Przejdź do treści

Co i w jakiej ilości jeść, żeby nasz mózg lepiej funkcjonował? Psychodietetyk Michał Choroszyński wyjaśnia podstawy diety MIND

zielone warzywa
Dieta MIND, inaczej „dieta, która odżywia mózg”, to sposób odżywiania, który ma na celu poprawę funkcjonowania mózgu i układu nerwowego/ Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nie tylko picie kawy. Sprawdź czego jeszcze nie warto robić na pusty żołądek
Mąka z amarantusa – właściwości, indeks glikemiczny
Carpaccio, trufle, pudding. Przepisy na 3 desery z awokado
Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet
Pasta z fasoli. Polski hummus idealny na śniadanie

Ostatnimi czasy coraz więcej słyszy się w Polsce o tzw. diecie MIND, która ma na celu odżywiać mózg. Co konkretnie kryje się pod tym pojęciem? Jakie produkty należy jeść, by wspomóc pracę głowy i zapobiegać chorobom neurodegeneracyjnym? 

Dieta MIND – czym jest?

Dieta MIND, inaczej „dieta, która odżywia mózg”,  to sposób odżywiania, który ma na celu poprawę funkcjonowania mózgu i układu nerwowego.  Jej nazwa (skrót z angielskiego: Mediterranean–DASH Intervention for Neurodegenerative Delay) świetnie oddaje filozofię tego sposobu żywienia. Bazą jest bowiem połączenie dwóch diet: śródziemnomorskiej oraz DASH, mającej na celu leczenie i zapobieganie nadciśnieniu ( z ang. Dietary Approaches to Stop Hypertension). Obie od lat są uznawane za najzdrowsze protokoły żywieniowe na świecie.

Właśnie temu zagadnieniu – diety wspierającej pracę mózgu – poświęcił jeden ze swoich najnowszych wpisów na Instagramie psychodietetyk Michał Choroszyński.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Dieta DASH - zasady, dla kogo, kto nie może, opinie, okiem eksperta

Dieta dla mózgu

Co jeść i w jakiej ilości, żeby nasz mózg lepiej funkcjonował?” – pyta na wstępie swojego wpisu Michał Choroszyński i nie pozostawia nas bez odpowiedzi, która – jak twierdzi – jest banalnie prosta: „Jedzmy więcej warzyw i produktów roślinnych o jak najniższym stopniu przetworzenia”.

Jak wyjaśnia specjalista, w diecie MIND w odróżnieniu od innych protokołów żywieniowych warzywa dzieli się na dwie grupy.

  • Pierwsza grupa to warzywa zielonolistne o niesamowitych właściwościach ochronnych dla mózgu.
  • Druga grupa – pozostałe warzywa innych kolorów. Zwracam uwagę, że kolory odgrywają tutaj największą rolę. Za kolor oraz pigment warzyw i owoców odpowiadają związki, które również znacząco wpływają na nasze zdrowie – tłumaczy Choroszyński.

W diecie, która odżywia mózg zielone warzywa, jak szpinak, sałata, brokuł, powinny zdominować jadłospis. Najlepiej jeść 3 porcje dziennie takich warzyw – radzą dietetycy. Pozostałe mogą być spożywane w nieco mniejszej ilości, ale również nie wolno o nich zapominać – najlepiej jeść co najmniej jedną porcję kolorowych warzyw dziennie.

„Warto pamiętać też o regularnej konsumpcji nasion, pestek i orzechów, a szczególnie siemienia lnianego, konopnego, nasion chia, orzechów włoskich (bogatych w kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3)” – przypomina psychodietetyk. I dodaje: „Tutaj prym zdecydowanie wiedzie siemię lniane, którego łyżeczkę lub dwie powinniśmy codziennie dodawać do potraw. Konsumpcja pestek i orzechów powinna być naszą codziennością”.

Jeśli chodzi o białko – wyjaśnia specjalista – najlepszym jego źródeł są nasiona roślin strączkowych, więc pamiętajmy, aby jeść takie produkty jak fasola, groch, cieciorka, soczewica czy soja przynajmniej 3 razy w tygodniu.

Michał Choroszyński zwraca również uwagę, że choć w diecie MIND zalecane jest jedzenie ryb (niesmażonych!), badania wykazały, że „konsumpcja więcej niż jednej porcji w tygodniu nie poprawiała dodatkowo funkcji mózgu”.

