Przejdź do treści

Mąka migdałowa – zdrowa alternatywa dla mąki pszennej

Migdały na mąkę
Mąka migdałowa – zdrowa alternatywa dla mąki pszennej Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Czas na przetwory śliwkowe. 3 wyjątkowe przepisy
Sól himalajska – hit czy kit? Wzięła ją pod lupę Paulina Górska
Znana sieć sklepów wycofuje rodzynki. Mogą być zanieczyszczone groźną dla zdrowia toksyną
Topinambur – przepis na danie ze słonecznika bulwiastego
Syropy z czarnego bzu, pigwy i aronii na przeziębienie. Zrób sobie naturalne antybiotyki

Nie tolerujesz glutenu i nie wiesz, co wybrać zamiast mąki pszennej? Wysoki poziom cukru zmusza cię do poszukiwania niskowęglowodanowych produktów? Stosujesz dietę redukcyjną i unikasz dostarczania organizmowi zbędnych kalorii? W każdym z tych przypadków warto, abyś sięgnęła po mąkę migdałową. Jest wartościowa, niskokaloryczna i bezglutenowa, a przygotowane z niej ciasta i desery są wyjątkowo aromatyczne i smaczne.

Mąka migdałowa – właściwości

Mąka migdałowa, podobnie jak same migdały, zawiera cenne przeciwutleniacze. Są to m.in. związki fenolowe, a także witamina E (tokoferol) i selen. Zwalczają one wolne rodniki, które odpowiadają nie tylko za proces starzenia, ale również sprzyjają rozwojowi nowotworów.

Mąka migdałowa dostarcza także L-argininy i kwercetyny, regulujące tempo zużywania zapasów glikogenu w tkance mięśniowej (stanowiącego zapasy energetyczne organizmu). Innymi słowy – dzięki mące migdałowej będziesz bardziej wydajna podczas treningu sportowego.

Jest to również cenne źródło białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz składników mineralnych (obok wspomnianego selenu są to: wapń, żelazo i cynk). Jeśli więc zastanawiasz się, czym zastąpić mąkę pszenną – zdecyduj się na mąkę migdałową. Pozytywnie wpłynie to na pracę układu krążenia i obniży poziom cholesterolu LDL (zwanego potocznie „złym”). Jest to również niskowęglowodanowa alternatywa, po którą sięgnąć mogą osoby chorujące na cukrzycę.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Mąka migdałowa – gdzie kupić?

Gdzie można kupić mąkę migdałową? Produkt zawierający wyłącznie migdały (bez wypełniaczy) znajdziesz w sklepach ze zdrową żywnością i produktami ekologicznymi. Za opakowanie ważące 1 kg zapłacisz ok. 30-40 zł.

Nie jest to produkt tani, ale z pewnością wart swej ceny. Jeśli nie wiesz, czym możesz zastąpić skrobię kukurydzianą lub mąkę pszenną, skorzystaj z tego rozwiązania, a odczujesz pozytywny jego wpływ na organizm.

Jak zrobić mąkę migdałową?

Jeśli masz czas i chęci, możesz wykonać mąkę migdałową samodzielnie. Zanim zabierzesz się do pracy, kup odpowiednią ilość orzechów. W sklepach znajdziesz zarówno takie w brązowej łupinie, jak i jej pozbawione (blanszowane). Oba typy są odpowiednie do przygotowania mąki. W pierwszym przypadku musisz się jednak liczyć z tym, że będzie miała ona gorzki posmak.

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, byś samodzielnie pozbawiła migdały łupiny. Wystarczy, że zalejesz orzechy wrzątkiem. Po odcedzeniu brązowa powłoka z łatwością da się oddzielić palcami. 

Jak zmielić migdały? Jeśli masz pewność, że są suche – wrzuć je do pojemnika i zblenduj lub zmiel. Możesz zachować grubszą strukturę lub wykonać pył. Z tak przygotowanej mąki możesz natychmiast przygotować ciasto migdałowe lub zastosować w formie posypki do deserów.

Dieta bezglutenowa - dla kogo, efekty, co jeść?

