lub na co dzień starające się zdrowo odżywiać, czasami mają ochotę na coś słodkiego. Wtedy z pomocą przychodzą im zdrowe słodycze oraz fit desery. Bez dodatku cukru, ale za to ze sporą ilością witamin i składników odżywczych. Oto kilka propozycji!

Zdrowe słodycze – co to takiego?

Jedzenie tradycyjnych słodyczy często kojarzy się z przyjmowaniem tak zwanych pustych kalorii. W gotowych słodyczach zazwyczaj jest również mnóstwo konserwantów, sztucznych barwników i innych niekorzystnych dla zdrowia substancji. Nawet słodycze przygotowywane w domu, takie jak ciasta, czy desery, mają bardzo dużo kalorii, a mało substancji odżywczych. Wszystko za sprawą obecnego w nich cukru, masła, czy białej mąki. Czy da się jakoś zastąpić te składniki i jednocześnie przygotować równie smaczny deser? Spróbujmy!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Tapioka

Deser z tapioką – jak go przygotować?

Jednym z prostszych przepisów na fit deser jest pudding z tapioki. Do jego przygotowania będą ci potrzebne takie składniki, jak: mleko kokosowe, sojowe, krowie, migdałowe albo inne, które lubisz, tapioka, cukier, esencja waniliowa i ulubione owoce. Biały cukier możesz z powodzeniem zastąpić na przykład cukrem trzcinowym, erytrytolem, ksylitolem, syropem daktylowym, syropem klonowym lub miodem.

Przygotowanie deseru zacznij od wlania do garnka mleka i dodania do niego tapioki. Odstaw całość najlepiej na trzy godziny. Gdy tapioka już odpowiednio się namoczy, dodaj do niej cukier lub jego zamiennik, esencję waniliową. Zagotuj całość. Do momentu wrzenia delikatnie mieszaj pudding z tapioki, aby nic się nie przypaliło. Pudding przełóż do miseczek. Najlepiej podawaj go z ulubionymi owocami oraz syropem klonowym.

Tapioka jest ceniona między innymi za wysoką zawartość wapnia, żelaza, magnezu, potasu, miedzi, cynku i manganu. Zawiera również witaminę C i witaminy z grupy B.

Fit desery – z jakich składników?

Smaczne fit desery możesz przygotować nie tylko z tapioki, ale również z mleka kokosowego, migdałowego, nasion chia, czy ciasta francuskiego. Fit desery to na przykład: lody bananowo-czekoladowe z blendera, muffinki dyniowe bez cukru, tarta czekoladowa na bazie kakao (bez mleka, jajek, mąki i cukru), lody kawowe z dodatkiem daktyli, jaglane kulki mocy oraz wiele innych pyszności.

Słodycze bez cukru – co to takiego?

W słodyczach bez cukru słodki smak jest uzyskiwany dzięki zdrowszym i mniej kalorycznym substancjom. W sklepach dostępne są między innymi: czekolady bez cukru, cukierki, lizaki, a nawet ciastka i wafelki. Producenci dodają do nich na przykład miód, syrop daktylowy lub klonowy, aby uzyskać słodki smak. Po słodycze bez cukru mogą sięgać nawet osoby na diecie lub prowadzące zdrowy tryb życia.

Ciasto marchewkowe z kremem

Dietetyczne ciasta

Tradycyjne domowe ciasta są bogate w węglowodany. Nie brakuje w nich cukru, mąki, jajek oraz tłuszczów. Chociaż smakują wspaniale, to są wysokokaloryczne i niekoniecznie korzystne dla twojego zdrowia. Dlatego warto, chociaż od czasu do czasu przygotować dla rodziny dietetyczne ciasto. Dietetyczne ciasta mają w sobie bardzo dużo owoców. Nie ma w nich ciężkich kremów na bazie masła, czy bitej śmietany. Dodatkowo ogranicza się w nich ilość białego cukru albo zastępuje się go na przykład miodem lub cukrem trzcinowym. Dietetyczne ciasta to na przykład: ciasta marchewkowe, dyniowe lub szarlotka sypana. Oczywiście w wersji bez masła, jajek i cukru.

Co zrobić z ciasta francuskiego?

Ciasto francuskie może być bardzo dobrą podstawą fit deserów. Możesz je kupić praktycznie w każdym sklepie. Warto wcześniej przeczytać etykietę i wybrać takie o jak najlepszym dla zdrowia składzie. Ciasto francuskie bardzo dobrze komponuje się zarówno ze świeżymi, jak i z mrożonymi owocami. Można do niego dodawać też na przykład serek wiejski lub serki homogenizowane o obniżonej zawartości cukru. Ciasto francuskie nadaje się zarówno do przygotowywania tart, jak i ciasteczek. Jest smaczne i bardzo szybko się piecze.

