Przejdź do treści

Co najlepiej nawadnia? Będziesz zaskoczona! Wcale nie chodzi o wodę…

mleko
Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

„Jest upał, więc pij dużo wody” – słyszymy ze wszystkich stron. Woda gasi pragnienie, orzeźwia i zawiera wiele składników mineralnych. Czy jednak to najlepsze, co możemy pić, gdy temperatura sięga 40 stopni? Autorzy konta”Dietetyka #NieNaŻarty” na Instagramie to sprawdzili.

Konto „Dietetyka #NieNaŻarty” współtworzy m.in. Arkadiusz Matras – szkoleniowiec i autor publikacji naukowych. Dietetyków śledzi już ponad 40 tys. osób.

Ostatni post „Nienażartych dietetyków” dotyczył odpowiedniego nawadniania w upalne dni. Okazuje się, że mleko nawadnia lepiej niż woda! Oczywiście przy założeniu, że nie mamy problemu z nietolerancją laktozy i mleko nam nie szkodzi.

 

kot w kuchni

„W dobrze kontrolowanym badaniu sprawdzono jak litrowa dawka różnych napojów podzielona na cztery 250 ml porcje serwowane co 7,5 minuty wpłynie na nawodnienie w porównaniu z wodą. Wypicie litra zarówno pełnotłustego jak i chudego mleka przyczyniało się do wysiusiania mniejszej ilości moczu w porównaniu z wodą niegazowaną. Po czterech godzinach po spożyciu mleka tłustego, chudego i wody uczestnicy wydalili kolejno 1052, 1049 i 1337 g moczu.

Ilość „zaoszczędzonego” płynu wynosiła więc 294 g dla tłustego i 339 g dla chudego mleka, więc była to wartość mniejsza niż wśród osoby pijących doustny płyn nawadniający, ale większa w porównaniu z sokiem pomarańczowym, colą, herbatą, napojem sportowym, kawą i piwem”- czytamy w poście.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

?CO PIJĄ NASI PODOPIECZNI? . ?‍? W dobrze kontrolowanym badaniu sprawdzono jak litrowa dawka różnych napojów podzielona na cztery 250 ml porcje serwowane co 7,5 minuty wpłynie na nawodnienie w porównaniu z wodą. Wypicie litra zarówno pełnotłustego jak i chudego mleka przyczyniało się do wysiusiania mniejszej ilości moczu w porównaniu z wodą niegazowaną. Po czterech godzinach po spożyciu mleka tłustego, chudego i wody uczestnicy wydalili kolejno 1052, 1049 i 1337 g moczu. ? . ? Ilość „zaoszczędzonego” płynu wynosiła więc 294 g dla tłustego i 339 g dla chudego mleka, więc była to wartość mniejsza niż wśród osoby pijących doustny płyn nawadniający, ale większą w porównaniu z sokiem pomarańczowym, colą, herbatą, napojem sportowym, kawą ? i piwem. . ? Co ciekawe, opracowano nawet specjalny wskaźnik BHI (ang. beverage hydration index) świadczący o nawodnieniu po 2 godzinach od spożycia danego płynu. Okazało się, że był on wyższy dla chudego mleka niż doustnego płynu nawadniającego, który podaje się w szpitalach podczas odwodnienia przy biegunce! Wynika to z obecności białka, węglowodanów, tłuszczu, ale i elektrolitów jak sód i potas. . ? Czy to oznacza, że powinieneś w te upały pić tylko szejki na mleku? Oczywiście nie. Stawiaj głównie na wodę i na miłość boską – nie dodawaj do niej soli himalajskiej ?? Co prawda zwiększona ilość sodu w napoju sprzyja lepszemu nawodnieniu, ale takie strategie mają sens raczej wśród sportowców, gdzie trzeba postawić na szybkie nawodnienie między dwoma jednostkami treningowymi, a nie dla przeciętnego Kowalskiego, który i tak na co dzień spożywa ponad 10 g soli. . ? Pro-tip: Jak sama woda Ci nie smakuje, to ilość spożytych płynów możesz zwiększać poprzez picie kawy, herbaty, monsterka czy coli zero. . My od kilku dni wspomagamy się szejkami, a Ty dalej trzesiesz portkami twierdząc że mleko jest niezdrowe? #milk #water #summer #sum #hot #hydrated #sport #athlete

Post udostępniony przez Dietetyka.NieNaŻarty (@dietetyka.nienazarty)

Specjaliści dodają, że opracowano wskaźnik BHI (ang. beverage hydration index), który świadczy o nawodnieniu po 2 godzinach od spożycia danego płynu. Był on wyższy dla chudego mleka, a nie dla doustnego płynu nawadniającego podawanego w szpitalach po biegunce. Wynika to z obecności białka, węglowodanów, tłuszczu, ale i elektrolitów, jak sód i potas.

