Przejdź do treści

Jelita to nasz drugi mózg. To, co jesz, ma na niego duży wpływ

istockphoto.com
istockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Nie tylko mózg odpowiada za zdolność logicznego myślenia, analizowanie czy odczuwanie emocji. Na to, co dzieje się w naszej głowie, wpływają też jelita – a raczej sygnały, które nam wysyłają. – Jelita nie służą tylko do przetwarzania pożywienia i pozbywania się jego niepotrzebnych treści. Są fascynującym i niezwykle skomplikowanym organem! – pisze dietetyczka prowadząca konto „Psychodietetyczny”. 

– Nasze jelita są gigantycznym zbiorem dobroczynnych bakterii – tak zaczyna swój post Dominika Oleś, dietetyczka prowadząca konto „Psychodietetyczny”. Ekspertka tworzy indywidualne plany żywieniowe oraz podejmuje różne tematy związane z żywieniem, by uświadamiać Polaków, co jest dla nich ważne w kwestii diety. Tym razem stworzyła post, w którym opisuje funkcje jelit.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Dominika Oleś (@psychodietetyczny.pl)

– Nasze jelita są gigantycznym zbiorem dobroczynnych bakterii. To również skupisko około 100 milionów komórek nerwowych. Jelita mają tak bogate unerwienie, że możemy się pokusić o nazwanie ich naszym „drugim mózgiem”. Intensywnie komunikują się z naszym mózgiem za pomocą nerwu błędnego.

Zaskakujące jest to, że aż 90% impulsów nerwowych przebiegających nerwem błędnym, wędruje od jelit do mózgu, a tylko 10% przebywa drogę odwrotną! Nasz mózg jest bombardowany informacjami z jelit, a gdy coś się dzieje w jelitach, mózg zaraz o tym wie – pisze Dominika Oleś.

Czy stan jelit może wpływać na nasz nastrój?

Dietetyczka wyjaśnia:

– Istnieją przesłanki, że tak! Jest to tak skomplikowany temat, że potrzeba jeszcze paru dobrych lat, aby dokładnie zbadać ten obszar. Natomiast istnieje wiele przesłanek, mówiących o tym, że zaburzenia emocjonalne, stany lękowe i depresja często wiążą się z takimi dolegliwościami, jak nieswoiste zapalenia jelit, zaparcia, czy niestrawność – pisze dietetyczka.

Ekspertka odpowiada także na pytania, w jaki sposób wpływać na stan naszych jelit, a tym samym na nasze samopoczucie.

Co negatywnie wpływa na nasze jelita?

  • żywność wysokoprzetworzona,
  • polepszacze smaku, konserwanty i barwniki,
  • duże spożycie cukru,
  • chlorowana woda,
  • antybiotyki.

Co pozytywnie wpływa na nasze jelita?

  • probiotyki,
  • odpowiednia ilość błonnika,
  • dokładne żucie pokarmu,
  • urozmaicona dieta, bogata w warzywa i owoce,
  • woda.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł

Zastanów się, co jesz

Większość serotoniny, czyli hormonu szczęścia, produkowana jest w komórkach jelit. Jeśli więc odczuwasz spadek nastroju, zastanów się, co ostatnio ląduje na twoim talerzu. Może się zdarzyć, że za zaburzenia nastroju będzie odpowiadać stan naszych jelit, a nie mózg.

 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Berberys – zastosowanie w kuchni, kosmetologii i suplementach diety

10 dietetycznych mitów, w które nie warto wierzyć. Wśród nich jest ten o czekoladzie

Kuchnia molekularna – na czym polega, stosowane techniki, domowe potrawy molekularne

Świąteczne obżarstwo / istock

„Nic nie zmieszczę, no może jeszcze kawałek serniczka”. Dlaczego mówi się, że na deser mamy drugi żołądek?

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Herbata z imbirem i cytryną

Herbata z imbirem (zimowa) – przepis na zdrowie

Czy mak jest zdrowy? Właściwości, zastosowanie i przepisy  

owsianka na wodzie

Owsianka na wodzie – jak przygotować zdrowe śniadanie?

cukier

Życie bez cukru. Co się zadzieje, kiedy odstawisz słodkości?

oliwa

Wysoki cholesterol? Oto 6 produktów obniżających cholesterol

Sezam – jak rośnie, właściwości zdrowotne, produkty, przepisy

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Jak to się dzieje, że organizm potrafi oczyszczać jelita? Wyjaśnia dietetyczka Katarzyna Bednarska

Homogenizacja – co to jest i czy jest szkodliwa? Mleko homogenizowane czy pasteryzowane?

Kawa zbożowa - czy na pewno jest dla wszystkich? Odpowiada dietetyczka

Kawa zbożowa – czy na pewno jest dla wszystkich? Odpowiada dietetyczka

Soplówka jeżowata – właściwości. Kiedy i jak stosować?

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Katechiny – działanie, źródła w diecie, właściwości

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Fitoestrogeny – gwarancja zdrowia i dobrego samopoczucia, zwłaszcza w czasie menopauzy

Morele – wartość odżywcza, indeks glikemiczny, przepisy

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

×