Przejdź do treści

Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz

Elektrolity - co o nich wiesz? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nie tylko picie kawy. Sprawdź czego jeszcze nie warto robić na pusty żołądek
Mąka z amarantusa – właściwości, indeks glikemiczny
Carpaccio, trufle, pudding. Przepisy na 3 desery z awokado
Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet
Pasta z fasoli. Polski hummus idealny na śniadanie

Elektrolity? Coś kiedyś o tym słyszał, ale nie bardzo wiesz, czy powinnaś zgłębić ten temat? Dotyczy on każdego, zwłaszcza osób aktywnych fizycznie. Dlatego warto wiedzieć, z czym to się je. Przytaczamy kilka ważnych faktów na temat elektrolitów. 

Elektrolity – co to takiego?

Elektrolity to sole mineralne rozpuszczone w płynach ustrojowych. To naładowane jony: dodatnie kationy (sód, potas, wapń i magnez) oraz ujemne aniony (wodorowęglany, jony chlorkowe, fosforowe, siarczany, kwasy organiczne i składniki białkowe). Pomagają regulować równowagę płynów ustrojowych w różnych partiach ciała (równowaga kwasowo-zasadowa). Dzięki nim sprawnie funkcjonuje układ nerwowy oraz mięśniowy, przez co prawidłowo wykonujemy nasze codzienne funkcje.

Prawidłowe wartości elektrolitów w naszym organizmie:

– sód: 3250 mg/L; 142 mmol/L,
– potas: 156 mg/L; 4 mmol/L,
– magnez: 24 mg/L; 1 mmol/L,
– wapń: 100 mg/L; 2,5 mmol/L

Kiedy poziom elektrolitów zaczyna gwałtownie spadać, z pewnością poczujesz, że coś się zmienia.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

kac

Jak objawia się brak elektrolitów w organizmie i kiedy je tracimy?

Symptomy mówiące nam, że brakuje nam żelaza w organizmie, to:

  • drżenie mięśni,
  • osłabienie organizmu, a nawet omdleniami,
  • nadciśnienie,
  • arytmia serca,
  • spadki energii i brakiem chęci do wykonywania zwykłych czynności.

Elektrolity tracimy przy różnych dolegliwościach, ale nie tylko. Na ich utratę narażają nas:

  • wymioty,
  • biegunka,
  • wysoka temperatura ciała lub powietrza prowadząca do wzmożonego pocenia i w ten sposób odwodnienia,
  • bardzo intensywna aktywność fizyczna lub ciężka praca,
  • przyjmowanie leków moczopędnych i przeczyszczających,
  •  restrykcyjna i niezróżnicowana dieta lub częste jej zmienianie.

Elektrolity – jak je uzupełniać?

Jeśli chcesz uzupełnić elektrolity, to koniecznie powinnaś:

  • pić dużo wody zmineralizowanej;
  • jeść produkty bogate w sód i potas;
  • wysypiać się (ok. 8h snu);
  • podczas aktywności fizycznej, w tym ciężkiej pracy fizycznej, pić napoje izotoniczne. Tego typu napoje są potrzebne podczas długotrwałych i intensywnych treningów, ponieważ lepiej nawadniają, a przy okazji uzupełniają straty energii (glukoza jest szybko zużywana podczas ćwiczeń i wydalana wraz z potem);
  • podczas biegunki, wymiotów, gorączki lub po prostu upału sięgnąć po specjalne płyny doustne zawierające elektrolity i glukozę w ściśle określonych proporcjach, takie jak np. Elektrolity, które szybko przywrócą równowagę wodno-elektrolitową organizmu  i pozwolą odzyskać siły.

Elektrolity w życiu sportowca

Aby zapobiegać utracie elektrolitów, należy pić duże ilości wody. Jeżeli zaczynacie intensywną aktywność fizyczną lub ciężką pracę, powinniście być dobrze nawodnieni. Zaleca się wypić ok. 500 ml płynu (woda mineralna, napoje sportowe) na 2 godziny przed ćwiczeniami. Kolejno napijcie się na początku treningu, w regularnych odstępach podczas pracy oraz po jej zakończeniu.

Jeżeli wasze treningi są bardziej intensywne albo trwają więcej niż godzinę, lepsze będą napoje sportowe (zawierające 8% węglowodanów/ 100 ml) ponieważ przyśpieszają absorpcję wody, ładują organizm dodatkowym paliwem i opóźniają zmęczenie.

Uzupełnianie sodu i potasu produktami spożywczymi

Najlepszym źródłem potasu są produkty roślinne: rośliny strączkowe, produkty pełnoziarniste, banany, daktyle, pomidory i pomarańcze w postaci świeżej lub w sokach naturalnych, dlatego wprowadź je do swoich codziennych posiłków. Jeżeli chodzi o sód, dostarczamy go nie tylko w postaci napojów izotonicznych, ale także w różnego rodzaju przekąskach: pieczywo z dużą zawartością sodu, ogórki kiszone (lub woda z nich).

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak pić więcej wody? Swoje sposoby na to, żeby nie zapomnieć o nawadnianiu organizmu, zdradza Agnieszka Pocztarska zdradza Agnieszka Pocztarska

Jak pić więcej wody? Swoje sposoby na to, żeby nie zapomnieć o nawadnianiu organizmu, zdradza Agnieszka Pocztarska

Japońska dieta wodna – zasady i efekty

Izotonik? Proszę z miodem! Podpowiadamy, jak przygotować zdrowy napój, dzięki któremu uzupełnimy elektrolity

Pij wodę jesienią! Poznaj 4 najważniejsze powody, dla których warto to robić

7 sygnałów, że pijesz za dużo wody

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

8 szkodliwych mitów na temat kranówki. Sylwia Majcher tłumaczy, jakie są fakty

8 szkodliwych mitów na temat kranówki. Sylwia Majcher tłumaczy, jakie są fakty

Jak poradzić sobie z wodą zatrzymaną w organizmie? Radzi Agnieszka Pocztarska

Jak poradzić sobie z wodą zatrzymaną w organizmie? Radzi Agnieszka Pocztarska

Czy twarda woda jest dla nas niezdrowa? Mama Chemik tłumaczy

„Są sytuacje, w których woda z kranu naprawdę nie nadaje się do picia” – mówi Mama Chemik. Czy jednak zawsze należy wybierać wodę z butelki?

Zatrzymanie wody w organizmie. Oto przyczyny

6 napojów, które pomogą ci zasnąć

Pij wodę, gdy jest zimno!

Często jesz ryby i pijesz kranówkę? Sprawdź poziom ołowiu w organizmie

Dzieci muszą pić! Jak często? Jakie napoje będą najlepsze? 5 najważniejszych zasad

Japońska dieta wodna coraz bardziej popularna. Jej fenomen wyjaśnia dietetyczka

Picie wody – zalety. Co daje przy odchudzaniu? Ile pić wody?

10 powodów, dla których warto pić ciepłą wodę

Pijesz wodę? To dobrze. A zastanawiałaś się, kiedy najlepiej to robić, by korzyści było jak najwięcej?

Pijesz gazowaną wodę zamiast „zwykłej”? Sprawdź, jakie ma wady i zalety

woda butelkowana

Data ważności wody butelkowanej. Czy należy się nią przejmować?

Obalamy 5 mitów o elektrolitach. Znasz je wszystkie?

Zatrzymanie wody w organizmie – jak sobie z tym poradzić? Odpowiadają eksperci z Czytamy Etykiety

Zatrzymanie wody w organizmie – jak sobie z tym poradzić? Odpowiadają eksperci z Czytamy Etykiety

Wydaje ci się, że pijesz wystarczająco dużo wody? Te sygnały świadczą, że jest inaczej

×