Ciastka

Mleko kokosowe – przepisy

Mleko kokosowe jest bogate w tłuszcze nienasycone. Ma działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające. Może być stosowane w celu obniżenia ciśnienia tętniczego oraz w profilaktyce chorób nowotworowych. Przyczynia się do ochrony komórek wątroby i może poprawiać profil lipidowy. Mleko kokosowe może być też podstawą wielu zdrowych słodyczy. Z mleka kokosowego przygotuj na przykład czekoladowo- pistacjowy mus bez cukru, czekoladowe krówki w wersji fit, czy pudding z nasionami chia.

Nasiona chia – jak przygotować?

Nasiona chia to malutkie, ciemne nasionka, które pozyskuje się z szałwii hiszpańskiej. Ta roślina rośnie przede wszystkim w Meksyku i Gwatemali. Mają delikatnie orzechowy smak, który pojawia się dopiero po ich namoczeniu. Przed jedzeniem powinieneś je zalać płynem i odczekać około dwóch godzin. Możesz do nich dodać na przykład mleko, jogurt naturalny, a nawet wodę. Często z nasion chia przygotowuje się bubble tea. Niewskazane jest spożywanie nasion chia na sucho w dużych ilościach, ponieważ mogą hamować prawidłowe wchłanianie pozostałych składników odżywczych.

Źródła:

  1. Montagnac, J. A., Davis, C. R. i Tanumihardjo, S. A. (2009). Nutritional Value of Cassava for Use as a Staple Food and Recent Advances for Improvement. Comprehensive reviews in food science and food safety, 8(3), 184. https://ift.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1541-4337.2009.00077.x  Data dostępu: 19.05.2022 r.
  2. Justyna Jessa, Kamil K. Hozyasz, Wartość zdrowotna produktów kokosowych, Pediatria Polska, Volume 90, Issue 5, 2015, Pages 415-423, ISSN 0031-3939, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0031393915000712. Data dostępu: 19.05.2022 r.
  3. Kulczynski, B., et al. „Nasiona chia. Nowa superfood.” Przemysł Spożywczy 4.71 (2017). https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.agro-ae0cdd9b-f64e-4dfb-a946-d048bb95358d Data dostępu: 19.05.2022 r.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dodaje się go do produktów spożywczych, żeby poprawić ich teksturę i zwiększyć wagę. Co warto wiedzieć o błonniku bambusowym? / istock

Widzisz w składzie błonnik bambusowy i nie wiesz, czy to dobrze? Wyjaśnia Katarzyna Bosacka

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe! / mat. pras.

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe!

awokado na talerzu

Nie daj się nabrać na bio i eko. 5 rad dla tropicieli spożywczej ściemy

Kasztany

Kasztany pod zdrową kruszonką. Ten przepis wyjdzie każdemu!

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Katechiny – działanie, źródła w diecie, właściwości

Miód faceliowy – jak go rozpoznać i jakie ma właściwości?

4 ważne powody, dla których lepiej zrezygnować z produktów typu „light”

Astaksantyna – działanie, właściwości, skutki uboczne

Jak przygotować zupę, która będzie sycąca i dobrze zbilansowana? Magda Gembacka dzieli się swoimi radami / unsplash

Jak przygotować zupę, która będzie sycąca i dobrze zbilansowana? Magda Gembacka dzieli się swoimi radami

Makaron

Popularny makaron wycofany ze sprzedaży. Zawiera niebezpieczne dla zdrowia toksyny

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z kremem kokosowym i borówkami. Pyszny, sezonowy deser!

Pudding

Warstwowy pudding chia. Doskonale wpływa zarówno na ciało jak i umysł

Polenta – co to jest, jak gotować? Przepis na kaszę kukurydzianą 

Mleko acidofilne – co to jest, właściwości, gdzie kupić

Sorbety warzywno-owocowe. Idealnie pomogą przetrwać upały!

Szybkowar – jak i co można w nim gotować, tabela czasu obróbki

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Przetwory z ogórków – przepisy na ogórki kiszone i konserwowe

Jak przechowywać przyprawy, aby zachowały świeżość na dłużej?

Wolnowar – co to jest i jaki wybrać? Dania z wolnowaru 

Zdrowo i kolorowo. Jaglany jogurt z owocami lata

Maltoza – czy jest zdrowa? W jakich produktach występuje i kto powinien jej unikać?

×