Przejdź do treści

Izotonik? Proszę z miodem! Podpowiadamy, jak przygotować zdrowy napój, dzięki któremu uzupełnimy elektrolity

Napój nawadniający
Izotonik? Proszę z miodem Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Napoje izotoniczne robią imponującą karierę. Faktycznie – przydają się sportowcom. Ale czy każdy powinien je pić? Kiedy warto po nie sięgać? I wreszcie – jak przygotować najzdrowszy, naturalny izotonik?

Izotonik – pij go z głową

Izotonik to napój, którego stężenie jest takie samo jak stężenie płynów w organizmie człowieka. Dzięki temu nie zalega w żołądku i wchłania się szybko, nawadniając organizm i uzupełniając utracone w czasie wysiłku fizycznego witaminy i minerały. Wszystko to brzmi jak samo dobro, ale to nie powód, by popijać napoje izotoniczne jak wodę. Izotonik potrzebny jest organizmowi tylko wtedy, kiedy wykonujemy intensywny wysiłek trwający ponad 60 minut. Dopiero długotrwały wysiłek naraża nas między innymi na odwodnienie, któremu izotonik skutecznie zapobiega. Jeśli chodzimy na aerobik, pływamy, jeździmy na rowerze czy też biegamy, a wysiłek zajmuje nam nie więcej niż 60 minut – wystarczy pić wodę.

Dobrze o tej zasadzie pamiętać, szczególnie jeśli naszym celem jest zrzucenie zbędnych kilogramów. Trenując tylko godzinę i sięgając od razu po izotonik, sprawiamy, że organizm czerpie energię z węglowodanów dostarczonych w napoju. A przecież chodzi o to, by czerpał jak najwięcej energii z tkanki tłuszczowej. I jeszcze jedna zasada: izotonik najlepiej wypić dopiero po 20–30 minutach od rozpoczęcia treningu.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Kobieta pijąca wodę

Co izotonik ma w sobie?

Kupując izotonik w sklepie, trzeba koniecznie przeczytać jego skład, by nie pomylić go na przykład z napojem energetyzującym. Ważna jest ilość cukru. Dodatek węglowodanów powinien wahać się w granicach 6–8 mg/100 ml. Jeśli cukrów jest za dużo, płyny wolniej się wchłaniają i zmniejsza się szybkość nawadniania organizmu.

Izotoniki wzbogacane są także w sód i potas, bo to właśnie te minerały „uciekają” z naszego organizmu razem z potem. Sód podczas wysiłku fizycznego reguluje odpowiednio temperaturę naszego ciała. Jego niedobór prowadzi do odwodnienia organizmu. Potas zaś odpowiedzialny jest za równowagę wodno-elektrolitową organizmu i bierze udział w wielu procesach niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu mięśniowego i nerwowego.

Woda kokosowa odmładza? Poznaj jej skład, właściwości i zastosowanie

Izotonik – zrób go sam!

Najbezpieczniejszy, równie skuteczny co sklepowy i zupełnie bezpieczny będzie izotonik domowej roboty. Najprościej zmieszać sok z wodą w równych proporcjach – i gotowe. Oczywiście najlepiej, by był to sok wyciskany ze świeżych owoców. Ewentualnie możemy pozwolić sobie na zakup soku ze sklepowej półki, ale tylko pod warunkiem, że będzie to sok świeży, jednodniowy. Jednak domowym izotonikiem numer jeden jest napój przygotowany na bazie miodu. Zawiera wszystko, co potrzeba, i daje pewność, że nie ma w nim szczypty niezdrowych dodatków.

Przepis na izotonik:
(na 1 litr wody mineralnej)

– 2 łyżki miodu (około 40 g)
– 1 g soli (1/5 łyżeczki)
– sok wyciśnięty z cytryny lub grejpfruta

Z takim izotonikiem nie ma mowy o miganiu się przed intensywnym treningiem!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Dwa kubki z napojem, szklanka miodu, imbir, słoik przypraw, cytryna. Wszystko razem stoi na stole

Dopada cię choroba? Skorzystaj ze sprawdzonych domowych sposobów na przeziębienie

Miód faceliowy – jak go rozpoznać i jakie ma właściwości?

Tarta z jesiennymi owocami

Przepis na tartę z jesiennymi owocami – rozkosz dla podniebienia!

Pyszny, w kolorze bursztynu i niezwykle zdrowy. Poznaj moc miodu wrzosowego!

Zrób sobie synbiotyk i ciesz się zdrowiem jelit!

Miód zdrowszy niż cukier?

Miód zdrowszy niż cukier? Odpowiedź może cię zaskoczyć

Woda kokosowa odmładza? Poznaj jej skład, właściwości i zastosowanie

Woda kokosowa odmładza? Poznaj jej skład, właściwości i zastosowanie

Pascha kokosowo-miodowa

Pascha kokosowo-miodowa. Wielkanocny deser w zdrowym wydaniu

Miód

Miód – rodzaje, właściwości. Jaki miód jest najzdrowszy?

Miód akacjowy

Miód akacjowy – właściwości, indeks glikemiczny, cena

Miód gryczany – właściwości zdrowotne i zastosowanie

Miód wielokwiatowy

Miód wielokwiatowy – właściwości. Na co pomaga miód?

Miód spadziowy – właściwości, skład, cena

Miód koniczynowy – rodzaje, właściwości, zastosowanie

Miód lipowy – jakie ma właściwości i na co pomaga?

Miód lawendowy – pochodzenie, właściwości i zastosowanie

Miód rzepakowy – właściwości, kalorie. Miód dla cukrzyka?

Jak obchodzić się z miodem, by jak najdłużej zachował swoje właściwości?

Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz

Apiterapia - co to jest i na jakie choroby może pomóc? Wyjaśnia naturopatka Joanna Brejecka-Pamungkas

Apiterapia – co to jest i na jakie choroby może pomóc? Wyjaśnia naturopatka

kostki cukru

Alternatywa dla cukru – słodzik, stewia i inne zamienniki cukru

Skąd się bierze miód?

Jak pszczoły robią miód? Jak powstaje miód sztuczny i pitny

Miód

Przepis na miód z mniszka lekarskiego. Naturalny, bez cukru i pyszny!

×