Owoce nie mają specjalnych właściwości chroniących mózgChyba, że są to jagody. (…) Mają niesamowite właściwości. Wystarczy kilka garstek w tygodniu, aby zauważyć poprawę samopoczucia i koncentracji. Zimą mogą być mrożone lub liofilizowane” – podsumowuje ekspert.

pizza

Michał Choroszyński

Michał Choroszyński jest dietetykiem, psychodietetykiem, wykładowcą akademickim i autorem popularnych publikacji poświęconych odżywianiu. Inicjator badań z zakresu prewencji chorób neurodegeneracyjnych za pomocą diety (w tym choroby Alzheimera), członek Polskiego Stowarzyszenia Pomocy Osobom z Chorobą Alzheimera oraz Polskiego Towarzystwa Medycyny Stylu Życia, zawodowo specjalizuje się w dietach przeznaczonych dla osób w różnym wieku z chorobami współistniejącymi, jak nadciśnienie tętnicze, insulinooporność, cukrzyca, otyłość, choroby tarczycy, choroby autoimmunologiczne oraz neurodegeneracyjne.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Olej z wiesiołka – na co pomaga, jak stosować, jaki wybrać

Mikołaj Choroszyński

Mikołaj Choroszyński: Cukier to substancja, która w nadmiarze jest dla nas toksyczna, uszkadza wszystko na swojej drodze

Damian Parol / Archiwum prywatne

„Ludzie często obawiają się nie tego, czego powinni, a ignorują realne zagrożenie dla zdrowia” – mówi Damian Parol, psychodietetyk

Kobieta stoi w kuchni, pije kawę i patrzy w telefon

Migrena zabiera ci trzy dni z życia? Przyjrzyj się swojemu menu!

Jedzenie dobre dla mózgu

Dieta dla mózgu. Co jeść, by mieć dobrą pamięć i sprawny umysł?

Twój mózg też chce dobrze zjeść! Czego nie może zabraknąć w diecie dla mózgu?

Lecytyna sojowa (E322) - czym jest i gdzie się ją stosuje?

Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie się ją stosuje?

Soki z warzyw i owoców korzystnie wpływają na mózg

Sok pomarańczowy a demencja. Najnowsze badania z Bostonu a opinia dietetyka

Danie z łososiem

Dieta a depresja. Dietetyczka wymienia składniki, które wpływają na nasz nastrój

Kobieta w kapeluszu i kręconych włosach stoi na targu,patrzy się na nas,, w jednej ręce ma kubek z pomidorami, w drugiej trzyma jednego pomidora zakrywając sobie nim oko

Dieta na lepszą pamięć i koncentrację. Co powinno znaleźć się w naszym menu? Wymieniają dietetycy

seniorzy siedzą na ławce

Demencja dotyczy tylko seniorów? Zadbaj o swój mózg już teraz. Sprawdź, co radzi lekarka Magdalena Jutrzenka

Przepis na witaminowe koktajle usprawniające pracę mózgu

Ta dieta usprawnia mózg

Ta dieta usprawnia mózg

3 produkty na dobrą pamięć i koncentrację

Dieta na dobrą pamięć i koncentrację. Stek z tuńczyka i sałatka szpinakowo-truskawkowa

Mąka sezamowa – zastosowanie, jak zrobić ją samodzielnie

kiść pomidorów

8 rzeczy, które warto wiedzieć o GMO

Nie wyobrażasz sobie dnia bez “energetyka”? To może być już uzależnienie

Miksujemy superfoods! Koktajl z młodym jęczmieniem

Miksujemy superfoods! Koktajl z młodym jęczmieniem

Łosoś wędzony na zimno czy na gorąco? Dietetyczka Anna Reguła o tym, co będzie lepszym wyborem

Oleje tłoczone na zimno – właściwości i zastosowanie

Fitwashing, czyli fitściema. Damian Parol wyjaśnia, na jakie hasła na etykietach produktów dajemy się nabrać

Fitwashing, czyli fitściema. Damian Parol wyjaśnia, na jakie hasła na etykietach produktów dajemy się nabrać

Alkohol na diecie – tak czy nie?

Czy GMO to faktycznie samo zło? Odpowiada biotechnolog Dawid Polak

Czy GMO to faktycznie samo zło? Odpowiada biotechnolog Dawid Polak

Mąka konopna – zdrowa alternatywa dla mąki pszennej

×