Przejdź do treści

Zmieniłaś dietę, bo chcesz schudnąć? Te objawy mogą świadczyć o tym, że coś poszło nie tak

Tekst o błędach w diecie utrudniających odchudzanie. Na zdjęciu: Miska owsianki z pomarańczami i orzechami - HelloZdrowie
Zmieniłaś dietę, bo chcesz schudnąć? Te objawy mogą świadczyć o tym, że coś poszło nie tak Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Zmieniasz styl życia, zaczynasz zdrowo się odżywiać, rezygnujesz ze słodyczy – krótko mówiąc, dajesz z siebie wszystko, aby zrzucić nadmiar kilogramów. Nie zawsze jednak zmiany, które wprowadzamy w diecie i aktywności, prowadzą do schudnięcia… Poznaj objawy świadczące o tym, że coś poszło nie tak i musisz jeszcze raz przyjrzeć się swojej diecie.

Jeśli mimo wprowadzenia zmian w żywieniu, występuje u ciebie któryś z tych objawów, czas na sprawdzenie, czy nieświadomie nie popełniasz błędów.

Nie chudniesz mimo zmian w żywieniu

Kontrolujesz porcje, nie sięgasz po niezdrowe przekąski i jesz 5 posiłków dziennie… a mimo to kilogramy nie lecą w dół. To potrafi być bardzo frustrujące, a wiele kobiet jest wręcz skłonnuch uwierzyć, że coś jest z nimi nie tak, skoro mimo diety nie chudną.

Po pierwsze – musisz sobie uświadomić, że chudnięcie to powolny proces, podczas którego będziesz tracić około 0,5-1  kg tygodniowo. Nie zauważysz więc spektakularnych efektów diety z dnia na dzień. Po drugie – aby schudnąć, musisz mieć deficyt kaloryczny, czyli dostarczać organizmowi mniej kalorii niż zużywa. Czasami zupełnie nieświadomie zmieniając dietę na zdrowszą, sprawiamy, że wcale nie jest ona mniej kaloryczna. Orzechy, zdrowe tłuszcze i różne przekąski “fit” powinniśmy jeść w określonych ilościach, a nie pozwalać sobie na więcej tylko dlatego, że są one zdrowe. Zacznij liczyć kalorie i sprawdzać wielkość porcji, a nie tylko zwracać uwagę na jakość jedzenia.

dieta

Twój cheat day jest zbyt obfity

Cheat day, czyli dzień w którym zapominamy o diecie i pozwalamy sobie na jedzenie niezdrowego czy bardzo kalorycznego jedzenia, jest metodą wynagrodzenia sobie trudów diety. Stosowanie cheat day ma aspekt psychologiczny – kiedy wiemy, że w określonym momencie możemy sobie pozwolić na czekoladę czy pizzę, to na co dzień będziemy mieć mniej zachcianek.

Problem zaczyna się jednak wtedy, kiedy cheat day staje się zbyt obfity. Zjedzenie pizzy czy ciastek raz w tygodniu? Jak najbardziej! Ale zjedzenie w ciągu jednego dnia całej pizzy, całej paczki ciastek, chipsów, wypicie dużej butelki słodzonych napojów gazowanych, zjedzenie tabliczki czekolady i podwójnej porcji frytek – to już nie jest okej. Cheat day z założenia jest dniem, w którym pozwalamy sobie na więcej, ale musisz zachować zdrowy rozsądek, inaczej przejesz całotygodniowy deficyt kalorii i zamiast schudnąć, przytyjesz.

Jeśli w cheat day czujesz, że musisz sięgnąć po dużo niezdrowych rzeczy i jest to tak naprawdę jedyny dzień w tygodniu, kiedy smakują ci posiłki, to czas na wprowadzenie zmian w diecie. Zdrowa dieta także może obejmować twoje ulubione dania (ale w wersji fit) i być smaczna. Jeśli popracujesz nad smakiem i różnorodnością, to cheat day nie będzie aż tak kuszący.

dieta

Odczuwasz głód

Wbrew temu, co wiele kobiet twierdzi, na diecie nie musisz chodzić głodna. Ba, odczucie głodu jest podczas odchudzania niepożądane. Głód pojawia się wtedy, kiedy spożywasz zbyt mało kalorii. Deficyt kaloryczny nie może być zbyt duży, inaczej osiągniesz odmienny efekt. Twój organizm, kiedy odczuwa głód, zaczyna odkładać tłuszcz, a nie go spalać.

Ile kalorii zjadać, aby zdrowo chudnąć, a przy tym nie zepsuć swojego metabolizmu? Diety poniżej 1200 kcal dziennie są fatalnym pomysłem. Najlepszym wyborem są diety redukcyjne 1500-1800 kcal, które dobrane powinny być pod kątem wagi i stylu życia.

Sięgasz często po przetworzoną żywność

Na sklepowych półkach nie brak “zdrowej” żywności, która jest jednak wysokoprzetworzona i ma w sobie składniki niekoniecznie dobre dla naszego zdrowia. Sam fakt, że coś jest ekologiczne czy pełnoziarniste, nie jest równoznaczny z tym, że jest zdrowe i dietetyczne. Cukier, sól, konserwanty i zagęszczacze znajdziesz w wielu gotowych koktajlach, jogurtach pitnych czy szybkich daniach fit do przygotowania w domu.

Naucz się czytać składy i wyrzuć ze swojej diety wszystko to, co wysokoprzetworzone i pełne ukrytych kalorii. Na początku może ci to sprawiać trudność, ale z czasem zakupy staną się prostsze.

 

Źródło: EatThis

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: