Przejdź do treści

Pstrąg w kuchni? Jak najbardziej! Wyjaśniamy, dlaczego warto włączyć go do diety

Pstrąg z piekarnika
Pstrąg w diecie / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

To ryba prosta w przyrządzaniu, a do tego ma bardzo dobre właściwości. Mowa o pstrągu, którego jemy zdecydowanie za mało. Właśnie dlatego Agnieszka Pocztarska z „Czytamy etykiety” postanowiła zachęcić swoje obserwatorki i obserwatorów do częstszego sięgania po ten gatunek ryby. 

Pstrąg w kuchni

„O tym, że ryby są zdrowe i powinny być istotnym składnikiem diety, wiemy od dawna. W Polsce jednak spożycie ryb nie jest zbyt duże – stąd pomysł na akcję 'Teraz Pstrąg’ (…) szczególnie skupia się na pstrągu i jego właściwościach, a także na korzyściach wynikających z hodowli w akwalulturach – jak dotąd najlepszej, najczystszej i najbardziej przyjaznej naturze metodzie hodowli” – pisze Agnieszka Pocztarska w swoim poście na Instagramie.

Ekspertka dodaje, że chyba każdy pamięta podawany w dzieciństwie na łyżeczce (lub w tabletkach) tran.

„Nie smakował zbyt dobrze, ale nie można odmówić mu właściwości superzdrowotnych – wspomaga odporność, a także zawiera wielonienasycone kwasy tłuszczowe DHA i EPA, należące do grupy Omega-3. Pstrąg należy do ryb średniotłustych – zatem tego tranu ma w sobie więcej niż duża część popularnych na rynku w Polsce ryb” – pisze ekspertka.

A czym charakteryzują się ryby z akwakultury? Ich mięso ma wysoką jakość. Są też bezpieczne, ponieważ są pod stałą kontrolą hodowcy.

Pocztarska wyjaśnia, że akwakultury są niewielkimi, lokalnymi hodowlami – z punktu widzenia ekologii, łatwiej zachować w nich dobrostan zwierząt, są też bardziej przyjazne dla środowiska.

daria rybicka

Co „siedzi” w tłuszczu z pstrąga?

Dalej w poście Agnieszka Pocztarska wyjaśnia, co znajdziemy w tłuszczu z pstrąga:

  • tłuszcz ryby jest najlepszym źródłem kwasów Omega-3 (DHA i EPA),
  • zawiera witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A,D i E,
  • wspomaga odporność,
  • wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego, chroni przed miażdżycą,
  • pozytywnie wpływa na układ nerwowy i pracę mózgu,
  • kwasy Omega-3 wspomagają regulację ciśnienia krwi.

„Oprócz łatwo dostępnej energii, tłuszcz to też materiał budulcowy wielu struktur w organizmie. Błędem jest całkowite usuwanie tłuszczu z diety” – dodaje Agnieszka Pocztarska.

Co „siedzi” w białku pstrąga?

Ale pstrąg to nie tylko tłuszcz, ale też wysokiej jakości białko. Co warto o nim wiedzieć?

  • białko wysokiej jakości, dobrze przyswajalne,
  • porównywalne z białkiem wzorcowym (białkiem jaja kurzego);
  • źródło aminokwasów egzogennych, m.in. histydyny, tryptofanu, metioniny;
  • wysoka zawartość lizyny – aminokwasu ważnego dla mięśni, kości,
  • wysoka zawartość leucyny – chroniącej przed zaburzeniami neurologicznymi i pomocnej w utrzymaniu odpowiedniej masy ciała.
Monika Dziemidowicz / Archiwum prywatne

Czytamy etykiety

Czytamy Etykiety to portal, którego właścicielką jest Agnieszka Pocztarska.

Jak sama o sobie pisze: „Jestem takim samym konsumentem jak ty i na swoim przykładzie udowadniam, że można zmienić swoje nawyki żywieniowe, wybierać produkty z dobrym składem i dokonywać świadomych wyborów. Obserwuję i słucham czytelników serwisu i każdym działaniem staram się pomóc w codziennych decyzjach zakupowych naszych społeczności”.

Ekspertki z Czytamy Etykiety, Kamila Kwietniewska i Agnieszka Wałęka, z Agnieszką Pocztarską na czele, są też aktywne w mediach społecznościowych. Ich profil na Instagramie obserwuje 305 tys. osób. 

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: