Przejdź do treści

Pannukakku – fiński pieczony naleśnik z borówkami. Można go jeść na ciepło i na zimno

borówki
Joanna Kosinska/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Borówka wysoka, znana jako borówka amerykańska, dotarła do Europy w latach trzydziestych poprzedniego stulecia i na dobre zadomowiła się na naszym kontynencie. Owocami z tego krzewu możemy cieszyć się praktycznie przez całe lato, dodając je na przykład do naleśnika według fińskiej receptury…

Borówka to raczej nie jest ten owoc, za którym tęsknimy całą zimę, jak za truskawkami czy malinami. A szkoda. Jeśli chodzi o zawartość przeciwutleniaczy, borówki nie mają sobie równych w zestawieniu z najpopularniejszymi owocami i warzywami. Jedzmy je więc, by usunąć wolne rodniki, które odpowiedzialne są za starzenie organizmu. Flawonoidy, kolejna grupa antyoksydantów, które zawierają te granatowe kulki, usprawniają połączenia w mózgu i ułatwiają regenerację neuronów. Dzięki nim nasz mózg jest bardziej sprawny, a pamięć lepsza! Borówki do swojej diety powinny też włączyć osoby zmagające się z wysokim poziomem złego cholesterolu – owoce te obniżają ciśnienie krwi. Wśród innych wymienianych zalet borówek jest ich wpływ na zapobieganie chorobom oczu, właściwości antynowotworowe oraz wspomaganie walki z rakiem już rozpoznanym. Warto wybierać borówki też z innego powodu – szklanka tych owoców zawiera tyle samo cukru co małe jabłko lub duża pomarańcza.

Pomysłów na borówki jest mnóstwo. Ale żeby nie było nudno, proponujemy podanie ich z pannukakku, czyli fińskim naleśnikiem z piekarnika.

Pannukakku – pieczony naleśnik z Finlandii

Borówkowy naleśnik.
Zdjęcie: Marta Kornak

Naleśnik z borówkami – składniki:

– 150 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
– 25 g płatków owsianych
– 2 łyżki miodu
– 1 łyżeczka proszku do pieczenia
– szczypta soli
– 450 ml mleka lub maślanki
– 2 jajka
– 2 łyżki oleju kokosowego
– 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
– 200 g borówek

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł

Naleśnik z borówkami – przygotowanie:

Suche składniki – mąkę, płatki owsiane, proszek do pieczenia i sól umieszczamy w misce. Jajka roztrzepujemy z miodem i mlekiem oraz olejem. Zalewamy suche składniki masą jajeczno-mleczną, miksujemy do powstania jednolitego, dość rzadkiego ciasta. Odstawiamy na kilka minut. Foremkę wykładamy papierem do pieczenia i wysypujemy na jej dno borówki. Zalewamy ciastem i pieczemy w temperaturze 190 stopni przez 20-25 minut. Upieczony naleśnik powinien być sprężysty, patyczek wbity w jego środek powinien być suchy.

Pannukakku można zjeść na ciepło lub zimno, polane miodem, posypane cynamonem z kleksem jogurtu i świeżymi owocami.

Marta Kornakautorka bloga Kornik w kuchni, miłośniczka niebanalnych potraw, azjatyckich smaków i kolorów w kuchni. Piecze ciasta na zamówienia, a prawdziwy spokój daje jej pieczenie domowego chleba.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na pogodowe zawirowania

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Muffiny

Muffiny gryczane z ricottą i czekoladą. Idealne dla osób z nietolerancją glutenu

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Śliwki pod orzechową kruszonką, czekoladowe mleko z orzechów laskowych, makaron z orzechowym sosem. Jesień po prostu smakuje orzechami!

jarmuż w sicie

Jarmuż – teraz ma swój czas! W sałatce z dynią, ciecierzycą i granatem zdobędzie twoje podniebienie!

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe! / mat. pras.

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe!

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą – pyszny patent na lepszą odporność

Kasztany

Kasztany pod zdrową kruszonką. Ten przepis wyjdzie każdemu!

Omlet fit – przepis na zdrowy omlet z bananem

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Śliwka – właściwości zdrowotne i wartości odżywcze. Najciekawsze przepisy

Ryżowe sakiewki z pieczonym burakiem

Upiecz buraka i zamknij go w ryżowych sakiewkach – poznaj ten niebanalny przepis

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Sok z wiśni – przepisy i właściwości

Galette

Razowe galette z gruszkami. Pyszne i zdrowe jesienne ciasto

Tarta z jesiennymi owocami

Przepis na tartę z jesiennymi owocami – rozkosz dla podniebienia!

Kiszony kalafior

Kiszony kalafior – przepis, wartości odżywcze. Jest zdrowy?

Śniadanie na ciepło. Trzy proste przepisy na niedzielny poranek!

Brownie z batatów

Brownie z batatów. Przepis na zdrowe czekoladowe brownie

Dynia – pomarańczowa alternatywa dla smutnej jesiennej aury. Zobacz, jakie przepisy poleca Kasia Bem

Morele – wartość odżywcza, indeks glikemiczny, przepisy

×