Co zrobić z mąki migdałowej?

Mąkę migdałową warto wykorzystać przede wszystkim do aromatycznych wypieków. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by przyrządzić z niej ciasto na naleśniki i gofry.

Będzie to także smaczny i aromatyczny dodatek do placków smażonych na patelni, uwielbianych przez dzieci (także na etapie rozszerzania diety).

 


Źródła:

  1. A. Stróżyk, L. Pachocka, Orzechy jako istotny składnik diety sportowców, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2016, nr 97 (4), s. 328 – 334
  2. M. Wroniak, J. Parzychowska, A. Rękas, Charakterystyka i porównanie wartości żywieniowej orzechów i otrzymywanych z nich olejów, „Postępy Nauki i Technologii Przemysłu Rolno-Spożywczego” 2016, t. 71, nr 3, s. 44–58

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak przygotować zupę, która będzie sycąca i dobrze zbilansowana? Magda Gembacka dzieli się swoimi radami / unsplash

Jak przygotować zupę, która będzie sycąca i dobrze zbilansowana? Magda Gembacka dzieli się swoimi radami

Makaron

Popularny makaron wycofany ze sprzedaży. Zawiera niebezpieczne dla zdrowia toksyny

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Polenta – co to jest, jak gotować? Przepis na kaszę kukurydzianą 

Mleko acidofilne – co to jest, właściwości, gdzie kupić

Szybkowar – jak i co można w nim gotować, tabela czasu obróbki

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Przetwory z ogórków – przepisy na ogórki kiszone i konserwowe

Wolnowar – co to jest i jaki wybrać? Dania z wolnowaru 

Maltoza – czy jest zdrowa? W jakich produktach występuje i kto powinien jej unikać?

Cytryniec chiński – uprawa, właściwości i działanie rośliny pięciu smaków

Fit deser – jak przygotować zdrowe słodycze?

Glicyna – budowa, właściwości, źródła w pożywieniu. Czy glicyna pomaga w bezsenności?

Prolina – czym jest i gdzie jej szukać. Budowa i funkcje w organizmie

Sery dojrzewające – jak się je robi, rodzaje, produkcja. Kto może je jeść?

Ryż czerwony – właściwości zdrowotne. Czy jest lepszy od białego i brązowego ryżu?

Kasza pęczak – właściwości, wartości odżywcze i przepisy nie tylko na gołąbki z pęczakiem

Kasza owsiana – właściwości odżywcze i sposób gotowania

Czubryca – co to jest, do czego dodawać i gdzie kupić?

Domowy chleb na zakwasie – na co zwrócić uwagę podczas przygotowywania?

Domowy chleb na zakwasie – na co zwrócić uwagę podczas przygotowywania?

Kwas linolowy (omega-6) – występowanie i właściwości. Co różni kwas linolowy od linolenowego?

Makaron pełnoziarnisty – jak ugotować, kaloryczność

Likopen – co to jest, właściwości, działanie, gdzie występuje

Makaron razowy – właściwości, kalorie, indeks glikemiczny

Najpopularniejsze

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

18 dań wege, które pokochają mięsożercy

18 dań wege, które pokochają mięsożercy. Najlepsze przepisy z wegańskich i wegetariańskich blogów

6 zaskakujących rzeczy powodujących wzdęcia

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień

Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety

Kobieta

Czy organizm może nie tolerować kawy? Sprawdziłyśmy!

Kiszone pomidory -przepis. Jak kisić zielone pomidory?

Kiszone pomidory – przepis. Jak kisić zielone pomidory?

elektrolity

Dopadają cię zawroty głowy albo skurcze mięśni? To sygnały, że możesz mieć problem z elektrolitami

pizza kobieta

Brak apetytu, a chcesz przytyć? Oto 5 patentów na „coś na apetyt”

avocado

9 produktów, które regulują poziom cukru

nalewka cytrynówka

Ile procent powinna mieć nalewka? Jak działa na zdrowie?

7 produktów, za które pokochają cię mięśnie

Pokrojone buraki

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

×