Przejdź do treści

Słodycze dla cukrzyka – jaki typ jest dozwolony? Zdrowe desery i przekąski

Słodycze dla cukrzyka - jaki typ jest dozwolony? Istock,com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Jedzenie słodyczy nie stanowi podstawowej, bezpośredniej przyczyny cukrzycy, jednak ich nadmiar w diecie może skutkować zwiększeniem ryzyka rozwoju choroby. Diabetykom utrudnia natomiast kontrolowanie choroby i zapobieganie jej powikłaniom. Całkowite eliminowanie słodyczy wiąże się jednak dla wielu cukrzyków z dużymi trudnościami. Czy jest to konieczne u osób z tym schorzeniem?

Czy od jedzenia słodyczy można zachorować na cukrzycę? 

Wbrew popularnemu mitowi odpowiedź na pytanie, czy spożywanie nadmiaru słodyczy może powodować cukrzycę, jest złożona. Na początek warto wyjaśnić, że dwa podstawowe rodzaje cukrzycy – cukrzyca typu 1 i typu 2 mają odmienne przyczyny. 

 Cukrzycę typu 1 (odpowiadającą za około 5 proc. przypadków tej choroby na świecie i typowo diagnozowaną w wieku dziecięcym), uznaje się za chorobę autoimmunologiczną. Jej powstawanie nie jest w ogóle związane z ilością spożywanego cukru.

Zdecydowanie częściej rozpoznawana cukrzyca typu II rozwija się w dużym stopniu jako rezultat prowadzonego stylu życia. Do głównych przyczyn tej choroby zalicza się: 

  • nadmiar masy ciała (a konkretnie tkanki tłuszczowej, szczególnie tej zlokalizowanej na brzuchu); 
  • niski poziom aktywności fizycznej. 

Nie można stwierdzić jednoznacznie, że jedzenie słodyczy bezpośrednio powoduje cukrzycę. Należy jednak wziąć pod uwagę, że nadmiar łatwo przyswajalnych węglowodanów z tego typu produktów przyczynia się do odkładania tkanki tłuszczowej. To z kolei skutkuje wzrostem ryzyka wystąpienia oporności na insulinę, która odpowiada za rozwój cukrzycy typu II. 

Spożywanie dużej ilości słodyczy ma również negatywne konsekwencje w kontekście kontroli cukrzycy i zapobiegania negatywnym, groźnym skutkom utrzymującego się przewlekle podwyższonego poziomu glukozy we krwi.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Cukrzyca jest chorobą przewlekła.

Jakie słodycze może jeść cukrzyk? 

Nie oznacza to jednak, że osoba chorująca na cukrzycę musi całkowicie rezygnować ze spożywania deserów. W kontekście jedzenia słodyczy przez diabetyków możemy spotkać się z dwoma alternatywnymi podejściami 

Pierwsze z nich polega przede wszystkim na przywróceniu odpowiednich proporcji między ilością słodyczy i posiłków o znacznie korzystniejszych właściwościach zdrowotnych. Czyli w diecie nadal pojawiają się ulubione desery – w pełnej wersji zawierającej cukier, tłuszcz i inne składniki, które kojarzą nam się z „zakazanymi”, jednak okazjonalnie i w niewielkich porcjach.   

Przewaga tego podejścia opiera się głównie na tym, że tego rodzaju „standardowe” słodycze zwykle są bardziej satysfakcjonujące pod względem smakowym i mała porcja dla wielu osób okazuje się wystarczająca.  

Alternatywne podejście polega na eliminacji z diety „tradycyjnych” deserów i zastąpienie ich słodkimi, lecz znacznie zdrowszymi przekąskami. Oznacza to najczęściej wybór słodyczy, w których zamiast cukru wykorzystuje się substancje słodzące niepodnoszące stężenia glukozy we krwi. Możemy tutaj wybierać między gotowymi produktami, takimi jak czekolady, cukierki lub ciastka dla diabetyków (kupowane np. w sklepach ze zdrową żywnością) oraz domowymi deserami, przygotowywanymi bez dodatku cukru.  

Niektóre z przekąsek cukrzyk może uwzględniać w diecie w większych ilościach bez szkody dla zdrowia. Minusem takiego rozwiązania jest jednak potencjalne kontynuowanie przyzwyczajenia do jedzenia znaczącej ilości słodyczy. Słodkim produktom, nawet tym dedykowanym diabetykom, z reguły bardzo daleko do wykazywania równie korzystnych właściwości zdrowotnych co choćby prosty, lecz zbilansowany posiłek.  

kostki cukru

Desery dla cukrzyka 

Diabetykom, którym bliższa jest druga z opisanych opcji, możemy podpowiedzieć, jak wybierać (lub przygotowywać) desery, które pozwolą zmniejszyć ilość cukru w diecie i w związku z tym skuteczniej kontrolować poziom glukozy we krwi. Oto kilka podstawowych zasad. 

