Przejdź do treści

Co łączy orangutany, tłuszcze trans, detektywów na zakupach i olej palmowy? Wiele!

Orangutany / gettyimages
Orangutany / gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Olej palmowy zawiera podstępne tłuszcze trans, które negatywnie wpływają na nasz organizm. Naukowcy i lekarze wiedzą to od lat. I właśnie dlatego dzisiaj – 1 lutego – obchodzony jest Międzynarodowy Dzień bez Oleju Palmowego. W jaki sposób olej palmowy nam szkodzi i skąd mamy wiedzieć, czy dany produkt go posiada? Tłumaczymy. 

Olej palmowy a orangutany

Olej palmowy trafił na pierwsze strony gazet dzięki organizacji Greenpeace. Przeciwko jego przemysłowemu wykorzystaniu protestowali i protestują ekolodzy. To właśnie ich głos dotarł do sumień społeczeństw za sprawą nagłośnienia masowego nieszczęścia orangutanów. Zwierzęta te w wyniku karczowania lasów tropikalnych np. na Borneo i zakładania w to miejsce upraw, z których pozyskuje się olej palmowy, tracą tereny do życia i są zabijane.

Przy okazji protestów ekologicznych wyszło również na jaw wykorzystywanie na masową skalę oleju palmowego w produkcji spożywczej, ponieważ jest bardzo tani i wydajny.

Olej palmowy – szkodliwe tłuszcze trans

Olej palmowy z palmy oleistej sam w sobie nie jest szkodliwy, choć jako tłuszcz raczej nie powinien królować w naszym jadłospisie. W przemyśle spożywczym używa się jednak tzw. utwardzonego oleju palmowego, który zawiera szkodliwe tłuszcze trans.

Tłuszcze trans, a dokładniej, izomery trans kwasów tłuszczowych, spożywane w nadmiarze, mogą wywoływać choroby metaboliczne, czasem nazywane cywilizacyjnymi.

Badania wykazały, że tłuszcze trans:

  • przyczyniają się do rozwoju miażdżycy (w efekcie wywołują zawały czy udary),
  • wpływają negatywnie na pracę serca, zakłócając ją,
  • odpowiadają za otyłość brzuszną i wysoki poziom trójglicerydów,
  • podnoszą zły cholesterol (LDL) i obniżają poziom dobrego (HDL),
  • wpływają na insulinooporność i mogą doprowadzić do cukrzycy typu II.

Długa lista negatywnych procesów zdrowotnych wiązana jest niemal wyłącznie z tłuszczami trans „wyprodukowanymi” przemysłowo. Te, które występują w naturze, jak wykazują badania, nie jest szkodliwa dla zdrowia.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
istockphoto.com

Tłuszcze trans w produktach – jak ich unikać?

Producenci produktów spożywczych nie informują o nim na etykietach. Tylko czasem można spotkać adnotację, że w produkcji wykorzystano olej palmowy, ale to zdecydowanie nie to samo.

Zdarza się też, że na produkcie pojawia się zwrot: tłuszcz uwodorniony częściowo lub całkowicie. To właśnie on może zdradzać obecność tłuszczów trans w produkcie.

Warto w przybliżeniu wiedzieć, w jakich produktach tłuszcze trans są w większej ilości.

Okazuje się, że sporo jest ich w produktach, przed którymi od lat przestrzegają dietetycy:

  • w wielu słodyczach,
  • w słonych przekąskach, takich jak: paluszki, czipsy czy krakersy,
  • w gotowych ciastach i ciasteczkach,
  • w zupach w proszku,
  • w majonezach.

Tłuszcze trans znajdują się również w wielu innych produktach, np. margarynie – jednak ich ilość nie jest duża i nie zagraża zdrowiu.

Wirtualna baza tłuszczów trans

Jak szukać ukrytych w produktach tłuszczów trans? Pomaga w tym Instytut Żywności i Żywienia, który na swojej stronie internetowej stworzył wirtualną bazę tłuszczów trans w produktach, a dokładniej: bazę pokazującą zwartości izomerów trans kwasów tłuszczowych w środkach spożywczych.

Wyszukiwarka podaje średnią, minimalną oraz maksymalną zawartość tych tłuszczów w danej grupie przebadanych produktów. Jest to doskonała wskazówka z punktu widzenia profilaktyki zdrowotnej, dzięki której możemy dowiedzieć się, jakich produktów unikać albo jakimi je zastępować.


Artykuł powstał na podstawie materiałów – Centra Medyczne Medyceusz.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Na czym najlepiej smażyć, a co jest gorszą opcją? Wyjaśnia Michał Kot

Na czym najlepiej smażyć, a co jest gorszą opcją? Wyjaśnia Michał Kot

Tkanka tłuszczowa ma dobroczynny wpływ na mózg. Tak, ale tylko u kobiet i tylko pod pewnymi warunkami

Unsplash

Węglowodany i tłuszcze są złe? Robisz wszystko, by ich unikać? Specjalistka ds. żywienia obaliła dietetyczne mity

MOM – mięso oddzielane mechanicznie. Co to jest? Czy to jeść?

Fitosterole – źródła, właściwości, zastosowanie w diecie i kosmetyce

Owady i kotlet z probówki to jedzenie przyszłości? Jagna Niedzielska: „potrzebna nam rewolucja mentalna”

Blanka Lipińska poleca "masło 0 kcal". Dietetyk apeluje: "Zostawmy przekazywanie wiedzy dietetykom"

Blanka Lipińska poleca „masło 0 kcal”. Ekspert apeluje: „Zostawmy przekazywanie wiedzy dietetykom”

Bez marnowania. Kuchnia zero waste / pexels

Zostało ci mięso i warzywa z rosołu? Oto, jak możesz je wykorzystać

7 olejów, które warto mieć w domu / iStock

Te tłuszcze mają moc! Top 7 olejów

Wyrzucasz liście tych warzyw do kosza? Zupełnie niepotrzebnie. To prawdziwa skarbnica witamin!

„Może pełnić ważną funkcję w zapobieganiu otyłości i insulinooporności”. O brązowej tkance tłuszczowej, którą warto mieć, mówi dr Iwona Boniecka

Olej i patelnia

„Kanały skrywają wiele tajemnic. Jedną z nich są góry tłuszczu” – alarmuje biotechnolog Dawid Polak

Wiesz, jak dbać o serce? Oto lista produktów, których powinnaś unikać

owoce w siatce

To będą bardzo drogie święta. Sylwia Majcher podpowiada, na jakich produktach nie warto oszczędzać, a jakie można kupić taniej

Masło ghee

Masło ghee – właściwości, zastosowanie i przepis

Pstrąg z piekarnika

Pstrąg w kuchni? Jak najbardziej! Wyjaśniamy, dlaczego warto włączyć go do diety

Źródło: iStockPhoto

Jak układać jedzenie w lodówce? O sposobie, którego (być może) wcześniej nie znałaś, pisze Jagna Niedzielska

Ryzyko zachorowania na endometriozę wzrosło dwukrotnie u kobiet jedzących czerwone mięso - mówią wyniki badań. Co będzie lepszym wyborem?

Ryzyko zachorowania na endometriozę wzrasta dwukrotnie u kobiet jedzących czerwone mięso – wynika z badań

Nie marnuj potencjału truskawek! Jedz je z szypułkami

Wyrzucasz szypułki z truskawek? Nie rób tego! Są źródłem cennych składników

Czy data ważności zniknie z produktów spożywczych? Sylwia Majcher o możliwych zmianach

Ciastka

Rozporządzenie Komisji Europejskiej: koniec z produktami, które mają za dużo tłuszczów trans

Jak wybrać dobre kwasy tłuszczowe omega? Radzi dietetyczka Zofia Pomes

Jak wybrać dobre kwasy tłuszczowe omega? Radzi dietetyczka Zofia Pomes

olej z wiesiołka

„Cudowny” olej z wiesiołka – prawdziwe remedium na kobiece dolegliwości?

5 dobrych konserwantów. Ich nie musisz unikać

×