Przejdź do treści

Pstrąg w kuchni? Jak najbardziej! Wyjaśniamy, dlaczego warto włączyć go do diety

Pstrąg z piekarnika
Pstrąg w diecie / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

To ryba prosta w przyrządzaniu, a do tego ma bardzo dobre właściwości. Mowa o pstrągu, którego jemy zdecydowanie za mało. Właśnie dlatego Agnieszka Pocztarska z „Czytamy etykiety” postanowiła zachęcić swoje obserwatorki i obserwatorów do częstszego sięgania po ten gatunek ryby. 

Pstrąg w kuchni

„O tym, że ryby są zdrowe i powinny być istotnym składnikiem diety, wiemy od dawna. W Polsce jednak spożycie ryb nie jest zbyt duże – stąd pomysł na akcję 'Teraz Pstrąg’ (…) szczególnie skupia się na pstrągu i jego właściwościach, a także na korzyściach wynikających z hodowli w akwalulturach – jak dotąd najlepszej, najczystszej i najbardziej przyjaznej naturze metodzie hodowli” – pisze Agnieszka Pocztarska w swoim poście na Instagramie.

Ekspertka dodaje, że chyba każdy pamięta podawany w dzieciństwie na łyżeczce (lub w tabletkach) tran.

„Nie smakował zbyt dobrze, ale nie można odmówić mu właściwości superzdrowotnych – wspomaga odporność, a także zawiera wielonienasycone kwasy tłuszczowe DHA i EPA, należące do grupy Omega-3. Pstrąg należy do ryb średniotłustych – zatem tego tranu ma w sobie więcej niż duża część popularnych na rynku w Polsce ryb” – pisze ekspertka.

A czym charakteryzują się ryby z akwakultury? Ich mięso ma wysoką jakość. Są też bezpieczne, ponieważ są pod stałą kontrolą hodowcy.

Pocztarska wyjaśnia, że akwakultury są niewielkimi, lokalnymi hodowlami – z punktu widzenia ekologii, łatwiej zachować w nich dobrostan zwierząt, są też bardziej przyjazne dla środowiska.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
daria rybicka

Co „siedzi” w tłuszczu z pstrąga?

Dalej w poście Agnieszka Pocztarska wyjaśnia, co znajdziemy w tłuszczu z pstrąga:

  • tłuszcz ryby jest najlepszym źródłem kwasów Omega-3 (DHA i EPA),
  • zawiera witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A,D i E,
  • wspomaga odporność,
  • wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego, chroni przed miażdżycą,
  • pozytywnie wpływa na układ nerwowy i pracę mózgu,
  • kwasy Omega-3 wspomagają regulację ciśnienia krwi.

„Oprócz łatwo dostępnej energii, tłuszcz to też materiał budulcowy wielu struktur w organizmie. Błędem jest całkowite usuwanie tłuszczu z diety” – dodaje Agnieszka Pocztarska.

Co „siedzi” w białku pstrąga?

Ale pstrąg to nie tylko tłuszcz, ale też wysokiej jakości białko. Co warto o nim wiedzieć?

  • białko wysokiej jakości, dobrze przyswajalne,
  • porównywalne z białkiem wzorcowym (białkiem jaja kurzego);
  • źródło aminokwasów egzogennych, m.in. histydyny, tryptofanu, metioniny;
  • wysoka zawartość lizyny – aminokwasu ważnego dla mięśni, kości,
  • wysoka zawartość leucyny – chroniącej przed zaburzeniami neurologicznymi i pomocnej w utrzymaniu odpowiedniej masy ciała.
Monika Dziemidowicz / Archiwum prywatne

Czytamy etykiety

Czytamy Etykiety to portal, którego właścicielką jest Agnieszka Pocztarska, absolwentka Wydziału Technologii Żywności Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie ze specjalizacją Żywienie Człowieka z Dietetyką.

Jak sama o sobie pisze: „Jestem takim samym konsumentem jak ty i na swoim przykładzie udowadniam, że można zmienić swoje nawyki żywieniowe, wybierać produkty z dobrym składem i dokonywać świadomych wyborów. Obserwuję i słucham czytelników serwisu i każdym działaniem staram się pomóc w codziennych decyzjach zakupowych naszych społeczności”.

Ekspertki z Czytamy Etykiety, Kamila Kwietniewska i Agnieszka Wałęka, z Agnieszką Pocztarską na czele, są też aktywne w mediach społecznościowych. Ich profil na Instagramie obserwuje 305 tys. osób. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Unsplash

Węglowodany i tłuszcze są złe? Robisz wszystko, by ich unikać? Specjalistka ds. żywienia obaliła dietetyczne mity

herbata

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą? Zdradzamy kilka prostych trików

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Kolejne produkty wycofane ze sprzedaży. GIS ostrzega: znaleziono w nich szkło i bakterie

Kolejne produkty wycofane ze sprzedaży. GIS ostrzega: znaleziono w nich szkło i bakterie

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Orzechy laskowe w misce

Stres bierze nad tobą górę? Ekspertka wymienia, co jeść, by wspomóc organizm w tym czasie

Listeria monocytogenes w rybie z Carrefoura. Sklep wycofuje produkt, a producent szuka źródła zakażenia / istock

Listeria monocytogenes w rybie z Carrefoura. Sklep wycofuje produkt, a producent szuka źródła zakażenia

Zjedzenie pleśni - objawy. Czym grozi?

Zjadłaś spleśniały chleb? Dowiedz się czym to grozi i jakie są objawy zatrucia pleśnią

Słodycze dla cukrzyka – jaki typ jest dozwolony? Zdrowe desery i przekąski

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Anchois – co to, właściwości odżywcze, gdzie kupić, przepisy na dania z anchois

Irena Wielocha/ Fot. Andrzej Wielocha

„Cukrzycę typu II da się opanować dietą. I to była moja najważniejsza broń w tej walce” – pisze Irena Wielocha w swojej książce

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

MOM – mięso oddzielane mechanicznie. Co to jest? Czy to jeść?

Napój, sok, nektar czy koktajl? Wyjaśniamy, co będzie najlepszym wyborem

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

Jak wybrać arbuza, by był idealny? / pexels

Często kupujesz arbuza? Agnieszka Pocztarska podpowiada, którego wybrać, by był idealny

Przyprawa do ziemniaków pieczonych i smażonych – jak zrobić taką bez soli?

Fitosterole – źródła, właściwości, zastosowanie w diecie i kosmetyce

„Zbyt niski poziom cholesterolu zwiększa ryzyko nie tylko agresji, ale także choroby afektywnej dwubiegunowej, depresji i samobójstw” – mówi psychodietetyczka Agnieszka Ślusarska-Staniszewska

Dressing do sałatki – jak zrobić dobry sos sałatkowy?

Szybkowar – jak i co można w nim gotować, tabela czasu obróbki

Przetwory z ogórków – przepisy na ogórki kiszone i konserwowe

×