„Czy to oznacza, że powinieneś w te upały pić tylko szejki na mleku? Oczywiście nie. Stawiaj głównie na wodę i na miłość boską – nie dodawaj do niej soli himalajskiej. Co prawda zwiększona ilość sodu w napoju sprzyja lepszemu nawodnieniu, ale takie strategie mają sens raczej wśród sportowców, gdzie trzeba postawić na szybkie nawodnienie między dwoma jednostkami treningowymi, a nie dla przeciętnego Kowalskiego, który i tak na co dzień spożywa ponad 10 g soli” – piszą „nienażarci dietetycy”.

W upalne dni warto też sięgać po sok pomarańczowy. Z badań wynika, że (podobnie jak mleko) nawadnia on lepiej niż woda. Należy także pamiętać, że mleko nie jest dobre dla każdego. Dla osób z nietolerancją mleka najlepsza będzie zwykła woda.

Nie dopuszczaj do odwodnienia!

Nie tylko w upalny dzień, ale zawsze, odpowiednio się nawadniaj. Gdy organizm jest odwodniony, mocz ciemnieje, krew gęstnieje, a skóra staje się mało elastyczna. Jesteśmy zmęczone, nie mamy energii. W niektórych przypadkach dochodzi do zatrucia organizmu poprzez zbędne produkty przemiany materii, których organizm nie jest w stanie wydalić.

Jakie objawy są charakterystyczne dla odwodnienia? To problemy z koncentracją, bóle i zawroty głowy, uczucie zmęczenia, brak apetytu. Niektórzy zmagają się z zaparciami. Możesz zauważyć (i poczuć) też gęsty, nieprzyjemnie pachnący mocz.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
PROMOCJA
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zatrzymanie wody w organizmie. Oto przyczyny

Japońska dieta wodna, kobieta pijąca wodę

Japońska dieta wodna – zasady i efekty

Woda z cytryną na dzień dobry. Zacznij dobrze poranek!

To był dzień pełen wrażeń? Oto 6 napojów, które pomogą ci zasnąć

Woda to podstawa. Warto jednak zaufać nauce \źródło: kaboompics.com

Osiem szklanek dziennie wody to konieczność? Naukowcy mają inne zdanie na ten temat

szklanka wody

Pij wodę jesienią! Poznaj 4 najważniejsze powody, dla których warto to robić

7 sygnałów, że pijesz za dużo wody

Zimna, letnia, czy gorąca – która woda najlepiej nawadnia? Odpowiedź zaskakuje

Pijesz wodę? To dobrze. A zastanawiałaś się, kiedy najlepiej to robić, by korzyści było jak najwięcej?

Woda smakowa może być zdrowa. Wystarczy ją samodzielnie zrobić

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

Ciepła woda z cytryną na czczo? A może zimna? Sprawdź!

Ciepła woda z cytryną na czczo? A może zimna? Sprawdź!

Donieck, Ukraina 01.03.2022, schron bombowy

Rosja blokuje dostawy wody pitnej do miast. Zełenski: Zmarło dziecko

Kiedy potrzebujesz elektrolitów?

Jak pić więcej wody? Swoje sposoby na to, żeby nie zapomnieć o nawadnianiu organizmu, zdradza Agnieszka Pocztarska zdradza Agnieszka Pocztarska

Jak pić więcej wody? Swoje sposoby na to, żeby nie zapomnieć o nawadnianiu organizmu, zdradza Agnieszka Pocztarska

8 szkodliwych mitów na temat kranówki. Sylwia Majcher tłumaczy, jakie są fakty

8 szkodliwych mitów na temat kranówki. Sylwia Majcher tłumaczy, jakie są fakty

Jak poradzić sobie z wodą zatrzymaną w organizmie? Radzi Agnieszka Pocztarska

Jak poradzić sobie z wodą zatrzymaną w organizmie? Radzi Agnieszka Pocztarska

Czy twarda woda jest dla nas niezdrowa? Mama Chemik tłumaczy

„Są sytuacje, w których woda z kranu naprawdę nie nadaje się do picia” – mówi Mama Chemik. Czy jednak zawsze należy wybierać wodę z butelki?

Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz

Pij wodę, gdy jest zimno!

Często jesz ryby i pijesz kranówkę? Sprawdź poziom ołowiu w organizmie

Dzieci muszą pić! Jak często? Jakie napoje będą najlepsze? 5 najważniejszych zasad

Japońska dieta wodna coraz bardziej popularna. Jej fenomen wyjaśnia dietetyczka

×