Przejdź do treści

Pełnoziarniste czy na zakwasie? Nie wiesz, które pieczywo wybrać? Wyjaśniamy

Pełnoziarniste czy na zakwasie? Nie wiesz, które pieczywo wybrać? Wyjaśniamy Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Pieczywo jest bez wątpienia ważnym składnikiem każdej diety – doskonale smakuje, można podawać je na wiele sposobów. W  sklepach oprócz białego pieczywa z łatwością znajdziesz także chleby pełnoziarniste, czy na zakwasie. Które pieczywo wybrać? Co jest zdrowsze?

Pieczywo pełnoziarniste

Pełnoziarniste bułki czy chleb są – jak ich nazwa wskazuje – wypiekane z mało przetworzonej pełnoziarnistej mąki. Co oznacza, że mąka jest pełnoziarnista? Jest ona nieoczyszczona, podczas procesu produkcji nie zostały z niej usunięte zewnętrzne okrywy ziaren, czyli otręby. Dzięki temu mąka ta ma bogatszy skład, ma więcej witamin, składników mineralnych oraz błonnika.

Pełnoziarniste pieczywo ma charakterystyczną, ciemną barwę i bardziej zwartą strukturę. Prawdziwe pełnoziarniste pieczywo nie powinno być napompowane i lekkie – zawsze będzie trochę bardziej ciężkie i zwarte. Często w razowych wypiekach znajdują się także dodatki, takie jak nasiona różnych zbóż, suszona żurawina czy pestki dyni. Dzięki temu pieczywo jest jeszcze zdrowsze i lepiej smakuje.

Czy pieczywo razowe jest zdrowe?

Pieczywo pełnoziarniste w 100 gramach ma około 250 kcal. Jest ono polecane osobom na diecie, ponieważ na bardzo długi czas daje uczucie sytości. Wszystko to dzięki wysokiej zawartości błonnika. Jeśli dobierzesz odpowiednie składniki do swojej kanapki, to otrzymasz bardzo pożywny i zdrowy posiłek.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Wyzwania domowych piekarzy

Pieczywo na zakwasie

Czym jest pieczywo na zakwasie? Jest to pieczywo, które powstaje bez użycia drożdży piekarniczych. Chleb i bułki wyrastają dzięki zakwasowi. Zakwas to źródło bakterii i naturalnych drożdży, które powstają w wyniku procesu fermentacji wody i mąki (zazwyczaj żytniej). Zakwas działa podobnie jak drożdże, spulchnia pieczywo i powoduje jego rośnięcie.

Przygotowanie pieczywa z zakwasem wymaga jednak trochę więcej zachodu. Po pierwsze – najpierw trzeba przygotować zakwas, który musi nabrać mocy. Proces ten trwa bardzo długo, więc raz przygotowany zakwas cały czas jest karmiony i rozmnażany – można praktycznie korzystać z niego bez końca. Zakwas działa o wiele wolniej niż drożdże. Najczęściej na zakwasie wypieka się pieczywo żytnie lub z dużym udziałem mąki żytniej. Ze względu na swoją strukturę mąka żytnia nie nadaje się do wyrastania tylko przy pomocy drożdży. Zaletą tego chleba jest to, że ma długi termin przydatności do spożycia i doskonale smakuje.

Chleba na zakwasie – czy jest zdrowy?

Pieczywo na zakwasie jest bogate w witaminy oraz minerały, a także w błonnik. Jego kaloryczność wynika z tego, jaki rodzaj mąki został użyty do pieczenia chleba. Pieczywo na zakwasie nie musi być ciemne, przy jego pomocy można także robić chleby i bułki pszenne z jasnej mąki. Na zakwasie można upiec także pieczywo razowe.

wafle ryżowe / istock

Jaki chleb wybrać?

Jaki rodzaj pieczywa najlepiej wybrać? Dobrym wyborem będzie wybór zarówno jednego, jak i drugiego – pełnoziarniste pieczywo na zakwasie to zdrowy wybór i uczucie sytości na długi czas.

Zalety pełnoziarnistego pieczywa zrobionego na zakwasie sprawiają, że naprawdę warto po nie sięgnąć. Najważniejsze plusy takiego pieczywa, to:

  • Wysoka zawartość błonnika – dzięki temu pieczywo na długi czas syci, więc doskonale sprawdzi się u osób na diecie. Dodatkowo dieta bogata w błonnik wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu trawiennego.
  • Niski indeks glikemiczny – indeks glikemiczny (IG) dzieli pokarmy na podstawie ich wpływu na stężenie glukozy we krwi w ciągu 2-3 godzin po spożyciu. Im niższy wskaźnik IG tym lepiej, szczególnie dla osób, które mają problemy z tolerancją glukozy. Niski IG gwarantuje uczucie sytości na dłużej.
  • Łatwiejsze trawienie glutenu – pieczywo na zakwasie ma wstępnie strawiony przez bakterie fermentacji mlekowej gluten, dzięki temu jest lepiej przyswajane przez osoby wrażliwe na gluten.

Chleb razowy na zakwasie można upiec samodzielnie. Przygotowanie zakwasu nie jest trudne, wymaga jednak odrobiny cierpliwości.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jesteś fanką serów? Sprawdź, które są najzdrowsze

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Pijesz wodę? To dobrze. A zastanawiałaś się, kiedy najlepiej to robić, by korzyści było jak najwięcej?

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Żabka wycofuje bagietki z obrotu / istock

Popularna sieć sklepów wycofuje z obrotu bagietki. Powodem groźne bakterie

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie? Sprawdziłyśmy!

Zawsze zapominasz o wyjęciu masła z lodówki? Ten trik ci się spodoba

poranna kawa

Rozpoczynasz dzień filiżanką kawy? Dowiedz się, jak to wpływa na twój organizm

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Gorąco? Czujesz się odwodniona? Zrezygnuj z tych potraw

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

Im starsze, tym lepsze? Sprawdziłyśmy!

Trzymasz pomidory w lodówce? Sprawdź, czy robisz to dobrze

Jajecznica to banalna potrawa? Możesz sprawić, że będzie idealna

Zawsze robisz za dużo naleśników? Sprawdź, czy możesz je zamrozić

Ćwiczenia zamiast porannej kawy? Czy to zadziała?

Nie wyobrażasz sobie dnia bez “energetyka”? To może być już uzależnienie

Podjadasz wieczorem? Po te 10 przekąsek możesz sięgać bez wyrzutów

Jesz owsiankę, aby schudnąć? Dobrze, ale musisz uniknąć tych błędów

Wzmocnij odporność przed jesienią. Sięgnij po produkty, które wspierają układ immunologiczny

×