Wybieraj przekąski bez dodanego cukru 

Zastąp tradycyjne słodycze zdrowszymi przekąskami niezawierającymi dodanych cukrów. Wypróbuj np. jogurt naturalny wymieszany z musem ze zblendowanych owoców i posypany płatkami migdałowymi albo serek twarogowy wymieszany z kakao i ksylitolem.   

Uważaj na ilość cukrów w produktach „naturalnych” 

Pamiętaj, że w kontrolowaniu cukrzycy istotne jest ograniczenie w diecie nie tylko ilości cukrów dodanych, ale również tych naturalnie występujących w produktach. Szklanka soku jabłkowego dostarcza zbliżoną ilość cukru do czekoladowego batona. Porcja suszonych owoców oraz popularne ostatnio przygotowywane na bazie bakalii batoniki bez dodanego cukru charakteryzują się podobną zawartością łatwo przyswajalnych węglowodanów. 

Choć pod względem wartości odżywczych (m.in. zawartości witamin, składników mineralnych) tego rodzaju produkty mają znaczną przewagę, to nadal jednak trudno o nich mówić, że są zdrowe dla diabetyka, ponieważ nie niweluje to negatywnego wpływu zawartej w nich wysokiej dawki cukru. 

Cukier w deserach zastąp substancjami słodzącymi 

Erytrytol, ksylitol oraz stewia są substancjami nadającymi słodki smak produktom. W odróżnieniu od cukru, miodu czy syropów słodzących (np. syropu z agawy i syropu klonowego) prawie nie podnoszą jednak poziomu glukozy we krwi. Można dodawać je do ciast oraz innych deserów, redukując w ten sposób ilość spożywanych węglowodanów oraz kilokalorii. 

Źródła: 

  1. World Health Organization (2021) Diabetes, https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/diabetes, [dostęp 13.09.2022]. 
  1. Centers for Disease Control and Prevention (2021) Diabetes, https://www.cdc.gov/diabetes/index.html, [dostęp 13.09.2022]. 
  1. The British Diabetic Association (2022) Sugar and diabetes, https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/enjoy-food/eating-with-diabetes/food-groups/sugar-and-diabetes, [dostęp 13.09.2022]. 
i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ograniczenie węglowodanów w diecie może zwiększyć ryzyko cukrzycy? Są najnowsze wyniki badań na ten temat

Ograniczenie węglowodanów w diecie może zwiększyć ryzyko cukrzycy? Są najnowsze wyniki badań na ten temat

Nie jesteś w stanie opanować się przed jedzeniem słodyczy? Oto kilka sposobów na ratowanie sytuacji

Kawa zbożowa - czy na pewno jest dla wszystkich? Odpowiada dietetyczka

Kawa zbożowa – czy na pewno jest dla wszystkich? Odpowiada dietetyczka

herbata

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą? Zdradzamy kilka prostych trików

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Orzechy laskowe w misce

Stres bierze nad tobą górę? Ekspertka wymienia, co jeść, by wspomóc organizm w tym czasie

Zjedzenie pleśni - objawy. Czym grozi?

Zjadłaś spleśniały chleb? Dowiedz się czym to grozi i jakie są objawy zatrucia pleśnią

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Anchois – co to, właściwości odżywcze, gdzie kupić, przepisy na dania z anchois

Irena Wielocha/ Fot. Andrzej Wielocha

„Cukrzycę typu II da się opanować dietą. I to była moja najważniejsza broń w tej walce” – pisze Irena Wielocha w swojej książce

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

Napój, sok, nektar czy koktajl? Wyjaśniamy, co będzie najlepszym wyborem

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

Jak wybrać arbuza, by był idealny? / pexels

Często kupujesz arbuza? Agnieszka Pocztarska podpowiada, którego wybrać, by był idealny

Przyprawa do ziemniaków pieczonych i smażonych – jak zrobić taką bez soli?

„Zbyt niski poziom cholesterolu zwiększa ryzyko nie tylko agresji, ale także choroby afektywnej dwubiegunowej, depresji i samobójstw” – mówi psychodietetyczka Agnieszka Ślusarska-Staniszewska

Dressing do sałatki – jak zrobić dobry sos sałatkowy?

Szybkowar – jak i co można w nim gotować, tabela czasu obróbki

Przetwory z ogórków – przepisy na ogórki kiszone i konserwowe

Wolnowar – co to jest i jaki wybrać? Dania z wolnowaru 

Przepis na "zdrową colę" z TikToka / unsplash

Masz ochotę na „zdrową colę” z TikToka? Lekarze odradzają

Koszerność – co to znaczy? Kuchnia i jedzenie koszerne

×